Etepete said:
Troberg said:
Jag har själv kollat flera vallokaler där de ansvariga plockat bort PP-valsedlar ur ställen, och behövt ringa till kommunens valförrättare för att få dem tillbakalagda. Ena stället kom jag tillbaka till en timme senare, då var de undanlagda igen...
Allvarligt? Valdigt forvanad av en sadan reaktion, och valfusk, rorande PP - ett parti som varken ar extremt eller odemokratiskt!
Japp. Jag såg det i Borlänge, sambon såg det i Hedemora. På båda ställena fick vi rättning efter att ha påpekat, men vi fick bråka lite och ringa till kommunens ansvarige, trots att vi hade informationsmaterialet (från Valmyndigheten, eller vad den ny heter) för hur det skall skötas utskriven, med relevanta avsnitt markerade. En eloge, dock, till representanterna för V och MP, som hjälpte till att reda ut det, trots att de inte var berörda.
Många andra såg liknande problem i andra städer. Vissa råkade till och med ut för:
* Att valsedlarna slängdes direkt.
* Att valsedlar slängdes på kvällen, så att man fick köra ut nya varje dag under den period man kunde rösta.
* Att de inte fick lägga ut valsedlar. Motivering var att bara de valsedlar som skickats ut centralt fick ligga där (vilket naturligtvis är fel).
* Att valförrättare sade åt folk att de bara fick rösta på de partier som fanns valsedlar för, att de inte fick skriva på en blank valsedel.
* Att alla valsedlar för partier som inte fanns i riksdagen låg på ett separat bord, på andra sidan av rummet. Det kan tyckas litet, men många vill faktiskt inte visa vem de röstar på. Regeln är att alla valsedlar ska visas lika, och att enda fallet de får ligga utanför stället är om stället är fullt, och då ska de ligga i direkt anslutning till stället.
* Att andra partiers valsedlar blandades in i PPs högar.
Grejen är att eftersom man inte tar problemet på allvar, så blir det ingen uppföljning och man har ingen kontroll på problemet. Det borde vara "Någon har dokumenterat en oegentlighet. Vi kör omval i den valkretsen.".