CapnZapp
Myrmidon
- Joined
- 3 Apr 2008
- Messages
- 4,015
Jag kan inte med spel som är skrivna av folk som inte bryr sig om att speltesta reglerna ordentligt eftersom "alla" ändå "vet" att man ska strunta i hälften av reglerna och köra den andra halvan på ett annat sätt än det beskrivna.Det är lättare att bryta mot regler som man förstår - varför de är som de är och varför de finns. Det vet spelskaparen.
Det här gäller nästan vad som helst. Skrivregler. Estetik/design. Matlagning.
Warhammer 4 är vanvettigt komplicerat. Jämfört med WFRP2 har en hel massa tillägg som kanske enskilt lät vettigt men sammantaget resulterar i en en ogenomtränglig sörja. Att då få höra att skribenterna husreglar bort komplexiteten i sina egna kampanjer är en örfil. Det borde vara livstids avstängning från regelskapande efter någonting sådant.
Symbaroum är fullständigt befriat från all balans såfort man lämnar de lägsta nivåerna av erfarenhet. (Det är trivialt skapa en rollperson som på en enda runda förvandlar regelbokens tuffaste monster till slarvsylta på ytterst medelmåttiga tärningsresultat) Det borde inte få vara tillåtet att komma undan med så erbarmligt otestad regelmassa.
Så nej, regler som verkligen är bra kan förvisso vara skrivna med insikten att alla ändå husreglar i bakhuvudet, men deras skapare har iallafall bemödat sig se till att när man kör produkten direkt ur kartongen får man en rimligt bra upplevelse.