Nekromanti V2089 (Runda 1)

Brynolf

Dum fan
Re: Hell, it's about time!

Recca said:
Brynolf said:
Vimes said:
IG, Brynolf. Du var jävligt snabb med att komma ut med klass (tre röster) och ditt yrke släpper du som en bakisfjärt helt opåkallat. Jag gillar inte det här. Är du varulv med en alibiroll?
Drevet hade börjat mot mig och det hade bara varit slöseri med tid att låta det växa. Vad hade vi vunnit på att vänta in ytterligare fem (typ) röster innan jag outade?
Röstmotiveringar är vår andra stora källa till kunskap om ulvarna (nr 2 efter outningar).
Äh, inte så här tidigt. Nu räcker det ju med att man "vill dreva" så har man motiverat sig. Det är outningarna vi vill åt innan det börjar bli skarpt läge.

Möller

Hubert Hortlax

Brynolf said:
Vimes said:
IG, Brynolf. Du var jävligt snabb med att komma ut med klass (tre röster) och ditt yrke släpper du som en bakisfjärt helt opåkallat. Jag gillar inte det här. Är du varulv med en alibiroll?
Drevet hade börjat mot mig och det hade bara varit slöseri med tid att låta det växa. Vad hade vi vunnit på att vänta in ytterligare fem (typ) röster innan jag outade?
Så du är alltså för massoutningar direkt utan någon som helst motiveringar eller press?

Jag har två röster på mig. »Oj! Jag måste outa något nu annars slösar vi tid« Nej, det är inte så det fungerar. Ett drev blir stark för att flera dels röstar, dels motiverar sina drev med varför de röstar som de gör och vad de vill få ut ur drevet. Ett drev ger bra resultat om den drevade motiverar hur hen reagerar på anklagelserna och kraven.

!Paxen

Swashbuckler

I'm back for a moment, har bara kunnat ögna igenom lite.

Det jag ser snabbt är att Brynolf har avslöjat 2 saker om sig. Att avslöja så mycket kan dels tyda på att han är ulv, eller att han har mycket att avslöja.

Recca ser jag har ett drev på 4, men har inte beslutat sig för att avslöja något än.

Enligt min mening så är det viktiga att få reda på 1 sak på alla, dvs klass eller yrke som enligt mig är dom som är mest safe (har sett att det har diskuterats om det verkligen är mest safe eller inte, får kolla på nackdelarna för att avslöja dom 2). Jag tycker att man ska vänta på att ha ett drev efter sig innan man avslöjar, för det känns som att den taktiken har fungerat bättre än ping-pong metoden.

Mitt varulvsspel-CV: Jag har varit ulv, tredje faktion och bybo. Dom 6 senaste spelen jag har varit med i så har jag varit med i teamet som har vunnit, dock så har jag inte varit med i slutet på alla. Det som jag gjorde bäst ifrån mig var i Supernaturalgate som TF, men det var mer tur än skicklighet. Om ni undrar över något mer specifikt så är det bättre att fråga mig direkt, för annars så skulle det kunna bli en hel sida med endast "vad gjorde jag i Varulvssel-X".

Ni som har varit med tidigare vet dock att en bra sak att kolla på är om en person spelar annorlunda än tidigare, för det kan innebära något speciellt.

Nu ska jag i vilket fall försöka kolla igenom mina inlägg. Min röst på Recca stannar kvar där antingen tills hon har avslöjat något, eller tills jag vet vem jag hellre röstar på.

Vimes

Sillkung
Öh...

Dessa:

Brynolf, Vicotnik, Sapient, !Paxen, Konrad Konvalj

är fem personer som röstar på Recca. Men ingen verkar intresserad av att hon ska outa något.

Tycker det är märkligt att inte ett enda inlägg åt "Dags att spotta ut något nu, Recca"-hållet kommit.

Xyas

Swashbuckler
Möller said:
Jaha, du menade så. Var du med i Ankeborg? Där var jag ju ulv, så naturligtvis spelade jag inte på min bybo-topp. I Supernaturalgate tycker jag att jag gjorde bra ifrån mig, bortsett från lite misstag tidigt som gjorde att jag nattmördades första rundan. Jag var då aldrig gravt misstänk och jag vill tro att jag bidrog till spelet.

Fortfarande tycker jag att det är en dålig, slentrianmässig motivering till din röst.
Jag tror du missförstår mig. Jag säger inte att du spelar dåligt eller konstigt. Jag säger att jag har svårt att få grepp om din spelstil vilket gör mig mindre kapabel att se eventuella scum tells tydligt. Därmed röstar jag på dig för att få fram aktivitet från din sida. Vilket jag nu får till och därmed också får en tydligare bild av din spelstil.

Vicotnik

Den onde
Staff member
Re: V2089 - tidiga teorier

Brynolf said:
Recca said:
Jag skulle byta röst till Brynolf utan att tveka om det inte var så att vi har så sjukt lite av hela pusslet ännu, men om han vill bifoga nån form av förklaring till sitt konstiga agerande samt till hans kriminella fasoner vore det kanske smart.
Ok, det var tydligen inte så populärt att outa yrke så snabbt utan press. Anledningen till att jag gjorde det var alltså att jag insåg att mitt förespråkande av klass-outning kunde ses som ett försök att dölja mitt yrke.
Det är oftast dumt att outa utan någon press, det ger oss nästan ännu mindre information än om att du går ut med din klass bara så där. Nu vet vi inte hur spelet är uppbyggt och om det finns information som gör att vi kan hitta ulvarna med hjälp av dem. Om det inte finns så måste vi tvinga fram reaktioner och de får vi bäst när någon sätts under press.
Viserligen säger ditt agerande en del, men inte tillräckligt för att vi ska kunna dra några slutsattser ut ifrån det.

Sapient

Swashbuckler

Recca said:
Röstmotiveringar är vår andra stora källa till kunskap om ulvarna (nr 2 efter outningar).
Ja, men inte så här tidigt i första rundan.

Röstmotiveringar är bra för vad de säger om den som avger rösten, hur hen har uppfattat spelet, vad hen tagit fasta på och inte.

Men så här långt har ingen av oss något att direkt gå på, så kvaliteten på röstmotiveringarna kommer att bli därefter. Det vore bara krystat och kontraproduktivt att försöka driva fram röstmotiveringar innan vi har mer att gå på.

!Paxen

Swashbuckler

Möller said:
Brynolf said:
Vimes said:
Så du är alltså för massoutningar direkt utan någon som helst motiveringar eller press?

Jag har två röster på mig. »Oj! Jag måste outa något nu annars slösar vi tid« Nej, det är inte så det fungerar. Ett drev blir stark för att flera dels röstar, dels motiverar sina drev med varför de röstar som de gör och vad de vill få ut ur drevet. Ett drev ger bra resultat om den drevade motiverar hur hen reagerar på anklagelserna och kraven.
Håller jag med om. Drev vill oftast att man bara ska avslöja en sak så att man har något att gå på. Att avslöja något mer är bara onödigt om det inte har blivit ett större drev.

Det sagt, det betyder ju inte att det kan vara bra att behålla sin röst på en person som har outat något, om man bara kan motivera det.

Vimes

Sillkung

!Paxen said:
Min röst på Recca stannar kvar där antingen tills hon har avslöjat något, eller tills jag vet vem jag hellre röstar på.
Där kom den. Mest märkligt tycker jag Brynolfs agerande är som har sin röst i Recca-drevet men inte kräver något utan mest ägnar sig åt försvar av sina outningar... Glömt bort vart du lagt rösten eller?

!Paxen

Swashbuckler
Re: Öh...

Vimes said:
Dessa:

.
Har varit borta, har anmärkt på det alldeles nyss, vilket du kan se.

Tycker dock att det inte är så farligt, än, även om det har gått ett antal h sen hon fick den fjärde rösten.

Recca försöker komma upp med någon "hur är detta planerat, vad möter vi egentligen?" så jag kan stanna kvar och lägga press på henne, bara för att hon ska fortsätta med det. Men någon gång vill jag att hon ska ge ut något om sig själv.

Brynolf

Dum fan

Vimes said:
Mest märkligt tycker jag Brynolfs agerande är som har sin röst i Recca-drevet men inte kräver något utan mest ägnar sig åt försvar av sina outningar...
Det mest märkliga här är din definition av "märkligt". Jag vet att jag spelat oortodoxt så här långt, och jag försöker förklara varför.

Vimes

Sillkung

F.ö. är jag ensam kvar i Brynoldrevet, och även om det väl är rätt trevligt bör jag kanske flytta min röst.

Röst: Konrad Konvalj - skriv något! Din "analys" av Recca var f.ö. en uppenbar skenanalys då det var tydligt att du röstade där det redan fanns röster. Bättre kan du!

(Brynolf är mest misstänkt så långt, imo.)

Recca

Femme Fatale

Sapient said:
Men så här långt har ingen av oss något att direkt gå på, så kvaliteten på röstmotiveringarna kommer att bli därefter. Det vore bara krystat och kontraproduktivt att försöka driva fram röstmotiveringar innan vi har mer att gå på.
Det borde vara en regel att man motiverar sin röst samt att man motiverar varför man outar någonting. Ska vi göra undantag i runda ett? Varför då? Jag har motiverat mina röster. Andra har gjort detsamma. Så här i början måste vi gå på alla små skitmotiveringar som görs annars kan vi ju lika bra bara outa enligt ett schema då...

Vicotnik

Den onde
Staff member

Recca said:
Vicotnik said:
Det var jag som ställde fråga och min poäng med den är att försöka få igång någon form av diskution. Att det vart du fick frågan det var för att du redan hade en röst på dig och möller hade bara oturen att vara det första namn som kom upp i mitt huvud.
Got it. Jag har iaf svarat med en vettig motivering, tycker jag. :gremsmile:
Med tanke på hur lite vi har att gå på så här långt så får jag väl nöja mig med det så här långt. Men innan jag flyttar min röst från dig så vill jag veta något om din roll samt att du motiverar varför du inte väljer att outa något annat.

Brynolf

Dum fan

Möller said:
Så här tidigt i spelet... tja, typ. Jag har börjat luta mer och mer åt det hållet den senaste tiden. Motiveringarna ger ingenting i det här skedet. Dreven är endast till för att vi ska bestämma vem som ska outa. Så ser jag det.

!Paxen

Swashbuckler
En sak jag vill anmärka på:

Mukwa said:
Världen Om du vill ha koll på fluffet. Ej nödvändig läsning
Den stora staden. De oändliga korridorerna av tvärgator som korsar de gigantiska interstradorna bland ett hav av fyrkantiga, tråkiga byggnadskomplex i betong och syntiplax. Så stort, men ändå för litet för att rymma den växande befolkningen. Staden har expanderat åt alla håll. Det finns ljusskygga invånare flera nivåer under markplan, megakoncernernas företagstoppar huserar hundratals meter ovanför. Även befolkningen har förändrats. I staden florerar människoliknande robotar, både fysiskt och mentalt muterade människor, replikanter med skräddarsytt DNA och de cybernetiskt förstärkta människorna.

Muterade människor med varierande utseende från slemmiga varbölder till grön hy kan ses ta hand om farliga restavfall i slumkvarteren på de lägre nivåerna, men allt som oftast har de inte getts chansen att visa sin duglighet på den lagliga sidan av staden utan tvingat ägna sig åt allehanda kriminella aktiviteter. Ofta fysiskt starka och tåliga med mutationer av varierande användningsmöjlighet är stereotypbilden av mutanter. I zonerna är det inte ovanligt att även djuren är muterade.

Mentalt muterade människor har oftast lättare att smälta in, då det inte finns några fysiska drag som utmärker dem från människorna. Bland människorna är de dock egentligen inte välkomna då folk vanligtvis är oerhört rädda för dessa så kallade PSI-mutanter och deras psioniska krafter. Även om PSI-mutanter är ovanliga består siffrorna av ett stort mörkertal. Endast ett fåtal högt uppsatta har vågat offentliggöra sina krafter, de flesta vågar inte på grund av de lynchmobbar som skulle bildas.

Robotar hör till vardagen i staden, men det är ganska få robotar som inte går att särskilja från människor. Dessa robotar av märket CSD (Calvin Standard Droid) är extremt dyra att tillverka, varför det inte finns särskilt många i omlopp. De är dessutom strikt vapenklassade och samtliga ägare till en CSD måste registrera sitt innehav eller dömas för olaga vapeninnehav och riskerar att tillbringa alldeles för lång tid i ett av stadens livsfarliga Rehabiliteringsblock.

En annan anledning till att de människoliknande robotarna är ovanliga i staden är för att de har fått konkurrens av de tämligen nya replikanterna. Klonade människor med perfekt arvsmassa och genbank för de arbetsuppgifter de är skapade för att utföra. Många avskyr replikantanläggningarna och anser det vara moraliskt fel att avla och föda upp människor, medan andra accepterar verkligheten och ser nyttan med dem.

Inte ens människorna är sig riktigt lika. Deras genpool har inte förändrats mer än att någon immunitet har kommit och gått. Vissa människor har valt eller tvingats av sina arbetsgivare att operera in cybernetiska förstärkningar i kroppen. Dessa kan vara allt möjligt från vanligare kosmetisk kirurgi till avancerade datorer och ögon med Infraröd kamera.

Bortanför cityblocken och kranssektorerna ligger tunga industrier och odlingsdistrikt som sträcker sig tiotals mil mellan de inre sektorerna och de försvarsverk som byggts för att hålla ovälkomna ute, men också för att hålla befolkningen innanför. Det som finns utanför megastäderna är näst intill outforskad mark för stadsbor.

Det till synes oändliga skymningslandet. På många delar helt obeboeligt för människor och andra varelser vars gener inte har följt den snabba utvecklingen. Skymningslandet skapades till följd av farliga biokemikalier, kärnvapenspetsar, sjukdomar och naturexploatering. Ingenting är sig likt. Klimat, växtlighet och djurrike har genomgått starka förändringar och jordens invånare vet inte längre vad de har att vänta av en vistelse utanför städerna.

Er resa kommer att ta er genom stadens städade och välordnade distrikt i ett av de finare administrationsblocken till de lägre nivåerna under markplan. För vissa kommer denna resa kanske innebära en permanent vistelse i något av stadens värsta rehabiliteringsblock, eller helt enkelt en mer skonsam död. Andra kommer ha tagit möjligheten till temporär rikedom och förströelse i något av de rekreationsblock som staden erbjuder som mer eller mindre enda underhållning.

Lägger ni märke på vad som står i rött?

"Om du vill ha koll på fluffet. Ej nödvändig läsning"

Kort sagt, som jag tolkar det så har vi redan all info om hur vi ska ta varulvarna i våra roller, försök därför inte göra gissningar utifrån fluffet (inte sagt att fluffet kan hjälpa).

Anledningen till att jag vill påpeka det är för att det inte ska bli för mycket fluff-snack senare (som jag, ibland, har tyvärr varit anledningen till :gremfrown: )

!Paxen

Swashbuckler

Recca said:
Sapient said:
Det borde vara en regel att man motiverar sin röst samt att man motiverar varför man outar någonting. Ska vi göra undantag i runda ett? Varför då? Jag har motiverat mina röster. Andra har gjort detsamma. Så här i början måste vi gå på alla små skitmotiveringar som görs annars kan vi ju lika bra bara outa enligt ett schema då...
Jag ser gärna motiveringar, dock så är ju undantag såna exempel som den första rösten man slänger ut, när man inte har någon info om någon annan än sig själv, som exempel min röst. Sen så kan man ju slänga röster som "H*n är en av dom 3 som inte har avslöjat sin klass/yrke/färg/storlek".

Sapient

Swashbuckler

Vimes said:
F.ö. är jag ensam kvar i Brynoldrevet, och även om det väl är rätt trevligt bör jag kanske flytta min röst.

Röst: Konrad Konvalj - skriv något! Din "analys" av Recca var f.ö. en uppenbar skenanalys då det var tydligt att du röstade där det redan fanns röster. Bättre kan du!

(Brynolf är mest misstänkt så långt, imo.)
Varför på Konrad som anmält att han kommer att vara frånvarande på grund av sportintresse (högst suspekt i mina ögon, men tyvärr orelaterat till varulvs-spelet...) och inte Recca där vi har ett drev igång?

Du brukar ofta vara den som agerar "vallhund" och skäller på folk som strör sina röster till höger och vänster, så jag är förvånad över att du av alla gör det nu...

Odisciplinerat spel?

Konrad Konvalj

Myrmidon

Brynolf said:
Vimes said:
Jag tycker att du slirar lite Brynolf. Nog för att du brukligen är snabb på att outa och även slänga med lite extra information när du ändå är i farten.

Senast i Mos Varulv outade du både ras och lade fram att du hade två saker i din utrustning på samma gån.

I Ankeborg har jag för mig du var väldigt snabb att slänga fram din roll som Medhjälparen och även där utan speciellt mycket press. Då var du ulv..

Sen så är det ju väldigt bra att se röstmönster och liknande så för byns del så kan det vara väldigt bra att samla på sig fler än 3 röster så man ser när/hur/vilka som röstar och på vilket sätt. Nu får vi inte så mycket ut av dessa 3 röster mot dig.

Recca

Femme Fatale
Re: Öh...

!Paxen said:
Vimes said:
Dessa:

.
Har varit borta, har anmärkt på det alldeles nyss, vilket du kan se.

Tycker dock att det inte är så farligt, än, även om det har gått ett antal h sen hon fick den fjärde rösten.

Recca försöker komma upp med någon "hur är detta planerat, vad möter vi egentligen?" så jag kan stanna kvar och lägga press på henne, bara för att hon ska fortsätta med det. Men någon gång vill jag att hon ska ge ut något om sig själv.
Jag vill se mer diskussion och aktivitet först.

Btw så skulle det vara spännande att veta hur statistiken över inloggade förändras under ulvaspelet. Då främst med tanke på "gästerna".