Nekromanti Våldsfritt inlägg: jag är lycklig

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
För att bryta mot våldstrenden.

Jag fick nya glasögon igår, äntligen med rätt styrka i linserna. Idag är jag så här lycklig: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag ska kasta sten på dina glasögon!

Själv har jag gått och funderat på att testa linser i flera år nu, har haft glasögon i kanske 19-20 år vid det här laget. Mina fräknar har dött av att leva i skuggan av mina feta glasögon och en liten grop har bildats överst på näsryggen. Jag är tydligen extremt närsynt men vid det här laget väldigt van vid det.

Arfert

Facit
Re: Jag ska kasta sten på dina glasögon!

mmm, har också funderat på linser i åratal... men jag tror jag skulle känna mig konstig utan brillorna... har ju levt med dom i 34 år nu...

Rickard

Urverk speldesign

Jag kommer ihåg en skylt där det stod "Du glömmer aldrig den första dagen då du har linser".. Detta för att jag faktiskt kommer ihåg hur upprymd (nästan tårögd) jag var när jag gick runt i staden för se hur mina testlinser funkade.. Linser är rejält befriande, men jag har alltid känt mig begränsad med glasögon och det mest för att jag är så livlig av mig..

Om du inte sportar så behöver du egentligen inte linser.. Det är lite bökigt att behöva vakna upp och göra en halvminutsprocedur för att kunna se ordentligt.. Lättare att bara sträcka sig efter glasögonen och se direkt.. Dock är det riktigt skönt under riktigt svettiga dagar, under regniga dagar och under kalla dagar (imma).. Sedan brukar glasögon bryta av de naturliga ansiktslinjerna, så ansiktet ser annorlunda ut.. Vissa passar i glasögon, men många gör det inte..

Linser är rätt dyrt.. 1500 spänn betalade jag för mina 6 par månadslinser.. Jag ska själv börja beställa från Specoptics (eller från företaget på Startsidan - reklamplatsen, länkarna som knappt syns).. Eller betala ännu mer för linser som man kan ha inne dygnet runt.. Frågan är om det är värt det priset för att kunna sova framför teven.. :gremsmirk: Det är bättre att spara till ögonoperation.. De pengarna får man i alla fall tillbaka på ungefär 6 år och man slipper krångla med linser och glasögon under tiden..

/Han som minns följande inlägg

Rosen

Myrmidon
Lite grann slapstickvåld

Jag fick nya glasögon igår,

Jag skaffade nya kontaktlinser förra veckan (har kört med brillor sedan förra GothCon). Klart mycket skarpare blev det.

Dagens ögon-anekdot, på tal om:
När frun och jag var i Indien i december tillbringade vi julhelgen uppe i en liten bergsby. En dag skördade familjen gurkmeja, och svärmor hittade ett par vita dito (de är normalt gula); vit gurkmeja innehåller nånting förmodligen kärlvidgande som inte finns i vanliga, och de anses vara bra för ögonen om man gnider färska skivor runt ögonlocken. Ja, jag provade; som en ögon-version av att sniffa Vicks, men rensade upp gjorde det väl.
I alla fall, framåt kvällen satt svärfar och läste. Han tyckte han hade svårt att se bokstäverna ordentligt i lampskenet, så han skar upp en sån där skiva och gned sig med den. Lite frust och blink och ögon-rinn, sedan kom följande replikskifte (i översättning):
svärfar: "Aaah... Sådärja! Nu är min syn alldeles klar och skarp!"
svärmor: "Bra. Um, lyset är på i sovrummet, kan du släcka det?"
Han kliver in i sovrummet, släcker, vänder sig för att gå tillbaka... och missar dörren och går in i dörrkarmen med ett resolut KLONK!

Det tog nog en kvart innan folk hade slutat gapskratta och kunde andas normalt igen. Ja, han var spik nykter. Och såg alldeles klart och skarpt. (-:

--
Åke

Arfert

Facit

sportar och sportar.. tränar iaido... då funkar glasögon.

Rosen

Myrmidon

Detta för att jag faktiskt kommer ihåg hur upprymd (nästan tårögd) jag var när jag gick runt i staden för se hur mina testlinser funkade..

Jag minns mest panikkänslorna när jag hade fått på mig dem hos optikern och skulle köra hem. Med glasögon var jag van vid rätt begränsad sidovinkel, så om jag körde bil och såg en annan bil i ögonvrån så var den såpass rakt fram att den behövde uppmärksammas. Nu var det plötsligt bilar överallt omkring mig, hela tiden... Brr.

--
Åke

Big Marco

Läskig
Med glasögon ser man smart ut.

Utan glasögon ser man sexig ut.

En tjej med glasögon ser både smart och sexig ut - det är jävligt orättvist.

Lindenius

Swashbuckler
Jag med

Efter 3 års halvknackig lina har jag äntligen fått ändan ur vagnen och fått bredbandsuppkopplingen att funka hemma. Wrooooom.

//erik. också :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile: :gremsmile:

Magnum_UBBT

Warrior

Jag har dygnetrunt linser och det är det bästa som jag provat näst efter att slippa glasögonen. Man slipper nästan allt strul med linsbök, linsvätska, torra linser, orolig över om man ska sova borta, ja jag kan fortsätta länge.
Nakdelen är priset då jag betalar runt 1000:- /kvartalet men
den smällen tar jag gärna sett till fördelarna och bekvämligheten.
Det är underbart skönt att vakna på morgonen och kunna se vad väckarklockan är utan att först fippla med glasögonen . Jag har -6 i synfel och är ganska handikappad utan linser eller glasögon.
Just nu sparar jag till en laseroperation som är mitt nästa steg och jag fullkomligen längtar. En operation i Linköping kostar runt 30.000:- men det är väl investerade pengar.

Visst, glasögon är snyggt. Men dert är solglasögon oxå. :gremlaugh:

/Magnum

magoo

Hero

Jag skaffade linser när jag var 15 och har inte ångrat det en sekund. Moderna glasögon är snygga och lätta, men på 80-talet var de riktiga drakar - stora, fyrkantiga och 1 cm tjocka. Jag hade sår bakom öronen och på näsan - hu!

När jag fick linser var lyckan fullständig, ändå var det en massa stul med dåtidens halvårslinser, när man hade haft dem ett halvår var de riktigt soggiga och antagligen direkt skadliga.

Nu har jag skitdyra endagslinser, beställer dem på nätet och skäms varenda gång, det känns som om jag är otrogen mot min optiker.

Nästa steg blir operation, jag drar mig dock för det eftersom det kostar en del samt att vår klinik i Umeå har en så kass hemsida och inte svarar på mail - jag menar ska några som inte kan hantera e-post lasra i mina ögon? Njaaaa... Det skulle dock kännas fint att se bra utan en massa fippel med extratillbehör.

Tycker annars att glasögon är snyggt... Min kompis hävdar att det är skönt att vara extremt närsynt eftersom allt blir så vackert i dimman, men jag trivs bättre klarsynt.

Marcus J

Hero

Se det så här, vill du att kirugen ska flippra med eposten eller med att operara?

/Marcus optimist.

Johan K

Gammal & dryg
Grattis ! =)

Är åxå sådär lycklig !!
Dock inte pga att jag har fått nya glasögon, utan för att jag ahr haft en OTROLIGT underbar helg i Tokgolmen med några ungdommar från min skola.

/ Johan K, som är lycklig med trött !