Nekromanti Vårt förhållande till demokrati och partipolitik

Leon

Leo carcion
Arfert said:
Klart det dyker upp nya folkrörelser, men frågan är om de har staying power. Ha medlemmar som stannar i decennier. Tveksamt.
Jag tror att det kommer, av tva skal.
1) Nu borjar vi se protestrorelser, pa storre skala
2) Vi har haft en lang period av individualism. Detta har alltid, tidigare, slagit over i kollektivism.

Pendeln tillbaka till kollektivism kanske vi f.o. redan ser i den nya nationalismen som ofta har korporativistiska drag, atm i Storbritannien (Jfr. T.ex. Britain is Great/The Big Society, och Labour's One Nation)

Arfert

Facit
Etepete said:
Arfert said:
Klart det dyker upp nya folkrörelser, men frågan är om de har staying power. Ha medlemmar som stannar i decennier. Tveksamt.
Jag tror att det kommer, av tva skal.
1) Nu borjar vi se protestrorelser, pa storre skala
2) Vi har haft en lang period av individualism. Detta har alltid, tidigare, slagit over i kollektivism.

Pendeln tillbaka till kollektivism kanske vi f.o. redan ser i den nya nationalismen som ofta har korporativistiska drag, atm i Storbritannien (Jfr. T.ex. Britain is Great/The Big Society, och Labour's One Nation)
Så lång individualism-period har det väl inte? 50 år? Eller så? Och individualism har inte funnits tidigare, på modernt sätt. Så man kan inte prata om pendelrörelser, för vi vet inte.

Ond bråd död

Swashbuckler
SD och PP är nog de enda som har nån egentlig folkrörelse på sin sida. Och i PPs fall handlar det nog mest om att regga gratis medlemskap och klicka gilla på saker.

Leon

Leo carcion
Arfert said:
Så lång individualism-period har det väl inte? 50 år? Eller så? Och individualism har inte funnits tidigare, på modernt sätt. Så man kan inte prata om pendelrörelser, för vi vet inte.
Givetvis är inte 1800-talsindividualism samma sak som 2000-tals individualism. Men jfr t.ex övergången upplysningsrationalism till det mycket mer individfokuserade romantiska idealet. Eller 20-talets sorglöshet jämfört med massrörelserna på 30-40 talet. I det perspektivet är 50 år långt, eller åtminstone medellångt.

OBD: varken SD eller PP har folkrörelser. På rak arm skulle jag säga arbetar/vänsterrörelsen, den gröna rörelsen och frikyrkorna som de som har bredd, infrastruktur och variation nog att kunna kallas folkrörelser.

Ond bråd död

Swashbuckler
Etepete said:
Arfert said:
Givetvis är inte 1800-talsindividualism samma sak som 2000-tals individualism. Men jfr t.ex övergången upplysningsrationalism till det mycket mer individfokuserade romantiska idealet. Eller 20-talets sorglöshet jämfört med massrörelserna på 30-40 talet. I det perspektivet är 50 år långt, eller åtminstone medellångt.

OBD: varken SD eller PP har folkrörelser. På rak arm skulle jag säga arbetar/vänsterrörelsen, den gröna rörelsen och frikyrkorna som de som har bredd, infrastruktur och variation nog att kunna kallas folkrörelser.
Vi kanske lägger lite olika betydelse i ordet. Jag menar partier vars medlemmar och sympatisörer aktivt försöker få till en förändring. De flesta gamla "folkrörelser" är väldigt trötta och inaktiva. De har kanske en medlemstidning och en medlemsavgift, men inte mycket mer. De saknar riktigt engagemang, vilket nya partier som PP och SD har. Sen kan man kanske lägga till V också, men jag har så dålig koll på vad som är sanktionerat och inte. Det finns ju en del vänsterorganisationer, men V är kanske inte så pigga på att kopplas till dem.

Leon

Leo carcion
Ond bråd död said:
Vi kanske lägger lite olika betydelse i ordet. Jag menar partier vars medlemmar och sympatisörer aktivt försöker få till en förändring. De flesta gamla "folkrörelser" är väldigt trötta och inaktiva. De har kanske en medlemstidning och en medlemsavgift, men inte mycket mer. De saknar riktigt engagemang, vilket nya partier som PP och SD har. Sen kan man kanske lägga till V också, men jag har så dålig koll på vad som är sanktionerat och inte. Det finns ju en del vänsterorganisationer, men V är kanske inte så pigga på att kopplas till dem.
Haller helt med om din verklighetsbeskrivning. Jag tror att det ar riktigt att det kravs mer an bara uppslutning och medlemstidning for att det skall vara en folkrorelse.

Fast PP? Har de sa mycket stod langre? Och jag tror inte man skall underskatta hur mycket engagemang som fortfarande finns for S.

Troberg

Sinister eater
Etepete said:
Fast PP? Har de sa mycket stod langre? Och jag tror inte man skall underskatta hur mycket engagemang som fortfarande finns for S.
En undersökning nyligen visade att 14% kunde tänka sig att rösta på PP. Nu kommer ju inte alla de att rösta PP, men nog finns det stöd.

Nästa år är det dessutom EU-val först, och några månader senare riksdagsval. EU-valet är PP starka i, och sedan kan man kanske åka på en seger där i riksdagsvalet.

Lägg till det att man för första gången har en uppbyggd, förberedd och finansierad valorganisation.

Jag tror nog inte att man tar 4% i riksdagen, men man kanske tar de 1% eller 2% som krävs för att få olika former av partistöd, vilket underlättar enormt i nästa val. Tex, tänk bara så mycket mer nytta aktivister kan göra om de kampanjar istället för att köra ut valsedlar till vallokalerna (något som man får utkört vid 1%, iirc), och hur mycket det skulle minska valfusket som varit till enorm nackdel för PP.

Jag har själv kollat flera vallokaler där de ansvariga plockat bort PP-valsedlar ur ställen, och behövt ringa till kommunens valförrättare för att få dem tillbakalagda. Ena stället kom jag tillbaka till en timme senare, då var de undanlagda igen...

Man tror att valfusk inte ska hända i Sverige, men det är massivt.

Troberg

Sinister eater
Ond bråd död said:
SD och PP är nog de enda som har nån egentlig folkrörelse på sin sida. Och i PPs fall handlar det nog mest om att regga gratis medlemskap och klicka gilla på saker.
Har du sett hur mycket folk PP kan dra på sina demonstrationer? I samband med FRA-lagen så var det uppemot 800 i Stockholm, 500 i Göteborg och ett antal demonstrationer på andra orter, trots uselt väder.

Leon

Leo carcion
Troberg said:
Jag har själv kollat flera vallokaler där de ansvariga plockat bort PP-valsedlar ur ställen, och behövt ringa till kommunens valförrättare för att få dem tillbakalagda. Ena stället kom jag tillbaka till en timme senare, då var de undanlagda igen...
Allvarligt? Valdigt forvanad av en sadan reaktion, och valfusk, rorande PP - ett parti som varken ar extremt eller odemokratiskt!

Tja - jag hoppas att du har ratt angaende Europavalet. Ingen vore gladare an jag om protestrosterna gar till PP istallet for EFD

Troberg

Sinister eater
Etepete said:
Troberg said:
Allvarligt? Valdigt forvanad av en sadan reaktion, och valfusk, rorande PP - ett parti som varken ar extremt eller odemokratiskt!
Japp. Jag såg det i Borlänge, sambon såg det i Hedemora. På båda ställena fick vi rättning efter att ha påpekat, men vi fick bråka lite och ringa till kommunens ansvarige, trots att vi hade informationsmaterialet (från Valmyndigheten, eller vad den ny heter) för hur det skall skötas utskriven, med relevanta avsnitt markerade. En eloge, dock, till representanterna för V och MP, som hjälpte till att reda ut det, trots att de inte var berörda.

Många andra såg liknande problem i andra städer. Vissa råkade till och med ut för:

* Att valsedlarna slängdes direkt.
* Att valsedlar slängdes på kvällen, så att man fick köra ut nya varje dag under den period man kunde rösta.
* Att de inte fick lägga ut valsedlar. Motivering var att bara de valsedlar som skickats ut centralt fick ligga där (vilket naturligtvis är fel).
* Att valförrättare sade åt folk att de bara fick rösta på de partier som fanns valsedlar för, att de inte fick skriva på en blank valsedel.
* Att alla valsedlar för partier som inte fanns i riksdagen låg på ett separat bord, på andra sidan av rummet. Det kan tyckas litet, men många vill faktiskt inte visa vem de röstar på. Regeln är att alla valsedlar ska visas lika, och att enda fallet de får ligga utanför stället är om stället är fullt, och då ska de ligga i direkt anslutning till stället.
* Att andra partiers valsedlar blandades in i PPs högar.

Grejen är att eftersom man inte tar problemet på allvar, så blir det ingen uppföljning och man har ingen kontroll på problemet. Det borde vara "Någon har dokumenterat en oegentlighet. Vi kör omval i den valkretsen.".

Ond bråd död

Swashbuckler
Etepete said:
Troberg said:

Tja - jag hoppas att du har ratt angaende Europavalet. Ingen vore gladare an jag om protestrosterna gar till PP istallet for EFD
Jag tror PP kommer göra ett bra EU-val. De har många väljare som känner sig tvungna att rösta på nåt av blocken, eftersom det är så systemet ser ut, men som gärna lägger sin röst på pp när blockpolitik inte spelar någon roll.

Leon

Leo carcion
Troberg said:
Grejen är att eftersom man inte tar problemet på allvar, så blir det ingen uppföljning och man har ingen kontroll på problemet. Det borde vara "Någon har dokumenterat en oegentlighet. Vi kör omval i den valkretsen.".
Grymt vidrigt fel. Skönt att höra att vissa företrädare tar sitt ansvar. Vill gärna tro att jag hade gjort detsamma om jag varit där för mitt parti.

Ang. PP och EU-valet: Det är bara det att partiet har varit så av radarn - trots allt som har hänt ang. NSA etc. Ser fram emot att bli överbevisad.

DN-artikel i ämnetÖ http://www.dn.se/nyheter/varlden/fra-harva-far-pp-att-andas-varluft/

p.p.s. Processen runt dataskyddspaketet ar hogintressant och borde foljas mycket noga av alla som ar... nej, av alla, punkt. Nu finns det en god risk/chans att det inte ros i hamn innan regimskiftet 2014, och det gor det ju annu viktigare vilka man rostar pa. Mycket aktiv, bra tysk gron MEP, Philipp Albrecht, som driver det har paketet. Sedan ar det ju som alltid som sa att det ar vad medlemsstaterna kommer overrens om i Radet som verkligen raknas.

Zorbeltuss

Hero
Troberg said:
Man tror att valfusk inte ska hända i Sverige, men det är massivt.
Detta är en av anledningarna att jag inte orkar med att arbeta partipolitiskt längre, folk tror inte på att sånt här pågår och om man säger vad som händer så är oftast reaktionen men det är ju inte allvarligt, vilket det är, det är inte bara PP det händer, det händer även större och mer etablerade partier, sätt folk gå in bara för att ta en stor bunt av vänsterpatiet, centerns och miljöpartiets valsedlar bara för att slänga dem, (anledningen att de inte tog pp var kanske för att vi var närvarande), och då gick man givetvis direkt och sade till, även sett det hända kristdemokraterna och sverigedemokraterna, och även om jag inte skulle vilja att någon röstar på dem är det uselt att det är så sveriges demokrati ser ut.

/Zorbeltuss

Troberg

Sinister eater
Etepete said:
Ang. PP och EU-valet: Det är bara det att partiet har varit så av radarn - trots allt som har hänt ang. NSA etc. Ser fram emot att bli överbevisad.
Nja, de har faktiskt fått in mångdubbelt fler debattartiklar, framträdanden i TV/radio osv än tidigare. Journalisterna gillar PP nu, och det märks.

Dessutom, med övervakningsfrågor, rom-register, Manning, Snowden, Swift-avtalet och så vidare, så finns det mycket att hämta support i.

Arfert

Facit
Journalister är lata, och de gillar en tydlig berättelse, "bra TV". Och då är partier som PP, Miljöpartiet, SD och kanske V bra för dem (inga jämförelser för övrigt).

Jag gissar att PP kan kanske få 2% i EU-valet... men knappast mer. Det vore ett bra resultat. Troligen mindre.

Men det är bara min magkänsla. Svenskar skiter nog i om de är övervakade, de föredrar trygghet och stabilitet framför frihet. Det är svenskt att lita på myndigheter.

Leon

Leo carcion
Arfert said:
Det är svenskt att lita på myndigheter.
Det som far folk att svalja det har, bade i Sverige, Storbritannien och further afield ar inte tillit till myndigheter utan cynicism. Britterna ar betydligt cyniskare vad galler myndighetsutovan an svenskar ar, och de svaljer hela NSA svangen utan att blinka.

I slutandan har vi ganska cyniska befolkningar som, tyvarr, varderar sin egen "sakerhet" hogre an sina medborgerliga rattigheter.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Journalister är lata, och de gillar en tydlig berättelse, "bra TV". Och då är partier som PP, Miljöpartiet, SD och kanske V bra för dem (inga jämförelser för övrigt).
Japp. Viktigt är också att man levererar bra material till dem, som är språkligt bra och intressant läsning, så att de kan publicera det i stort sett rakt av. De har dessutom ofta dålig framförhållning, så det är bra om man på en timmes varsel kan slänga ihop en debattartikel på en tidningssida...

Svenskar skiter nog i om de är övervakade, de föredrar trygghet och stabilitet framför frihet. Det är svenskt att lita på myndigheter.
Det tror jag också, men om bara 1 på 25 är annorlunda, då har man 4%.