Om vi inte skall slåss, vad gör vi då?
Max Raven said:
Sen är förstås frågan vad rollspelet skulle handla om egentligen. Många känns ju rätt fast i "måste slåss"-träsket. Jules Verne-stil-resetävlingar kanske?
Det där är något som har intresserat mig ett bra tag. Om rollspelen inte skall handla om att slåss, vad skall de då handla om?
Jag brukar jämföra spel med filmer, och jag har mängder av action-rullar, thrillers, deckare och till och med några skräck-spel i hyllan.
Men dramer och komedier? Vilka sådana spel finns det egentligen? (Jag vet att man kan blunda för stridsreglerna i valfritt spel, och spela en komedi eller vad man nu vill, men jag är ute efter spel som faktiskt är gjorda utan stridsregler.)
Jag har några indiespel med så abstrakt konfliktresolution att de kanske skulle kunna räknas, 1001 Nights, Medan Världen Går Under och sådana spel.
A Taste for Murder innehåller ett mord, men det spelas inte ut. Gruppen drar lott om vem som skall dö mellan första och andra akten. Spelet har konfliktresolution, men den kan inte användas till att döda någon, eftersom det bara får dö en person under spelets gång.
Montsegur 1244 börjar med ett mord, och utspelar sig under en belägring, men det finns inget som säger att rollpersonerna måste ta upp vapen. Spelet saknar helt regler för konfliktresolution/handlingsresolution.
Love in the Time of Seid har en kortlek för handlingsresolution, men inga konfliktregler. Alla gånger jag spelat det har det blivit en massa våld, men det skulle antagligen gå att spela våldsfritt.
Mitt nya spel, The Daughters of Verona, har inte heller något system för att modellera konflikter mellan rollerna, men sådana förväntas finnas ändå. Eftersom spelet handlar om romantiska komedier kanske det kan ses som ett stridsfritt spel. (Det finns ett händelsekort som heter "A Duel", men det borde mest bli en möjlighet till galant svärdsviftande och utbyte av kvicka repliker.)
Witch Quest har iofs ett stridskapitel som frivillig regel, men när vi spelade kampanj hade vi inte en enda strid. Temat var haremsmanga, dvs romantisk komedi där med.
Vilka spel låter mig spela Döda poeters sällskap, Pretty Woman och Little Miss Sunshine?