Nekromanti Vårt förhållande till demokrati och partipolitik

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Arfert said:
Öh, jag har hört föredrag där Björklund pratar om utbildning, och han tycker verkligen inte vad du beskriver. Jag vet att du tycker han är satan själv, men du beskriver inte verkligheten. Han tycker dock att yrkesutbildningen har vart eftersatt förr ett tag. Och den var ju det. I alla fall jämfört med när jag gick i plugget på 70-talet.
Jag sammanfattar de argument jag läst från honom för att de praktiska programmen skulle få till exempel en kurs i historia än de teoretiska.

Det är möjligt att han sagt annat på annat håll. Jag har aldrig påstått att karln är konsekvent.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hans E Magnusson said:
Troberg said:
Exakt. Titta på vad kidsen lär sig i skolan idag. Vet de varför WW2 startade? Vet de varför Vietnamkriget startade och vad det gick ut på? Heck, de får inte ens lära sig om israels tillkomst
Ursäkta, vad får du det ifrån?
Troberg menar nog att man inte undervisar hans version av hur det gick till. Dvs sanningen. Gissar jag. Sade han med en blinkning. :gremwink:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
krank said:
Ond bråd död said:
Att sen kunskap som inte är användbar eller har begränsad nytta inte är lika högt värderat är ju inte så konstigt. Tråden om frågesport kring WoD visar ju på att en del här har imponerande kunskaper om den settingen, men även om jag blir imponerad så kan jag ju inte säga att det är kunskap som är värd särskilt mycket.
Fast det är inte riktigt "värd mindre" det handlar om. Det är "värd överhuvudtaget". Jag ser ett mycket stort värde i såkallat "onödig" kunskap - som till exempel kunskap i historia. Väldigt få får användning för kunskaper i 1700-talshistoria i arbetslivet. Därför tycker vår skolminister att de som ska jobba i praktiska yrken bara behöver läsa 1900-talshistoria i princip. Det är kunskapsförakt.

Skolan bör inte bara lära ut det som gör eleverna till goda arbetare, eftersom "vara en god arbetare" inte är individens huvuduppgift. Man ska vara en samhällsmedborgare, som utöver det behöver utföra ett jobb för att samhället behöver ha det jobbet utfört. Knyter man kunskapens värde enbart till framtida lön så kommer man att hamna i ett samhälle med mycket stora kunskapsklassklyftor.

Det är kunskapsförakt att hävda att den enda kunskap som är värd att skaffa sig är den man kommer att få "nytta" av i sitt framtida arbetsliv. Kunskapen blir ett nödvändigt ont.
Du inser att det finns folk som inte klarar av de teoretiska ämnena va? Folk som droppar ut skolan på grunda av de teoretiska ämnena och får en massa problem trots att de hade klarat de praktiska ämnena och sedan fått jobb och kunnat leva sina liv?

Problemet är inte kunskapsförakt där. Det finns problem med kunskapsförakt på andra ställen, men inte här.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
Tyvärr skrev jag inlägget väldigt sent (hade varit vaken lite för länge)och med lite hast så det blev lite lidande. Har ändrat så det är två stycken nu istället för ett stort och ska återkomma med svar på Måns fråga lite senare när jag har mer tid över och hunnit funderat lite mer.

Vid närmare eftertanke så ändrade jag en hel del meningar också. Budskapet i inlägget är dock detsamma bara att språket bearbetades lite.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
När vi dessutom vet att de som själva har välutbildade föräldrar fixar det här bättre än de som har lågutbildade föräldrar så blir det i mina ögon direkt obehagligt att låta femtonåringars "fria vilja" (=föräldrarnas utbildningsnivå) avgöra deras framtid.

Att låta dem välja bort "onödig" kunskap innebär att vi accepterar sakernas tillstånd - vi orkar inte lära dem de skolstrategier de vars föräldrar är välutbildade fått med sig hemifrån, så vi skapar ännu en generation som inte kommer att ge sina barn skolstrategier. För mig blir det att lösa problemet i helt fel ände, och bara ett sätt att dels bejaka bilden av kunskap som ett nödvändigt ont och dels förstärka klassamhället.
Vi "vet" att de med välutbildade föräldrar lyckas bättre trots ALLA andra faktorer. Vi vet inte varför.

Jag tror att det beror på att diskussionerna runt matbordet är viktigare än mycket som lärs ut i skolan, men det är vad jag själv hittat på. Som du hittat på vad du tror orsakar det.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,510
Location
Örebro
God45 said:
När vi dessutom vet att de som själva har välutbildade föräldrar fixar det här bättre än de som har lågutbildade föräldrar så blir det i mina ögon direkt obehagligt att låta femtonåringars "fria vilja" (=föräldrarnas utbildningsnivå) avgöra deras framtid.

Att låta dem välja bort "onödig" kunskap innebär att vi accepterar sakernas tillstånd - vi orkar inte lära dem de skolstrategier de vars föräldrar är välutbildade fått med sig hemifrån, så vi skapar ännu en generation som inte kommer att ge sina barn skolstrategier. För mig blir det att lösa problemet i helt fel ände, och bara ett sätt att dels bejaka bilden av kunskap som ett nödvändigt ont och dels förstärka klassamhället.
Vi "vet" att de med välutbildade föräldrar lyckas bättre trots ALLA andra faktorer. Vi vet inte varför.

Jag tror att det beror på att diskussionerna runt matbordet är viktigare än mycket som lärs ut i skolan, men det är vad jag själv hittat på. Som du hittat på vad du tror orsakar det.
Tyvärr lite utanför ämnet men i pedagogiken finns det väl antagande som pekar mot att välutbildade föräldrar har en större motivation att stötta sina barn i skolgången då de genom sin akademiska utbildning ser skolgången som något viktigt. Således finns det ett samband mellan välutbildad förälder och god skolgång för dennes barn i och med att barnet i fråga får ett annat stöd hemifrån. En förälder som inte har lika god utbildning kan istället falla dit på att föräldern på grund av sin sämre skolgång känner misstro och förakt mot skolan vilket medför att föräldern inte uppmuntrar sitt barn att studera vidare eller välja sina studier i första rummet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
till demokrati och partipolitik

Tyvärr lite utanför ämnet men i pedagogiken finns det väl antagande som pekar mot att välutbildade föräldrar har en större motivation att stötta sina barn i skolgången då de genom sin akademiska utbildning ser skolgången som något viktigt. Således finns det ett samband mellan välutbildad förälder och god skolgång för dennes barn i och med att barnet i fråga får ett annat stöd hemifrån. En förälder som inte har lika god utbildning kan istället falla dit på att föräldern på grund av sin sämre skolgång känner misstro och förakt mot skolan vilket medför att föräldern inte uppmuntrar sitt barn att studera vidare eller välja sina studier i första rummet.
Vi vet att statistiskt lyckas barn till högutbildade föräldrar bättre i skolan. Det finns en massa teorier om varför men ingen vet varför. Det är problemet med statistiken i det här fallet. Vi kan gissa men vet inte. Man kan hävda allt från det jag tror med matborden, till det du tror till till och med gener om man är lagd på det hållet. Alla de här förklaringarna kan vara rätt eller fel. Men vi vet inte.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Oc6kBEQpA9M"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Oc6kBEQpA9M" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
God45 said:
Du inser att det finns folk som inte klarar av de teoretiska ämnena va? Folk som droppar ut skolan på grunda av de teoretiska ämnena och får en massa problem trots att de hade klarat de praktiska ämnena och sedan fått jobb och kunnat leva sina liv?
Jag inser att det finns folk som hade klarat de teoretiska ämnena om de fått adekvat undervisning - i form av resurser, tid, lärare, sammanhang.

Men som idag inte fixar dessa ämnen, pga begränsningar i hur mycket vi tycker det är värt att lägga på att de människorna ska kunna få en adekvat utbildning. Skolsystemet är byggt på det: Kostar det för mycket att lära dig historia? Då tycker vi att det är "okej" att du inte får lära dig historia.

Det är inte skolans uppgift att i första hand se till så att folk "får jobb". Man kan inte mäta huruvida skolan lyckas i hur många som får jobb. Det är inte för att "få jobb" vi bör utbilda våra elever till fungerande, väl insatta samhällsmedborgare.

Jobb är en bieffekt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
God45 said:
Vi "vet" att de med välutbildade föräldrar lyckas bättre trots ALLA andra faktorer. Vi vet inte varför.

Jag tror att det beror på att diskussionerna runt matbordet är viktigare än mycket som lärs ut i skolan, men det är vad jag själv hittat på. Som du hittat på vad du tror orsakar det.
Hur mycket av forskningen har du läst? Den jag läst, och de analyser som - i all ärlighet - är gjorda av folk som är mer insatta än både du och jag, säger att det handlar om kulturellt kapital. Alltså att föräldrarna tränar sina barn i:

- En viss sorts teoretiskt-analytiskt tänkande.
- En viss attityd gentemot kunskap.
- En viss attityd gentemot skolan.
- En serie strategier för att hantera pluggande.
- En viss attityd vad gäller att lägga tid på att plugga.

Detta givetvis bland annat via diskussionerna kring matbordet. Det är en fråga om attityder, normer och strategier som förs vidare mellan generationerna.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,555
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank said:
Ond bråd död said:
Att sen kunskap som inte är användbar eller har begränsad nytta inte är lika högt värderat är ju inte så konstigt. Tråden om frågesport kring WoD visar ju på att en del här har imponerande kunskaper om den settingen, men även om jag blir imponerad så kan jag ju inte säga att det är kunskap som är värd särskilt mycket.
Fast det är inte riktigt "värd mindre" det handlar om. Det är "värd överhuvudtaget". Jag ser ett mycket stort värde i såkallat "onödig" kunskap - som till exempel kunskap i historia. Väldigt få får användning för kunskaper i 1700-talshistoria i arbetslivet. Därför tycker vår skolminister att de som ska jobba i praktiska yrken bara behöver läsa 1900-talshistoria i princip. Det är kunskapsförakt.

Skolan bör inte bara lära ut det som gör eleverna till goda arbetare, eftersom "vara en god arbetare" inte är individens huvuduppgift. Man ska vara en samhällsmedborgare, som utöver det behöver utföra ett jobb för att samhället behöver ha det jobbet utfört. Knyter man kunskapens värde enbart till framtida lön så kommer man att hamna i ett samhälle med mycket stora kunskapsklassklyftor.

Det är kunskapsförakt att hävda att den enda kunskap som är värd att skaffa sig är den man kommer att få "nytta" av i sitt framtida arbetsliv. Kunskapen blir ett nödvändigt ont.
Mitt i prick! Jag är själv lärare i historia och religion och jag anser att det du talar om stämmer väl överens med den verklighet jag verkar i.

Eleverna skall nu bara få kunskap som gagnar dem i deras framtida arbete, resten behövs inte och detta tycker jag är mycket sorgligt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,683
krank said:
God45 said:
Vi "vet" att de med välutbildade föräldrar lyckas bättre trots ALLA andra faktorer. Vi vet inte varför.

Jag tror att det beror på att diskussionerna runt matbordet är viktigare än mycket som lärs ut i skolan, men det är vad jag själv hittat på. Som du hittat på vad du tror orsakar det.
Hur mycket av forskningen har du läst? Den jag läst, och de analyser som - i all ärlighet - är gjorda av folk som är mer insatta än både du och jag, säger att det handlar om kulturellt kapital. Alltså att föräldrarna tränar sina barn i:

- En viss sorts teoretiskt-analytiskt tänkande.
- En viss attityd gentemot kunskap.
- En viss attityd gentemot skolan.
- En serie strategier för att hantera pluggande.
- En viss attityd vad gäller att lägga tid på att plugga.

Detta givetvis bland annat via diskussionerna kring matbordet. Det är en fråga om attityder, normer och strategier som förs vidare mellan generationerna.
Jag har läst massor om det här i och med min utbildning. Ja, alla de där sakerna anses vara möjliga förklaringar. Men man måste peka ut att försök att komma över skillnaden mellan barn med högutbildade föräldrar och de utan inte lyckas i stort (jag måste säga i stort för det här är alltihop statistik, skillnaden mellan individer är massiv) aldrig fungerat. Om det är attityderna som är förklaringen är det vettigt, de blir aldrig lika starka om de kommer frånskolan som från hemmet. Men då bör våra insatset vara riktade någon annanstans än skolan.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,555
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
krank said:
Cybot said:
Samtidigt är det ju så att vi går längre och längre i skolan. När utbildningen realistiskt sett ligger på mellan 12 och 20 år (formellt sett. Realistiskt sett så är det uppåt en fjärdedel till en tredjedel av våra liv) så får man ta sig en funderar på de som är skoltrötta efter 9 år (vilket är typ 6 år längre än det som Upplysningstidens tänkare ansåg vara nödvändigt) faktiskt inte ska få prioritera vad de faktiskt vill och inte vill läsa.
Jag tror att skoltrötthet handlar om helt andra saker än "blivit trött på kunskap". Mer att grupperna är för stora, undervisningen inte tillräckligt individanpassad, föråldrade undervisningsmetoder och så vidare.

När vi dessutom vet att de som själva har välutbildade föräldrar fixar det här bättre än de som har lågutbildade föräldrar så blir det i mina ögon direkt obehagligt att låta femtonåringars "fria vilja" (=föräldrarnas utbildningsnivå) avgöra deras framtid.

Att låta dem välja bort "onödig" kunskap innebär att vi accepterar sakernas tillstånd - vi orkar inte lära dem de skolstrategier de vars föräldrar är välutbildade fått med sig hemifrån, så vi skapar ännu en generation som inte kommer att ge sina barn skolstrategier. För mig blir det att lösa problemet i helt fel ände, och bara ett sätt att dels bejaka bilden av kunskap som ett nödvändigt ont och dels förstärka klassamhället.
Även detta håller jag med om och jag tror tråkigt nog att vi i detta nu bygger det klassamhälle vi trodde oss ha raserat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Cybot said:
Troberg said:
Exakt. Titta på vad kidsen lär sig i skolan idag. Vet de varför WW2 startade? Vet de varför Vietnamkriget startade och vad det gick ut på? Heck, de får inte ens lära sig om israels tillkomst, så i allra högsta grad är relevant idag. Historielösa människor är okunniga människor som röstar på SD.
Israels tillkomst är en av de kapitel i världshistorien som får en liten liten del av mig att vilja rösta på SD.
Framför allt turerna omkring Irgun och Lehi.
Ehm, du vet att SD är israelvänliga? Du vet, det är inte judar nassarna hatar nuförtiden, det är muslimer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Hans E Magnusson said:
Troberg said:
Exakt. Titta på vad kidsen lär sig i skolan idag. Vet de varför WW2 startade? Vet de varför Vietnamkriget startade och vad det gick ut på? Heck, de får inte ens lära sig om israels tillkomst
Ursäkta, vad får du det ifrån?
Från att ha hjälpt kidsen med deras historia.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
Arfert said:
Hans E Magnusson said:
Troberg said:
Exakt. Titta på vad kidsen lär sig i skolan idag. Vet de varför WW2 startade? Vet de varför Vietnamkriget startade och vad det gick ut på? Heck, de får inte ens lära sig om israels tillkomst
Ursäkta, vad får du det ifrån?
Troberg menar nog att man inte undervisar hans version av hur det gick till. Dvs sanningen. Gissar jag. Sade han med en blinkning. :gremwink:
Nope, jag menar att man bara skippar förbi det i turbofart helt utan några som helst detaljer. Det är typ ett eller två stycken text insrängt i avsnittet om kalla kriget.

Med tanke på att det pågår ett antal krig just nu som en direkt följd av detta, så känns det som om det är rätt så relevant.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Troberg said:
Från att ha hjälpt kidsen med deras historia.
Så antingen uttalar du dig egentligen bara om det fåtal kids du hjälpt, eller så hjälper du en majoritet av sveriges alla elever med läxorna.

Alltså; utgå inte från att just de kids du har att göra med är representiva. Det finns det redan tillräckligt många som gör.

De flesta åsikter jag hörs uttryckas om "skolan" (i betydelsen alla landets skolor) bygger på antingen egna halvglömda minnen (tro mig, ingen av er var sådana i skolan som ni minns att ni var, era lärare var inte som ni minns dem heller, minnet går inte att lita på) eller på andrahandsuppgifter av enskilda elever i en eller max två lokala skolor.

Och jag är ledsen, men det är alldeles för anekdotiskt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,265
Location
Rissne
Troberg said:
Nope, jag menar att man bara skippar förbi det i turbofart helt utan några som helst detaljer
Och med "man" antar jag att du menar just specifikt de här ungarnas historialärare...

Vi är faktiskt inte speciellt lika varandra, vi lärare. Vi gör lite olika. Det går inte att extrapolera "såhär ser svenska skolan ut" utifrån observationer på en enda skola.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,663
krank said:
Troberg said:
Nope, jag menar att man bara skippar förbi det i turbofart helt utan några som helst detaljer
Och med "man" antar jag att du menar just specifikt de här ungarnas historialärare...
...och de böcker kursen grundar sig på.
 
Top