Nekromanti Vår förstasida - förvirrande och rörig?

krank

Går ondskans ärenden
Jag diskuterade wrnu i förbigående med en bekant i julhelgen, och fick ett förslag inlindad i kritik...

Och jag är böjd att hålla med. Forumets förstasida är oerhört rörig och förvirrande. Det finns massor av rutor och grejer och inget av det ser ut som ett forum.

Givet att de flesta av oss ändå inte använder just förstasidan särdeles ofta (alltså den med de senaste diskussionsstarterna från rollspel.nu-forumdelen och de tre senaste bilderna), så tycker jag att den borde i görbarast möjliga mån dölja saker tills den ser begriplig ut. Dessutom skulle jag vilja ha forumlistan på förstasidan istället för en värdelös lista över senaste diskussionsstarter i det forum som ändå till 90% består av kritik, gnäll etc.

Kommentarer?

(tänkte bemöta lite förväntad kritik mot detta, men hinner inte - dags för rollspel!)

tull

Hero
ta bort framsidan, den är i vägen. Lägg till en artikelsida på forumet istället som är enkel att komma åt.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Det var inte meningen att gå OT.

EDIT: När jag först läste kranks meddelande trodde jag han menade www.rollspel.nu, inte rollspel.nu/forum :gremfrown: Jag tycker däremot det jag skriver här nedanför om www.rollspel.nu, så jag låter det stå kvar som en allmän kommentar på just det, även om det blev lite oavsiktligt off topic. Ber om ursäkt för detta. Framsidan till forumet tycker jag tvärtom faktiskt rätt bra om.

Nu till www.rollspel.nu:
Du får göra som du vill (men aaaldrig bedraga deeen som), så länge du gör den annorlunda än vad den ser ut nu.

Vad som helst.

Rosa med enhörningar och jigglypuffs på. Massor av dåliga giffar och allt skrivet i PAPYRUS ELLER COMIC SANS, allt gjort i chockrosa och spygrönt! Vad som helst!

Så länge den slutar se ut som den gör nu!

Allt du säger är bra!*

*på villkoret att du också tänker byta färg på härket.

Dilandau

Myrmidon
Re: Det var inte meningen att gå OT.

Forum-ettan är något man snabbt klickar sig bort från om man haft oturen att hamna där. Håller även med om det bisarra i att visa de senaste inläggen i rollspel.nu-forumet.

Ta bort och ersätt med forumlistan.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Det var inte meningen att gå OT.

Jag ska kanske ta och nämna, att det nuvarande temat till viss del är till för att sätta lite press på *hrrrm* personen med ansvar för att skapa vårt framtida nya tema. Detta Nya Tema har utlovats länge.

Jag skulle kunna leta rätt på något lagom neutralt variabel-bredd-tema vi skulle kunna ha istället, för tydligen fungerar det inte.

Men först vill jag som sagt göra något åt forumförstasidan; det verkar inte finnas någon större majoritet för att behålla det nuvarande, så jag tolkar det som ett go-ahead att kolla upp vilka möjligheter det finns att t.ex gömma vissa lådor och att sätta dit forumlistan istället.

Jag funderar på om det inte vore kul om man t.ex kunde gömma hela vänsterspalten för alla icke-registrerade användare, eller något i den stilen. Så när man loggar in får man tillgång till/blir överröst av all denna information.

I längden funderar jag på en lösning med kollapsande sidebars. Vi kan ha så att varje låda kan vikas ihop (som Inloggade användare just nu) men det kräver att Gardener manuellt haxar in den funktionen. Döljande av hela sidebars borde betyda mindre haxande. (en per sidebar?)

krank

Går ondskans ärenden
Nu har jag forskat:

Jag ser inget sätt att ändra vad som visas på portalsidan; Alltså, jag kan lägga till eller ta bort lådor runt omkring, men jag kan INTE säga att istället för "nyheter" vill jag ha forumlistan.

MITT förslag är då att skita helt i portalsida (det kan jag göra, finns en fin "we don't want no stinkin' portalsida"- kryssruta.

Och sedan ska jag kolla upp om man kan dölja öar för icke inloggade på någe smart sätt.

Det här vill jag dock ha klartecken från ledningen innan jag gör.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Jag ser inget sätt att ändra vad som visas på portalsidan; Alltså, jag kan lägga till eller ta bort lådor runt omkring, men jag kan INTE säga att istället för "nyheter" vill jag ha forumlistan.
Men det går att ändra vilka forum som ska visas som »nyheter« – vilket jag nu gjort.

krank

Går ondskans ärenden
Dante said:
Men det går att ändra vilka forum som ska visas som »nyheter« – vilket jag nu gjort.
Visst. Men jag tycker inte att det är tillräckligt. Kritiken bestod i att det i stort sett inte ser ut som ett forum, och den består så länge vi har portalsidan. Att leta efter "forumlista"- länken i det virrvarr av lådor och länkar och grejer är inte det lättaste, och den förförståelse de flesta har från andra forum är att går man till ett forum, så vill man se att det är ett forum - man vill se det vi kallar forumlistan. Då kan man lätt få en överblick, man fattar direkt vart man ska klicka.

Ur användbarhetssynpunkt menar jag att portalsidan är värdelös.

Inte för att man behöver lyssna på mig, givetvis. Jag är precis som vanligt bara vaktis på det här stället, och allt jag har att gå på är några besökare som kom in och vände för att de tyckte att entrén var förvirrande.

//Krank, som tycker att hela layouten med en massa rutor känns väldigt 90-tal

Kräkla

Veteran
Den är chuuukt förvirrande!
Det hjälpte i och för sig inte att jag blev anklagad för att vara hittepå när jag använde en av dom grejerna jag begrep...

Fast jag är ändå glad att jag hamnade på den, för hade jag hamnat på rollspel.nu-sidan som är länkad här så hade jag typ fontänspytt och gjort nått annat. Så jag håller nog med Xhakhal mest. (Hoppas det blev rätt nu, inte så lätt när man inte kan tjyvkolla :p)

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
krank said:
Kritiken bestod i att det i stort sett inte ser ut som ett forum,
Jag tycker detta är bra och jag tycker mycket om layouten. dDn ser ut som en portalsida till något som är lite mer än ett forum, lite coolare, och därför gillar jag den mer än jag gillar de flesta forums förstasidor, som bara är en lista på vilka forum man kan skriva i.

Nog för att det som är -tänkt- att vara en portal till något mer än ett forum är rollspel.nu, men den sidan är i nuläget fullständigt värdelös.

krank said:
Jag ska kanske ta och nämna, att det nuvarande temat till viss del är till för att sätta lite press på *hrrrm* personen med ansvar för att skapa vårt framtida nya tema. Detta Nya Tema har utlovats länge.
Jag är medveten om detta syfte, men som du säger så fungerar det inte, och att man är lovad glass till efterrätt gör inte att de ruttna, trampade lärkorna serverade med bräckta vedbodörrar smakar bättre egentligen :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Så här är det tänkt …

Såhär har jag tänkt mig strukturen på förstasidan respektive forumlistan i framtiden.

Attachments

krank

Går ondskans ärenden
Re: Så här är det tänkt …

Och jag har fortfarande mycket, mycket, MYCKET svårt att tro att det där inte kommer att bli SUPERplottrigt. Större delen av skärmytan tas upp av mer eller mindre nödvändiga smårutor. Det enda som kan rädda den där designen i mina ögon vore om både höger- och vänsterspalten kunde döljas helt som default, och sedan kunde vikas fram efter behov.

ripperdoc

Myrmidon

Jag håller med om att det blir lite för mycket av allt. Man kan tycka vad man vill om Facebook, men de kämpar kontinuerligt med att hålla en miljard funktioner tillgängliga i ett simpelt interface. Åtminstone jag tycker att deras framsida är informationsrik och användarvänlig (börjar man gräva djupare i sidorna blir det snabbt helt oöverskådligt dock).

Jag tror att forum generellt behöver lite nytänkande. Jag känner på mig att den absoluta majoriteten som kommer till rollspel.nu har som mål att "se vad som hänt sedan sist", inte att få en total överblick över forumet just nu. Men, för egen del har jag vant mig vid forumsgränsnittet som det är nu. Vad jag aldrig kommer vänja mig vid är rollspel.nu som är snudd på oläsbart.

Arfert

Facit

krank said:
Och jag har fortfarande mycket, mycket, MYCKET svårt att tro att det där inte kommer att bli SUPERplottrigt. Större delen av skärmytan tas upp av mer eller mindre nödvändiga smårutor. Det enda som kan rädda den där designen i mina ögon vore om både höger- och vänsterspalten kunde döljas helt som default, och sedan kunde vikas fram efter behov.
Håller med, som interface-designer så tycker jag det blir för mycket på en gång. Har dock ingen lösning så här spontant, eftersom jag inte funderat på det. Men behöver man verkligen se allt det där på en gång?

krank

Går ondskans ärenden

Arfert said:
Håller med, som interface-designer så tycker jag det blir för mycket på en gång. Har dock ingen lösning så här spontant, eftersom jag inte funderat på det. Men behöver man verkligen se allt det där på en gång?
Jag tycker inte man behöver se nåt av det fär på samma gång. ge det egna sidor, liksom. Vi kan ha en forumlista och småpraten och en meny högst upp, and that's it. Och så kan vi rensa lite i forumlistan också, man behöver inte se allt som är där samtidigt heller.

Arfert

Facit

krank said:
Jag tycker inte man behöver se nåt av det fär på samma gång. ge det egna sidor, liksom. Vi kan ha en forumlista och småpraten och en meny högst upp, and that's it. Och så kan vi rensa lite i forumlistan också, man behöver inte se allt som är där samtidigt heller.
Ja det är nog rätt tänkt. Sen är det en massa saker som inte behövs direkt på Ettan, som copyright-info, integritetspolicy, användarstatistik, systemcredits... och annat kan flyttas ner till forumsidan. Ska verkligen Småprat ligga på ettan, till exempel? Nu blir det (som Ian Gillan säger på Made in Japan: "..everything louder than everything else". Det här känns lite som när jag jobbade med Torgets hemsida för hundra år sen, man ville ha allt på Ettan på en gång, och det blir fel. Bättre att dela upp det.

Samtidigt finns det inget som förklarar för en ny användare vad sjutton det här är för en sajt på Ettan, varför man ska vara här, vad man kan göra här och varför man inte ska gå till en annan sajt, sånt som man bör ha med på en förstasida. Det blir väldigt internt.

krank

Går ondskans ärenden

Arfert said:
Ja det är nog rätt tänkt. Sen är det en massa saker som inte behövs direkt på Ettan, som copyright-info, integritetspolicy, användarstatistik, systemcredits... och annat kan flyttas ner till forumsidan. Ska verkligen Småprat ligga på ettan, till exempel? Nu blir det (som Ian Gillan säger på Made in Japan: "..everything louder than everything else". Det här känns lite som när jag jobbade med Torgets hemsida för hundra år sen, man ville ha allt på Ettan på en gång, och det blir fel. Bättre att dela upp det.

Samtidigt finns det inget som förklarar för en ny användare vad sjutton det här är för en sajt på Ettan, varför man ska vara här, vad man kan göra här och varför man inte ska gå till en annan sajt, sånt som man bör ha med på en förstasida. Det blir väldigt internt.

Typ så, ja. Jag brukade kalla det för "MSN-sjukan" när det begav sig, men Torget var en skitbra liknelse det också.

Jag skulle vilja ta bort allting och sedan ta en ordentlig funderare på vad vi egentligen behöver och gå därifrån. Att börja i andra änden, dvs att kolla på det under flera år utökade och bloatade monstrum vi sitter med och tänka "hur ska vi få plats med det här i den nya layouten" tror jag är dömt att misslyckas. Eller ja, det kommer att bli en precis likadan jättebloatad sida.

Om jag orkar under veckan funderar jag på att lägga fram ett konkurrerande förslag som folk kan få tycka saker om. Inget avancerat, bara nåt i stil med Dantes förslag, typ rutor och struktur.

Arfert

Facit

..ja det är såklart rätt ordning (vilket jag vet efter att ha gjort hundratals webbplatser).

Först börja med vad man vill med sajten (och vad man ska kunna göra på resp sida), sedan göra en sitemap, sedan göra sidskisser..