Nekromanti Våldsmonopol

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Inom statsvetenskaplig teoribildning anses statens våldsmonopol vara ett av flera kännemärken för ett modernt välfungerande samhälle. (De av världens stater som har våldsoligopol -- ingen nämnd, ingen glömd -- är inga samhällen där jag vill bo.)

Troberg

Sinister eater
Re: Appropå Nix och så (OT)

Inom statsvetenskaplig teoribildning anses statens våldsmonopol vara ett av flera kännemärken för ett modernt välfungerande samhälle.
Coolt, där fick jag en anledning att förespråka förbud mot hockey!

Pratar du om ett totalt monopol, eller kan staten delegera delar av det till medborgarna, till exempel den amerikanska modellen där man tillåter invånarna att beväpna sig och forma en militia som ett sätt att gardera sig mot att en diktatur kan införas mot folkets vilja? Personligen tror jag att en sådan mekanism kan vara viktigt för den långsiktiga stabiliteten i ett demokratiskt samhälle.

Edit: Våldsmonopol: Kängan sparkar jycken, men blir i sin tur överkörd av bilen. Strykjärnet slår hatten till en blodig massa. Alla går direkt i fängelse, utan att passera gå.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Våldsmonopol (OT)

Staten kan genom lagstiftning delegera rätten att utöva våld. Se till exempel begreppet "nödvärnsrätt".

I USA finns långtgående rättigheter att äga vapen, men medborgarnas rätt att använda sagda vapen är omgärdad av starka lagrum. Miliserna må leka krigare på helgerna, men de har ingen chans mot staten i skarpa lägen.

Det finns en parallell. Sydafrika har både generös vapenlagstiftning och miliser. När Sydafrika omvandlade sig till demokrati på 1990-talet utbröt oroligheter vid flera tillfällen. Jag såg en rapport om dett på svenska tevenyheterna. En kaxig boermilis gjorde ett tillfälle en utryckning för att "ta itu med bråkmakare" och hamnade därför i eldstrid med polisen. Polisen sköt skiten ur amatörsoldaterna som flydde fältet med flera stupade. Därefter försökte boermiliserna aldrig mer utmana statens väpnade styrkor.

Troberg

Sinister eater
Re: Våldsmonopol (OT)

Staten kan genom lagstiftning delegera rätten att utöva våld. Se till exempel begreppet "nödvärnsrätt".
En liten not där. Rent formellt så har man inte rätt att bruka våld i nödvärn, men man kan beviljas ansvarsfrihet. Med andra ord "OK, det är fel att slåss och du borde inte gjort det, men du hade inget val så vi ska inte hålla det mot dig.".

ostro

Veteran
Re: Att bygga en diktatur (OT)

den amerikanska modellen där man tillåter invånarna att beväpna sig och forma en militia som ett sätt att gardera sig mot att en diktatur kan införas mot folkets vilja? Personligen tror jag att en sådan mekanism kan vara viktigt för den långsiktiga stabiliteten i ett demokratiskt samhälle.
Vilket måste vara en av de mest tandlösa och onödiga lagar som finns eftersom det sannolikt är den första lagen som avskaffas när den nya ordningen tar över. Det är så jag skulle göra. Först öka den militära och polisiära närvaron i landet och samrtidigt bli lite tjenis med de militära och polisiära makthavarna genom att de får en massa resurser. Allt för allmänhetens "säkerhet"(eller varför skriva det inom citationstecken? Jag skulle vara övertygad om att det är därför jag gör det.). Sen skulle jag ta bort rätten att forma fria miliser med motivationen att det ändå är onödigt eftersom vi i staten har full koll på läget och kan garantera människors fri och rättigheter. Eventuella protester skulle slås ner snabbt och så hårt som det krävs, de som protesterade kommer att utpekas som uppviglare, upprorsmakare och terrorister som inte vill något annat än att störta ordningen och sabba för allmänheten. De vill ta bort människors säkerhet och blir därför stämplade som statens och folkets fiender. Ungefär nu bör man fundera på att förstatliga all media eller införa en starkare censur om man inte redan gjort det. Motivationen kan vara att median uppmuntrar bildandet av terrorist grupper eller att de på något sätt kommunicerar genom den median. Nu kanske man utökar sin ämbetsperiod eftersom det inte skulle vara säkert att genomföra val i det läge som landet befinner sig i.

Men misströsta ej, jag den store ledaren tar osjälviskt på mig uppgiften att leda folket genom denna mörka tid och kommer att med hela min kropp och varje uns av liv i den kämpa för vårt folks säkerhet och ideal. Allt i demokratins namn. För att förhindra de som protesterar mot min förlängda ämbetsperiod, d v s. de som vill störta landet i kaos börjar man skicka polis för att krossa deras celler och tillfånga ta vissa "nykelpersoner". Om inte hela folket är samlat i vår kamp för säkerhet och demokrati kommer vi aldrig att nå dit. Det är därför viktigt att rensa ut eventuella orosmoment. Allt annat är opatriotiskt.

Troberg

Sinister eater

Vilket måste vara en av de mest tandlösa och onödiga lagar som finns eftersom det sannolikt är den första lagen som avskaffas när den nya ordningen tar över.
Antagligen, men hur mycket skulle en sådan lagändring innebära praktiskt när det finns massor av vapen ute i samhället?

Din plan skulle förresten inte funka. Du missade ansiktsbehåringen. Varje diktator med självaktning måste ha en kännetecknande ansiktsbehåring.

Jag har funderat lite mer kring fenomenet våldsmonopol. Jag tror att idealläget är när samhället har monopol på utövande av våld, men inte på kapacitet att utöva våld. På detta sätt har man både stabiliteten i ett statligt våldsmonopol och säkerheten mot en dålig ledare som kommer av en befolkning som vid behov kan utgöra en militär makt.

Jag tror att sättet att åstadkomma något sådant är att, istället för att som idag, ha en lagstiftning som i huvudsak reglerar ägande av våldskapacitet ha en lagstiftning som reglerar nyttjandet av våldskapacitet. Så länge som allt är frid och fröjd så är båda systemen rätt så likvärda, eftersom ett outnyttjat vapen inte utgör ett hot, men om landet hamnar i ett läge där styret inte längre representerar folket (genom maktövertagande, ockupation eller liknande) så har folket en möjlighet att agera (iofs genom att bryta lagen, men ändå).

Nu kommer säkert någon att säga att folk kommer att bryta mot lagarna. Naturligtvis. Ändrar det något? Folk kommer alltid att bryta mot lagar, det är inte någon anledning att inte ha dem. Skulle man tillåta våldtäkter bara för att de händer fast de är förbjudna? Naturligtvis inte. Man kan inte vänta på den perfekta lösningen någonstans långt borta på horisonten, det handlar om att se till att nästa steg man tar hela tiden är ett steg i rätt riktning.

Sedan är sånt här också en kulturell grej. Det finns flera länder där man funnit vendetta-system populära, tex syditalien, östra Georgien (där är det tydligen väldigt inne numera), gamla Japan och vissa söderhavsöar. Jag tror att man kanske gör sig skyldig till kulturimperialism om man försöker se deras val genom vårt kulturella filter.

Det som förvirrar mig lite i sammanhanget är dock hur man ska tillåta medborgarna en viss våldskapacitet, men samtidigt lyckas förbjuda hockey.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Utbruten tråd

Den här diskussionen är utbruten ur en annan diskussion om telefonförsäljning nedan. Här kan ni fortsätta att diskutera statens våldsmonopol om ni så önskar.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Problemet med privata miliser och privat vapeninnehav är att det finns inga som helst garantier att det är vettiga personer som beväpnar sig och organiserar sig. Snarare är risken väldigt stora att stora extremistgrupper ser till att skaffa sig ordentliga arsenaler och det är knappast sådana människor som vi vill ha som en motpol till staten. Sedan är det också så att en grupp civilpersoner med blandad bestyckning antagligen inte har särskilt mycket att sätta emot samtränade militära styrkor med pansar och flygvapen i ryggen och jag har inte sett många onda diktaturer som inte sett till att få stöd ifrån militären för sitt styre. Så nej, jag tror inte på att beväpnade medborgare och privata miliser gör samhället tryggare eller mer demokratiskt. Dessutom är jag säker på att jag har sagt ungefär samma saker (och du också) i en tidigare tråd på samma ämne.

Troberg

Sinister eater

Problemet med privata miliser och privat vapeninnehav är att det finns inga som helst garantier att det är vettiga personer som beväpnar sig och organiserar sig.
Nej, men å andra sidan så finns det inga garantier för att det är vettiga personer som röstar heller. Man får väl dock anta att det jämnar ut sig i längden och kommer att motsvara fördelningen bland folket som helhet.

Sedan är det också så att en grupp civilpersoner med blandad bestyckning antagligen inte har särskilt mycket att sätta emot samtränade militära styrkor med pansar och flygvapen i ryggen och jag har inte sett många onda diktaturer som inte sett till att få stöd ifrån militären för sitt styre.
På ett öppet slagfält, nej. Å andra sidan så ser vi ju hur det kostar på för USA att hålla Irak som trots allt är nominellt avväpnat. När varje fönster/buske/sten/tak/bil/soptunna/utedass/bensinpump osv är en potentiell krypskytt så är det svårt och kostsamt att behålla militär kontroll.

Sedan spelar det inte så stor roll om man kan slå motståndaren eller inte. Det ärcker att det kostar tillräckligt mycket för att avskräcka. Även om inte ens det skulle funka så spelar det inte så stor roll, det finns lägen då det är rätt och moraliskt att slåss även om man inte kan vinna.

Dessutom är jag säker på att jag har sagt ungefär samma saker (och du också) i en tidigare tråd på samma ämne.
Tror det var på RPG Lab.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Nej, men å andra sidan så finns det inga garantier för att det är vettiga personer som röstar heller. Man får väl dock anta att det jämnar ut sig i längden och kommer att motsvara fördelningen bland folket som helhet.
Majoriteten i ett samhälle sätter normen alltså är de som röstar per def vettig även om du inte tycker det personligen.

Troberg

Sinister eater

Majoriteten i ett samhälle sätter normen alltså är de som röstar per def vettig även om du inte tycker det personligen.
Och med andra ord så är också majoriteten av vapenägarna vettiga.

Detta då under förutsättning att "vettig" är en popularitetstävling och inte en bedömning utifrån fasta kriterier.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Nej, men å andra sidan så finns det inga garantier för att det är vettiga personer som röstar heller. Man får väl dock anta att det jämnar ut sig i längden och kommer att motsvara fördelningen bland folket som helhet."

Ett väldigt stort och riskabelt antagande med tanke på att vapen kan missbrukas mycket mer än rösträtten. Jag tror inte att majoriteten av den amerikanska vapenägarna har vapen enbart för att bekämpa en korrupt regim under en avlägsen framtid. Dessutom är det väl rimligt att anta att mer våldsfixerade grupper som till exempel nynazister är mer benägna att beväpna sig än den lokala Rotary-föreningen eller Hem och skola. Jag är övertygad om att de som är minst lämpade att äga vapen skulle vara bland de första som skaffade dem.

"På ett öppet slagfält, nej. Å andra sidan så ser vi ju hur det kostar på för USA att hålla Irak som trots allt är nominellt avväpnat. När varje fönster/buske/sten/tak/bil/soptunna/utedass/bensinpump osv är en potentiell krypskytt så är det svårt och kostsamt att behålla militär kontroll."

Och alla beväpnade grupper i Irak slåss för samma mål (mer demokrati åt folket) och kommer att gemensamt skapa ett bättre samhälle så fort USA lämnar landet? Är Irak en tryggare plats för att det finns så mycket vapen? Skulle inte tro det.

"Även om inte ens det skulle funka så spelar det inte så stor roll, det finns lägen då det är rätt och moraliskt att slåss även om man inte kan vinna."

Det kan jag helt klart köpa, men däri ligger också det stora problemet. För vad som är rätt och moraliskt för dig behöver inte vara rätt och moraliskt för mig eller för någon annan för den delen. Att folk får tillgång till vapen gör inte dem till bättre människor, det ändrar inte deras åsikter och det för inte dem närmare varandra. Det ger dem bara ett mycket farligt redskap att använda mot staten men också mot varandra. Det finns säkert många som anser att vänsterpatrask är minst lika bra måltavlor som representanter för staten.

Och hur har du då tänkt använda ditt nyvunna inflytande i vardagen? Ska du ta med din Ak5:a till bilprovningen och skjuta deras anställda? Ska du ta med den när kommunfullmäktige sammanträder och rikta den hotfullt mot alla som har avvikande åsikter? Hur ska du använda ditt vapen på ett sätt som gynnar alla?

Troberg

Sinister eater

Ett väldigt stort och riskabelt antagande med tanke på att vapen kan missbrukas mycket mer än rösträtten.
Är inte tanken att rösträtten ska på något sätt vara den ultimata makten för medborgaren? Man kan ju dessutom rösta fram en tokig ledare som sitter på världens största kärnvapenarsenal.

Jag tror inte att majoriteten av den amerikanska vapenägarna har vapen enbart för att bekämpa en korrupt regim under en avlägsen framtid.
Jag vet inte om amerikaner är representativa världsmedborgare.

Dessutom är det väl rimligt att anta att mer våldsfixerade grupper som till exempel nynazister är mer benägna att beväpna sig än den lokala Rotary-föreningen eller Hem och skola. Jag är övertygad om att de som är minst lämpade att äga vapen skulle vara bland de första som skaffade dem.
Kanske, men de skulle ju inte få använda dem. Skulle de börja använda dem ändå så kommer staten att gripa in och andra kommer att skaffa egna vapen och balansen återställs.

Och alla beväpnade grupper i Irak slåss för samma mål (mer demokrati åt folket) och kommer att gemensamt skapa ett bättre samhälle så fort USA lämnar landet?
Svårt att säga, men poängen var i det fallet att det kostar att uppräthålla en ockupation av en beväpnad befolkning. Om Iraks folk väljer att starta ett inbördeskrig när de slängt ut USA/USA tröttnat så är de deras val och jag vill inte lägga några personliga värderingar på det.

Och hur har du då tänkt använda ditt nyvunna inflytande i vardagen?
Inte alls. Det skulle vara mitt sätt att garantera att att jag inte skulle behöva använda det. Om man vill ha fred så ska man rusta för krig och allt det där.

Ska du ta med din Ak5:a till bilprovningen och skjuta deras anställda? Ska du ta med den när kommunfullmäktige sammanträder och rikta den hotfullt mot alla som har avvikande åsikter?
Nej, det skulle vara motproduktivt, omoraliskt och olagligt. Jag skulle inte ens skjuta bilprovarna i knäna.

Hur ska du använda ditt vapen på ett sätt som gynnar alla?
Genom att äga det.

En väpnad revolt är sista fösvarslinjen för demokratin, men en beväpnad befolkning behövs också för näst sista försvarslinjen: hotet om en väpnand revolt som avskräckande faktor för en potentiell tyrann.

ostro

Veteran

Antagligen, men hur mycket skulle en sådan lagändring innebära praktiskt när det finns massor av vapen ute i samhället?
Troligtvis så skulle man införliva de milisgrupper som har sympatiska åsikter i den reguljära militären och polisen. Den måste ju ändå byggas ut och var bättre hämta de nya rekryterna än bland folk som ändå har lite paramilitär utbildning och vana vid att hantera vapen. De vapen som de personerna då har i sin ägo skulle då förstatligas el. bytas ut mot standard modeller om så behövs. De vapen man har samlat in kan sedan antingen återvinnas eller säljas vidare utomlands.

Man kan också erbjuda enskilda personer jobb inom den nya ordningen på samma sätt.

Man kan också starta ett förmånligt pantsystem där man får en ganska ansenlig summa pengar eller annat som kan vara åtråvärt om man lämnar in sina vapen av egen vilja. Det gäller att skapa incitament.

De som inte vill lämna in sina vapen är de som efter ett tag blir stämplade som kriminella. De kan man skicka de nya milisrekryterna på med visst understöd av militär och polismakten. Det har främst två syften. Dels blir de på ett konkret införlivade i det existerande systemet och dels blir man av med en dels personer som kanske är rätt olämpliga att ingå i den egna organisationen.

Nu kommer säkert någon att säga att folk kommer att bryta mot lagarna. Naturligtvis. Ändrar det något? Folk kommer alltid att bryta mot lagar, det är inte någon anledning att inte ha dem. Skulle man tillåta våldtäkter bara för att de händer fast de är förbjudna? Naturligtvis inte. Man kan inte vänta på den perfekta lösningen någonstans långt borta på horisonten, det handlar om att se till att nästa steg man tar hela tiden är ett steg i rätt riktning.
Visst kommer folk att bryta mot lagen. Det är nog bara att vänta. Problemet är att om man nu har en lag som säger att man har rätt att skydda sig mot staten om den tar en diktatorisk inriktning kan man vara ganska säker på att den lagen redan ha avskaffats mer eller mindre snabbt när den nya ordningen väl tar över.

Jag skulle vela påstå att staten alltid kommer att ha våldsmonopol på ett eller annat sätt. Om staten inte har våldsmonopol kan man knappast kalla det för stat. Då är det snarare en väpnad organisation med vissa statliga funktioner. Antagligen slåss den då med och mot andra väpnade organisationer. Det är först när majoriteten av de som utövar våld, ingår i den ena väpnade organisationen och de har möjlighet att förvägra andra denna kapacitet som man kan börja kalla detta för en stat. Innan dess är det mest olika väpnade fraktioner som käbblar med varandra. Sen måste det ju finnas en kulturell acceptans att det är den organisationen som har makten att utöva våld över andra, men det är inte samma sak som att säga att det är accepterat att de har rätt till det.

Genom att det finns en kulturell acceptans att staten har makten att ha ett våldsmonopol behöver den inte ens ha den största våldskapaciteten. Den behöver bara ha tillräckligt stor för att det ska verka som om de kan hålla eventuella utmanare mot monopolet(d v s. de som utövar våld trots att de inte får det) i schack. Om det dessutom finns en kulturell acceptans att det är staten som har rätt till utövandet av våld så behöver man en ännu minde våldskapacitet från statens sida. I alla fall mot den egna befolkningen.

Här spelar det ingen roll om det är demokrati eller diktatur vi pratar om. Principen är densamma.

Skillnaden mellan en demokrati och en diktatur tror jag är att i en demokrati kan man acceptera att det finns grupper som har våldskapacitet(om ej rätt att att utöva våld) så länge dessa inte utmanar den nuvarande makten och den enskilda gruppens våldskapacitet inte blir större än statens.

I en diktatur däremot måste majoriteten av våldskapaciteten hela tiden ligga hos staten eftersom allt annat skulle vara ett hot mot staten.

Men hur man än gör måste staten vara den organisation och grupp som har störst enskild våldskapacitet, annars kan de inte behålla sitt våldsmonopol.

Din plan skulle förresten inte funka. Du missade ansiktsbehåringen. Varje diktator med självaktning måste ha en kännetecknande ansiktsbehåring.
Attans....jag som har så taskig hårväxt i ansiktet

Troberg

Sinister eater

Men hur man än gör måste staten vara den organisation och grupp som har störst enskild våldskapacitet, annars kan de inte behålla sitt våldsmonopol.
Jo, och det är där magin händer. Blir staten tillräckligt dålig så kommer de mindre grupperingarna att göra gemensam sak och blir tillsammans starka nog för att åtgärda det.

ostro

Veteran
Re: Att bygga en demokrati

Jo, och det är där magin händer. Blir staten tillräckligt dålig så kommer de mindre grupperingarna att göra gemensam sak och blir tillsammans starka nog för att åtgärda det.
och om ingen av de nya grupperingarna är starka nog så får man imbördeskrig istället för revolution. Vilket nog ur en humanitär synvinkel är ännu mindre önskvärt.

Alltså ur en demokratisk synvinkel borde de grupperingar som tillåts ha våldskapacitet vara relativt få och bra organiserade med många medlemmar. De eventuella band man har till staten bör endast vara idealistiska. D v s. att de ska stödja samma idéal som den demokratiska stat som tillåter dem att existera (om de inte längre tillåts existera så kan man nog lugnt säga att det är dags för ett litet systemskifte). Även om förvandlingen från demokrati till diktatur sker gradvis måste en eventuell revolution tillbaka till demokrati ske snabbt. Dels för att minska på eventuella förluster dels för att det inte ska ploppa upp alternativa grupperingar med egna agendor. Sådana grupperingar riskerar att försätta landet i inbördeskrig.

Men jag är fortfarande skeptisk till att enskilda medborgare ska tillåtas ha en våldskapacitet som motsvarar en person som ingår i en milis alternativt militär. Det finns alldeles för stor risk att såkallade alternativa grupperingar dyker upp då. Dessutom finns det en risk att det vardagsvåld som utövas när staten befinner sig i ett demokratiskt tillstånd är grövre och dödligare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Problemet med privata miliser och privat vapeninnehav är att det finns inga som helst garantier att det är vettiga personer som beväpnar sig och organiserar sig.
Det finns inga som helst garantier för att en stat med våldsmonopol skulle vara det minsta ansvarsfull heller.

Snarare är risken väldigt stora att stora extremistgrupper ser till att skaffa sig ordentliga arsenaler
Å andra sidan kan man ju se både snutväsendet och militären som extremistgrupper, med tanke på de strömningar man rätt ofta hör eller märker från deras håll.

I övrigt tror jag inte på våld som långsiktig lösning på någonting överhuvudtaget. Vare sig från AFA, nazisterna eller snuten.

Saxifrage

Hero

Det finns inga som helst garantier för att en stat med våldsmonopol skulle vara det minsta ansvarsfull heller.

Ah. Word som fan. Tack för att någon sa det.

Sen kan förstås statligt våldsmonopol (kanske!) vara den minst dåliga lösningen, men några garantier finns definitivt inte.

/Sax, minuteman

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Sen kan förstås statligt våldsmonopol (kanske!) vara den minst dåliga lösningen, men några garantier finns definitivt inte.
Exakt. Statligt våldsmonopol (i legal mening givetvis, något egentligt monopol kan det ju såklart inte handla om) kan vara det minsta dåliga alternativet just nu.

//Krank, anarkist

Arfert

Facit

Du ser inga andra problem med en beväpnad allmänhet? Till exempel är det ju fan så mycket enklare att ha ihjäl lite folk på fyllan med ett skjutvapen än med en morakniv.

Det funkar kanske i ett superstabilt land som Schweiz att man kan ha ett automatvapen liggande hemma för försvar, men till och med där är det strul...

Föredrar nog den andra vägen, att hålla ner antalet skjutvapen i ett samhälle till ett absolut minimum. Folk med vapen utan kontroll är en kass idé.