Session #1:
Introstriden med ulvryttaren blev riktigt bra. Vi använde standups och rutnät och det var lagom farligt. Ulvryttaren var en rolig fiende med sin attack som kunde kasta iväg folk.
Efter striden fick de kartan och statydelen och tog sig till Utkante. Där bråkade de lite med Kvasimund och lyckades hitta lite olika rykten. Jag lät dem dra rykten från äventyskorten och det blev Trolletin, Apelsborg och Orakelgrottan. Efter en natt i sovsal gav de sig iväg västerut med sikte på Trolletin, dock tog de vägen genom kummel-området och när skymningen föll stod de framför Riddersrös. De bestämde sig för att slå läger i närheten av graven varpå jag slog ett slag på slumpmötestabellen för området runt graven. Den tabellen har bara tre utfall och det blev det andra, vilket var ”dubbelt så många svartalfer som antalet rollpersoner”. Då vi var fem spelare blev det hela tio svartalfer. Det blev en lång strid och spelarna tabbade sig genom att inte slå ut svartalferna en och en, utan sprida ut sig. De hade också hemsk otur med slagen och initiativ… Till sist var alla rollpersoner nergjorda, total party kill! TPK! De slog sina dödslag och hälften överlevde. Vi bestämde att de som överlevde vaknade på morgonen, rånade på alla sina prylar.
Session #2:
Ett gäng nya rollpersoner och överlevarna från session #1 beger sig tillbaka till Riddersrös för att se om de kan hitta alla saker som de blev rånade på dagen innan. De kommer till Riddesrös mot eftermiddagen och klättrar ner i gravhögen. De upptäcker fladdermössen i taket men en av den (ankan) misslyckas med att smyga varpå det blir slagsmål. Fladdermössen är nästan omöjliga att döda, de tar bara hälften av skada från vanliga vapen och läker dessutom en massa KP varje gång de attackerar. Gruppens magiker hade lyckats undvika att lära sig en enda offensiv attack vilket straffade sig nu. Man kan slå fladdermössen med facklor men ingen har FV i Hammare, vilket verkar vara det som krävs. Vissa rollpersoner blir paralyserade av skräck, andra dukar snabbt under för vapyrernas attacker. Det ser ut att bli TPK igen, första striden på första äventyrsplatsen! Till sist lyckas de ändå besegra fladdermössen med hjälp av pressade attacker med facklor. Alla är svinskadade och har pressat en massa slag så att de är både arga, omtöcknade, utmattade och allt annat. De tar en kort vila och undersöker sedan nästa rum där de hittar några förgyllda pannband och ringar. Med dessa skatter reser de tillbaka till Utkante för att slicka sina sår.