Etepete said:
Krank: klart Troberg kan uttala sig. Det har ar ett rollspelsforum, anekdotiskt ar ok. Kom med motargument istallet, om du inte haller med!
Klart han kan uttala sig, det var inte det jag skrev.
Det jag säger är alltså att han inte kan uttala sig
trovärdigt om hur skolan i stort ser ut, om han bara har anekdoter att komma med.
Och ja, jag tycker nog att det är han som har bevisbördan i det här fallet; det här han som kommer med märkliga påståenden om en hel yrkeskår och bara backar upp det med en anekdot.
Men visst, jag kan komma med en motanekdot: Jag läste Historia A och B på gymnasiet, plus Kulturhistoria. Senare läste jag till historialärare (hoppade av när kurserna slutade handla om att vara historialärare) och var ute på VFU. Den lärare jag hade i gymnasiet, som jag sedan gick VFU åt, pratade extremt mycket om historiska samband. För att få högre betyg fick man köra muntlig tenta, där man förväntades resonera kring samband och orsaker. Jag vet inte om läromedlet vi använde var så detaljerat, men vi använde inte läromedlet speciellt mycket, annat än som avstampspunkt.
Det här säger naturligtvis
inte heller någonting om "hur det är i skolan", om man menar skolan i stort. Det säger bara något om den lärare jag hade.
En annan anekdot: När jag skrev på min B-uppsats i historia, som tyvärr aldrig avslutades, så analyserade jag läromedel i historia för att se hur bildandet av staten Israel beskrevs. Jag fick inte tag i alla läromedel som funnits; urvalet var begränsat till de läromedel som av en eller annan anledning undgått förstörelse på olika gymnasieskolor kring Hälsingland.
Mina preliminära slutsatser var att när Israel nyss bildats så framställdes staten som en närmast idyllisk socialistisk sådan. Många judar beskrevs med namn, deras handlingar beskrevs i detalj. Inga araber fanns med; arabstaterna hade knappt namn. Sedan skedde en glidning, där man spenderade allt mindre tid åt att upphöja Israel som fina och perfekta, och det blev mer och mer balanserat; arabstater fick namn, därefter enskilda araber. Palestinierna började nämnas, liksom de otrevliga saker Israel gjort (policies vad gäller arabers rätt att arbeta etc). Utrymmet Israel-palestina fick i böckerna minskade med avståndet till händelsen. I de nyaste jag läste hade det hela kanske en sida eller en halv sida, dvs ungefär motsvarande de flesta "områden" (romarriket kanske fick två). Där gavs en inte särskilt detaljerad bild av händelseförloppet, men helt klart en som beskrev samband och anledningar till att det som hände, hände.
I de läromedel för gymnasieskolan jag tittat i beskrivs också orsakerna till andra världskriget (versaillesfreden, etc) ganska väl, om än även där inte jättedetaljerat. Böckerna har tack och lov rört sig bort från fokus på personer, truppförflyttningar och datum för att istället fokusera på just samband och historiska flöden.
Den nyaste boken jag har tillgänglig är "Alla Tiders Historia A", från Gleerups förlag, 2005. Där ges Israel och Palestina sidorna 323-327, och man går igenom israels bildande, Suezkrisen, sexdagarskriget, okroberkriget och olika fredsöverrenskommelser.
Däremot har jag inga nyare böcker än så, och det är definitivt inte säkert att Gleerups historiebok från 2005 är representativ för historiböcker från samma tid. Återigen kan jag bara tala trovärdigt om en bok, en lärare, en skola.