Jag tror att vi, av någon anledning jag inte är säker på, fixerar oss mer och mer vid politiska sakfrågor. Detta är en trend man känner igen från tex USA, där det finns folk som tex kommer rösta på vilket som helst parti som de känner mest kommer stötta Israel, starkast ta ställning för/mot abort, eller whatnot. Folk fixerar sig vid någon eller några väldigt specifika frågor de personligen brinner för, typ invandringen eller inikomstskatten, och kommer rösta på det parti de känner driver den frågan bäst, relativt oaktat dess ideologi i övrigt. Jag personligen tycker detta är en oroande tendens då jag tror att ideologi är viktigt och att urlakandet av ideologi allvarligt har skadat den politiska rörelse jag själv stöttar, men jag har självfallet även själv vissa sakfrågor jag har otroligt starka känslor för och som engagerar mig väldigt mycket. Men jag skulle inte rösta på ett parti som tyckte som jag i dessa frågor om det partiet tillhörde en radikalt annorlunda ideologi från den jag tror på. Däremot tror jag alltså att många andra människor skulle göra det, vilket är en viktig faktor bakom att den politiska mittfåran blir allt bredare och mer ideologiskt flexibel/korrupt.
Sedan säger du att "vi bryr oss, vi bryr oss bara inte om partipolitik". Jo, vi bryr oss, men vi bryr oss bara så långt som att vi orkar fylla i en protestlista på Fejjan. Partipolitik är kopplat till -politiskt engagemang-, och det politiska engagemanget tror jag definitivt är på dekis i Sverige. Ingen har tid eller ids lägga tid på att arbeta politiskt längre, varken i eller utanför partipolitiken. Det handlar inte om att vi är apatiska/känner att vi inte kan påverka, det handlar om att vi är egotrippade och lata.