CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
RoleMaster är onekligen "mycket". Men "komplicerat"?Rolemaster, av de jag har spelat. Med Western, MERP och Phoenix Command på andra plats.
RoleMaster är onekligen "mycket". Men "komplicerat"?Rolemaster, av de jag har spelat. Med Western, MERP och Phoenix Command på andra plats.
Bara så ingen tvekar - SRR från Äventyrsspel är en svensk översättning av MERP från ICE (som i sig är en "light" version av deras RoleMaster).Svenska sagan om ringen från Äventyrsspel
Någonting sånt, ja.Western 1e är bara två böcker. Visst, stridssystemet med segment är en tröskel och lite tungrott, lite komplicerat men inte så komplext.
Rolesmaster är mycket mer omfattande, men mängder av extraböcker: levels, skills, och tabeller tabeller... men när man väl valt ras och klass så är det rätt så straigth forward. Stridssystemet är snabbt och enkelt när man har rätt tabeller uppe.
D&D 5e är ju ett annat slags monster. Med builds, builds builds. Feats, spells, taktiska element, synergieffekter, action economy. Själva grundreglerna är inte så komplicerade, men med extraböcker (fler races, classes, archetypes, feats) blir det superkomplext. Mer komplext än Rolemaster - tycker jag.
Ni som kan D&D 3e kanske tycker det är mer komplicerat än D&D 5e. Och jag påstår inte att D&D 5e är världens mest komplicerade rollspel, bara att jag tycker Rolemaster var lättare, och Western 1e mycket lättare.
Eftersom vi alla argumenterar utifrån vår egen erfarenhet är det ju svårt att säga emot.Jag bråkade ... diskuterade ... med någon som hävdade att Call of Cthulhu var världens mest komplicerade spel, eftersom varje färdighet hade en egen beskrivning av vad man kunde göra, och alltså var ett regelundantag. Så olika kan man tycka om komplexitet i spel.
Det beror antagligen på vad du menar med "spela rollspel". För vissa är en manuellt uträknad tabletop version av XCOM, där varje drag tar en timme att räkna ut istället för att datorn gör det på två sekunder rollspel.Jag vet folk som spelat MUA med de reglerna. Skulle aldrig palla med det själv.
Western IV har många imponerande aspekter, men jag håller med dig att det är synd det inte fanns någon i teamet som kunde be de övriga to kill their darlings.Western 3rd Ed var rejält slimmad och kanske den bästa versionen. Absolut den jag har spelat mest. Långt ifrån Western 1st Ed i komplexitet och med Western IV togs ett steg tillbaka mot komplexitet igen men fortfarande inte i paritet med första utgåvan.
Bhahaha!Av de spel jag läst så är det Dangerous Journeys.
Håller med. D&D 3.5 var väldigt ingenjörsmässigt utfört - det gick nästan allt att följa reglerna. Det var det som gjorde det så optimeringsvänligt - minmaxing är bara intressant när man faktiskt följer reglerna till det minmaxade utfallet, och det kunde man nästan alltid.Det här tycker jag fångar skillnaderna mellan DnD3 och 5. 3 är mer komplext, men det är också tydligare skrivet. För mig var 3 lättare att köra än 5.
Vill inte föregripa Daniels svar så länkar bara till en recension här:Oj. Aldrig hört talas om. Kan du berätta lite om det?
Jag tror ni redan är medvetna om detta men bara för säkerhets skull:Håller med. D&D 3.5 var väldigt ingenjörsmässigt utfört - det gick nästan allt att följa reglerna. Det var det som gjorde det så optimeringsvänligt - minmaxing är bara intressant när man faktiskt följer reglerna till det minmaxade utfallet, och det kunde man nästan alltid.
Slå 1t100 (slå en extra om du slog 96+, etc), addera en eller flera modifikationer (vanligen tiotal), lägg till ett värde från rollforumläret (vanligen tiotal, ibland hundratal) och slå upp i tabellen. Det är inte raketforskning, men mer komplex än slå 1t100 under eller lika med värdet x.RoleMaster är onekligen "mycket". Men "komplicerat"?
Jag vill inte antyda att du har "fel" - vilka spel du spelat vet ju bara du. Att MERPs rykte såsom komplicerat kommer sig mer av att de flesta av oss spelade för länge sedan när vi var oerfarna, än av att det i en bredare jämförelse verkligen är komplicerat, tror jag vi kan enas om.Slå 1t100 (slå en extra om du slog 96+, etc), addera en eller flera modifikationer (vanligen tiotal) lägg till ett värde från rollforumläret (vanligen tiotal, ibland hundratal) och slå upp i tabellen. Det är inte raketforskning, men mer komplex än slå 1t100 under eller lika med värdet x.
Se i övrigt min nyansering i post 34.
Det är lite min plan.Sedan får man väl följa upp den här tråden med vilka kvaliteter komplexitet kan ha.
Du har ju rollspelens necronimicon F.A.T.A.L på 900 sidor det är väll kanadensiskt så det täcker ju in nordamerika .Jag hade ju liksom föreställt mig att det fanns något amerikanskt spel med 800 sidor regler för allt.
Ja, Pathfinder har typ en person associerat till, det är slående. Med det speglar kanske forumets demografi? Gubbarna här har spelat Western och MERP men inte PF.Men alltså, om svenska Western, Khelataar och MERP/SRR dyker om ens som kandidater... då måste det här med komplicerade/komplexa rollspel vara en ganska liten företeelse?
Jag hade ju liksom föreställt mig att det fanns något amerikanskt spel med 800 sidor regler för allt.
Jag trodde du var ute efter vad du skulle läsa härnäst, efter du läst allt från D&D.Det är lite min plan.
Med exempel baserat på vad folk svarat i den här tråden.
Kanske. SSR var under alla omständigheter mer komplext än DoD och Mutant, vilka var alla spel jag spelat tidigare, och många andra i min generation gissar jag. Samtidigt har jag inget minne att vi tycke SSR var svårt att förstå eller få att fungera. Vi var 14-15 år gammal. Och RM minns jag fö som ett välskrivet spel. Men med mycket regler.JAtt MERPs rykte såsom komplicerat kommer sig mer av att de flesta av oss spelade för länge sedan när vi var oerfarna, än av att det i en bredare jämförelse verkligen är komplicerat, tror jag vi kan enas om.
Beror på vilka delar? Chantry-ekonomi med fulla regler behöver man nog både Excel och en revisorsutbildning för att kunna hantera.Vad tänker vi om Ars Magica då?