Lite grann slapstickvåld
Jag fick nya glasögon igår,
Jag skaffade nya kontaktlinser förra veckan (har kört med brillor sedan förra GothCon). Klart mycket skarpare blev det.
Dagens ögon-anekdot, på tal om:
När frun och jag var i Indien i december tillbringade vi julhelgen uppe i en liten bergsby. En dag skördade familjen gurkmeja, och svärmor hittade ett par vita dito (de är normalt gula); vit gurkmeja innehåller nånting förmodligen kärlvidgande som inte finns i vanliga, och de anses vara bra för ögonen om man gnider färska skivor runt ögonlocken. Ja, jag provade; som en ögon-version av att sniffa Vicks, men rensade upp gjorde det väl.
I alla fall, framåt kvällen satt svärfar och läste. Han tyckte han hade svårt att se bokstäverna ordentligt i lampskenet, så han skar upp en sån där skiva och gned sig med den. Lite frust och blink och ögon-rinn, sedan kom följande replikskifte (i översättning):
svärfar: "Aaah... Sådärja! Nu är min syn alldeles klar och skarp!"
svärmor: "Bra. Um, lyset är på i sovrummet, kan du släcka det?"
Han kliver in i sovrummet, släcker, vänder sig för att gå tillbaka... och missar dörren och går in i dörrkarmen med ett resolut KLONK!
Det tog nog en kvart innan folk hade slutat gapskratta och kunde andas normalt igen. Ja, han var spik nykter. Och såg alldeles klart och skarpt. (-:
--
Åke