Mekanurg;n324592 said:
Jdå, kultur har större betydelse än förströelse. Det finns ju exempelvis skönlitteratur som ger god inblick i krig, bland annat På västfronten inget nytt eller Okänd soldat. Men jag hävdar här att bordsrollspel inte klarar av sådant.
Varför skulle bordsrollspel inte klara det?
Något som jag tycker är hur häftigt som helst med bordsrollspel är inlevelsen och empatin du kan få för individerna som deltar. Det rör sig liksom om fiktiva individer ofta i helt främmande världar. Ändå kan stämningen infinna sig och du kan se framför dig vad som sker nästan som om du vore där. Som när du läser en god bok, men nästan ännu mer påtagligt.
Visst är det ofta bara fniss, internskämt, och tärningsrull, men det är ju lite som att säga att film inte kan vara seriös efter att du sett den sjutusenåttionde
Avengers-filmen.
Rollspel
kan göra precis vad som helst. Stämningen som kan infinna sig när allting klickar är tvärtom svårslagen vill jag mena. Att handskas med tunga ämnen är däremot inte särskilt lätt och det är svårt att göra det rättvisa, men personligen--eftersom jag gillar skräckrollspel av det mörka slaget--så är det många speltillfällen som blivit så starka som de blev just på grund av tråkiga ämnen.
Är det oftare kosmisk ondska än det är mer personlig psykologisk sådan? Absolut. Men när rollspel kan vidröra mänskligt mörker så blir det som bäst tycker jag.
Men för att inte göra det ännu mer OT så är det ju skillnad på att sitta ned i ett gäng som känner varandra och vet var gränserna går, och hantera tunga ämnen, och att mer eller mindre psykiskt misshandla människor du inte känner på ett konvent.