Nekromanti Världsböcker suger!

Muggas

Hero
Re: Spelvärldar är till för att tas sönder

När jag väl skrivit klart Eufrate (arbetsnamn) kommer spelvärlden, kampanjen och reglerna sitta så tätt ihop att när vi väl spelat kampanjen kommer det aldrig gå att använda något av det igen. Det kommer bli den ultimata spelvärldsbeskrivningen!

Är du säker på att du inte är ngn jag känner? Exakt så spelledde en av våra spelledare DoD expert för många år sedan. Gillar man att spela high-fantasy, med ödestyngda hjältar och storslagna händelser som förändrar spelvärlden i grunden, så visst tar spelvärlden stryk. Varje kampanj som spelas för spelvärlden närmare sin undergång. För när man besegrat de största skurkarna, när alla hot avvärjts, alla profetior uppfyllts, när alla lever lyckliga i alla sina dagar, alt kaoset och förödelsen härskar, så finns det inget mer att göra. Jag vet inte hur många kampanjer och spelvärldar som förbrukades i vår spelgrupp... Det var kul att spela så under en lång tid, men efter några år kändes det som om allt upprepades, och jag slutade spela med den gruppen.

Spelvärldar behöver lurande faror och hot för att de ska kännas spännande att spela i. Om man lirar lite mer "down-to earth" rollspel har spelvärldarna längre livstid, när rollpersonerna inte är avgörande spelpjäser i storslagna händelser som skakar världen i grunden. Jag lutar nog lite mer åt rollspel på lite lägre nivå nu, eftersom jag är lite trött på alla megakampanjer jag deltagit i.

Är det inte jobbigt att fixa nya spelvärldar? Ångrar du dig inte ibland när en genomarbetad spelvärld är förbrukad för alltid?

En dag kanske jag börjar spela megakampanjer igen. Variation är nog viktigt i rollspel (och i allt annat också, för den delen) för att intresset ska hållas vid liv...

Eksem

Champion

"Är du säker på att du inte är ngn jag känner?"

Yup, alla spelare jag någonsin spellett har haft armar som är mindre än normalstora ben :gremwink:

"Är det inte jobbigt att fixa nya spelvärldar? Ångrar du dig inte ibland när en genomarbetad spelvärld är förbrukad för alltid? "

Nja, jag tycker det är synd att jag förbrukade Trakorien så hårt som jag gjorde, men det är väl enda gången. Jag har så extremt mycket ospelat material i bokhyllan (snarare i flyttlådorna) så det gör egentligen inget. Och vissa spelvärldar är ju oförstörbara även om man förstör dem. Typ Star Wars-galaxen.
Fast visst är det litet surt om man känner att man inte nyttjade spelvärlden till fullo.

Men nu hade jag faktiskt tänkt att köra min megadödsextremnivåkampanj, och sedan börja friforma ålfiske och grisodling i historiskt korrekta medeltida miljöer :gremwink:
Eller nja, kanske inte, men sänka nivåerna rejält i alla fall.

Helmgast
Drakar

Här har jag dock en lösning: presentera inte en sorts monster i monsterboken. Presentera ett (1) monster, specificerat till en viss plats, och utöka med stårysar och legender om just det monstret och gott om uppslag hur man kan använda monstret i sina äventyr.
Tänkte bara upplysa dig om att det är så Drakar till Eon kommer att se ut, iaf delvis. Eller vafasen, det är ju du som ligger bakom...

Då tar jag och upplyser resten av forumiterna dårå. Varje drake är unik. Iaf de högre drakarna.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Grus i julstrumpan

"Nä. Rollspelsförfattare är nämligen ofta allt annat än bra novellförfattare, något som jag tycker att RiotMinds bevisar med all önskvärd tydlighet. Dessutom gillar jag inte fakta insprängt i fiktion. Det blir alldeles för ofta ansträngd prosa och hackigt flyt och dessutom totalt omöjligt att hitta när man faktiskt behöver det."

Innebär det att du dissar Trakorien-modulen och de olika inledningsberättelserna i rollspel som till exempel Chronopia?
Anser du dig själv vara en bra novellförfattare? Jag noterar nämligen att Västmark inleds med en novell där en viss Tuva medverkar.

Krille

Super Moderator
Rus i julstrumpan

"Innebär det att du dissar Trakorien-modulen och de olika inledningsberättelserna i rollspel som till exempel Chronopia?"

Trakorien, nej. Chronopia, ja. En jefla massa andra introstårysar, ja.

"Anser du dig själv vara en bra novellförfattare?"

En hyfsad novellförfattare.

Hurså?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Krus i julstrumpan

"En hyfsad novellförfattare.

Hurså? "

Tja, intronovell känns som ett ovanligt traditionellt grepp för någon som vill gå sin egen väg. Jag antyder inte att den är dåligt skriven eller så. Jag har inte ens läst den faktiskt, i likhet med de flesta andra liknande noveller.

"Trakorien, nej. Chronopia, ja. En jefla massa andra introstårysar, ja."

Beror det på att Erik Granström är duktigare skribent än det stora flertalet? Är inte Trakoriens upplägg är rätt ovanligt överlag? Jag har egentligen inte stött på det någonstans utanför Trakorien-modulen, åtminstone inte i den renodlade formen.

hraufnir

Swordsman
Re: Don´t touch my maps!

Det där låter som en karaktär som jag SL:ar... hon är pirat och lite högre upp i hierarkin än bara svingande av svärd. Hon, en av hennes "underordnade" och en misslyckad Illusionist blev uppjagade i varsitt träd av ett stort, vildsint vildsvin. Tjejen här, Kari, brydde sig itne för fem öre när hennes vän föll ner på backen och var tvungen att möta Vildsvinets framstormning... men när marken var tom igen (förutom ett par ryggsäckar och ett vildsvin) och den vildsinta besten började röra sig mot ryggsäckarna (där hon hade sina kartor) så blev hon topp tunnor och hoppade ner PÅ vildsvinet =)

Krille

Super Moderator
Re: Krus i julstrumpan

"Tja, intronovell känns som ett ovanligt traditionellt grepp för någon som vill gå sin egen väg."

Måste man vara otraditionell i sin metod bara för att man är otraditionell i sitt innehåll?

"Jag har inte ens läst den faktiskt, i likhet med de flesta andra liknande noveller."

Varför inte?

"Beror det på att Erik Granström är duktigare skribent än det stora flertalet?"

Vad tror du att jag skrev "oftast" för? Att rollspelsförfattare ofta suger benget på prosa är ingen lag som det inte finns några undantag. Det är snarare en statistisk iakttagelse.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Snus i julstrumpan

"Måste man vara otraditionell i sin metod bara för att man är otraditionell i sitt innehåll?"

Japp, annars kommer tomten och tar en. :gremwink:

"Varför inte?"

Av orsaker som du själv omtalar, de är oftast skräp. Dessutom är det någon annan som prackar på läsaren sin egen version av värld och regler. Jag är inte särskilt intresserad av Tuva och hennes eskapader trots att hon är kvinna och har rävsvans. Ärligt talat så är jag inte särskilt förtjust i klassisk riddarromantik heller för den delen. Alltså struntar jag i intronovellen och plockar åt mig de saker som jag verkligen tycker om och använder sedan dessa i olika sammanhang. Precis så respektlöst tycker jag att man ska behandla alla rollspel som man införskaffar.

Staffan

Myrmidon
Re: Glappassning och intressanta objekt

Tja, själv gillar jag båda sorternas världsböcker, fast de passar till olika sorters spel och spelstilar.

Den "torra" världsboken tycker jag representeras bra av Forgotten Realms Campaign Setting. Den innehåller massor av relativt torr information (befolkningsmängd, språk, och sånt), och beskriver en värld som sitter ihop någorlunda. Det är perfekt om man inte vill sätta ihop sin egen värld, eller om man bara vill göra smärre ändringar.

Den "fluffiga" världsboken, å andra sidan, representeras av Scavenger Sons (världsboken till Exalted). Där har man i stället valt att presentera några intressanta ställen i världen - kanske 3-5 ställen per vädersträck, plus ett gäng till i "Scavenger Lands" som presenteras mer ingående. Dessa beskrivningar är dock ganska löst hållna, och säger ingenting om vad som finns mellan ställena. Det passar rätt bra till Exalted där rollpersonerna antas vara så pass hårda att platserna i fråga ändå antagligen inte kommer att vara likadana efter att rollpersonerna har varit där. Dessutom är det mer fokus på "fantastiska" platser, såsom staden The Lap, som är byggd på ett berg som är skulpterad till att se ut som någon Buddha-liknande figur (namnet kommer av att större delen av staden finns i figurens knä), eller Metagalpa-stammen som bor på ett flygande berg och rider på gigantiska fåglar.

Muggas

Hero

Yup, alla spelare jag någonsin spellett har haft armar som är mindre än normalstora ben

Äsch, det säger du bara... :gremblush:

Och vissa spelvärldar är ju oförstörbara även om man förstör dem. Typ Star Wars-galaxen

Jo, det verkar huvudsakligen finnas 2 typer av spelvärldar, de som är solida som sten och utgör bas för oändliga kampanjer, och de som endast är anpassade för ett begränsat antal kampanjer, och sedan (oundvikligen?) går under (antar att du isf diggar typ 2 bäst). En del koncept, såsom Star Wars är så etablerade att du inte kan förgöra dem...

Spelare: "Öhh, herr SL, vi utplånade hela imperiet, och galaxen med för den delen... Vad händer nu?"
SL: "Nu är det Moon-Wars som gäller..."

Spela mer "vardagsfantasy" är kul (inte för mycket vardag dock). I våra spel har sådant rollspelande ändå (mot vår vilja?) stegrats mer och mer för varje äventyr, tills vi står där inför ngn form av slutlig uppgörelse eller slutligt val som avgör hela jävla universums öde... :gremwink:

Rickard

Urverk speldesign
Jag håller helt med dig om att äventyren bör vara formade så att de ger en stämnings- eller detaljinformation om ett område.. Man ska kunna slänga in äventyret oavsett var någonstans i rollspelsvärlden man spelar.. Äventyren ska vara platsoberende.. Man kan tänka sig att det finns detljer beskrivna också.. Handlar det om en stad kan lite information finnas om stadstull, invånarantal, brottslighet, renlighet osv.. På så sätt kan man ta inspiration från den modulen till vilken stad som helst.. Hmmm, vid närmare eftertanke så efterlyser jag en Kandramodul med ett tilläggsäventyr, snarare än ett äventyr med ett stadsmodul till..

Grejen med att inte ha en världsbok kan vara problematiskt.. Man har inget att utgå ifrån.. Minns alla som gnällde på att det inte fanns någon värld när DoD6 först kom ut.. Och om man inte har en någorlunda fast värld så kan det bli att alla spelgrupper spelar i väldigt olika världar.. I så fall kanske köpäventyren blir skit, då den inte passar in i alla spelgrupper? Fast en ren världsbok är inget vidare.. Jag har tjatat om det rollspelet men Deadlands ger ut världsböcker om delar av världen.. Dessa är perfekta då man kan köpa få välja vilka delar och vilka moment av världen man vill ha.. Pinnacle (Deadlandsmakarna) har även med miljöförklaringar i sina äventyr.. Precis så som jag (och du) vill ha det..

Urrk.. Det här blev inte så genomtänkt som jag velat att det skulle bli.. Chattandet i vrållådan gjorde att jag kom av mig..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som bytte ut "världsbok" mot regler och "äventyr" mot spelledartips och tycker precis samma sak om den texten (se nedan) som han precis skrivit ovan (Dessutom blev hans poäng ovan desto tydligare)

"Regler är ett värdelöst hjälpmedel för spelledaren. En regel innebär nästan bara begränsningar, utan att erbjuda möjligheter. /.../ Nä, skrivna spelledartips borgar för kvalitet (nåja) och underhållning för både SL och Spelare.

Men vad gör regler då? Jo, regler sätter enbart upp gränser för vad SL får och inte får göra. Den lämnar några ofullständiga beskrivningar /.../ som styr vad SL kan hitta på i just det området.

Visst, en välskriven regel kanske kan ge uppslag och lite inspiration, men den hämmar mer än den hjälper. Den medför extraarbete för SL, för om man vill hitta på något själv så måste man fundera på vad det får för konsekvenser...

Förstår ni vad jag vill komma till? Regelböcker är bara en belastning för SL. De fråntar spelledaren kontrollen över sin värld samtidigt som de är för ytliga för att vara användbara.

Nä, då föredrar jag spelledartips. /.../ SL behöver bara läsa igenom tipsen och börja spelleda."

[orden i kursivt är de jag har bytt ut]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Gah, du får mig att framstå som en friformare! [NT

NT = No Text (Ingen text)

Rickard

Urverk speldesign
Men poängen kom väl fram?

Alltså, tar man bort grunden så har man inget att stå på och alla får en helt egen bild.. Jag har inget emot det, men för just köpäventyren så kan det bli förödande för.. Visst kan man hitta på egna regler/värld, men det tar ju tid och eftersom tid är pengar kan jag betala för att låta någon annan kan göra det..

Men jag förstår din poäng.. Man vill liksom inte köpa något som man till största del ignorerar eller får sålla bland.. Eon som exempel.. Grundteorin med frivilliga regler är en god tanke, men många har svårt att ignorera regler och kör med dem ändå.. Alltså skiter sig teorin i praktiken.. Men är verkligen att sålla bland rollspelsmaterial lika jobbigt som att hitta på själv? Missgynnar man inte de spelledare utan kreativitet att skapa världar (som jag)?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även försökte framhäva att värld och rollspelsregler bör bygga på ungefär samma princip när det gäller att skapa dem och förmedla dem till andra

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jodå, den gick fram.

Jodå, din poäng gick fram med all önskvärd tydlighet. Men som jag ser det (och som jag tror att du ser det) så bör köpäventyr vara rätt så oberoende av världen, och skall kunna infogas var som helst. Så tycker i varje fall jag att det skall vara, och då borde det inte innebära något problem.

Ta Snösaga t.ex. Ingen visste något om Vildland innan Snösaga kom, utom vad det hette och vart i Trudvang det låg. Jag tror verkligen inte att det sabbade för så många spelgrupper som redan skapat sitt Vildland. Men det är ju vad jag tror, och hur det var för min spelgrupp.

/Vulf