Nekromanti V2089 (Runda 1)

Sapient

Swashbuckler
Re: Hell, it's about time!

Möller said:
För att förtydliga, det är dethär jag inte förstår:

Brynolf said:
Replikanterna har helt klart större skäl att ljuga om sin klass.
Större skäl än vad/vilka? Varför snackar vi (Brynolf och Vimes, typ) bara klass och inte yrke? Vad har jag missat?

Alltså, Brynolf tror att det är bra med snabb outning av klass för att ulvarna måste ljuga. Men varför väljer han just klass? Han har inte givit någon motivering för det. För mig betyder det att Brynolf slingrar sig och försöker komma billigt undan. Jag tänker inte flytta min röst än.
För att replikant är en klass, REP. Den som har det i sin roll måste alltså ljuga...

Det är bra att klicka på knapparna för att få info. :gremwink:

Brynolf

Dum fan

Möller said:
För att förtydliga, det är dethär jag inte förstår:

Brynolf said:
Replikanterna har helt klart större skäl att ljuga om sin klass.
Större skäl än vad/vilka? Varför snackar vi (Brynolf och Vimes, typ) bara klass och inte yrke? Vad har jag missat?

Alltså, Brynolf tror att det är bra med snabb outning av klass för att ulvarna måste ljuga. Men varför väljer han just klass? Han har inte givit någon motivering för det. För mig betyder det att Brynolf slingrar sig och försöker komma billigt undan. Jag tänker inte flytta min röst än.
Jag kan dra det igen då. Eftersom ulvarna (till viss del iaf) har en unik klass som vi kan känna igen dem på, måste de ljuga om just klass. Det är du väl med på?

Det sagt inser jag nu att man skulle kunna tolka min argumentation som ett försök att slippa outa yrke. Vilket egentligen inte är så långt från sanningen med tanke på hur måttliga mängder hederlighet mitt eget yrke oozar. Jag tror det är bäst att jag outar det också på momangen; ju förr desto bättre så ni inte tror jag sitter och är hemlig. Jag är KRIM.

Sapient

Swashbuckler

Okej, rösträkning
(Woho! Min första!)

Brynolf: Möller, Recca, Vimes
Recca: Brynolf, Vicotnik, Sapient
Möller: Xyas

(Alla har ju inte kommit in i spelet än, men en sammanfattning redan nu gör det tydligt att det finns ett par drev redan...)

Sapient

Swashbuckler

Brynolf said:
Jag tror det är bäst att jag outar det också på momangen; ju förr desto bättre så ni inte tror jag sitter och är hemlig. Jag är KRIM.
Well, det kom lätt.

Om jag hade hunnit bli paranoid (än) skulle jag säga: nästan för lätt.

Men du kanske har en poäng, att det kan vara smart att yttra sånt som luktar fisk för att slippa besväras av lukten senare. Det kanske vi kan vara två om. (Det kunde ju, apropå paranoia, hända att det som inte är ett riktigt scum-tell, tolkas för det av övernitiska ulvajägare bara för att det låter som det vore det.)

Möller

Hubert Hortlax

Sapient said:
För att replikant är en klass, REP. Den som har det i sin roll måste alltså ljuga...
Ja, justa. Strike two för min del alltså. Bra start ...

Då har jag inte så mycket att säga om Brynolf. Jag är dock osäker på om han har rätt, att vi ska snabbt outa klass. I de spel jag varit med i har under drev framtvingade outningar med motiveringar varit väldigt effektiva.

Röst: !Paxen
!Paxen hör till de mer erfarna spelarna, så jag vill veta om han stödjer Vimes (outa under press) eller Brynolf (outa klass snabbt).

Möller

Hubert Hortlax

Brynolf said:
Jag tror det är bäst att jag outar det också på momangen; ju förr desto bättre så ni inte tror jag sitter och är hemlig. Jag är KRIM.
Aarrrgh!
Jag trodde du var bättre än såhär. Outa när en mest förvirrad spelare (!) misstänker dig.

Även om du tror att snabb outning av klass är bättre än Vimes drev-tvingande outningar så måste du väl hålla med om att det är bra att dreva ut information? Det syns tydligare åt vilket håll det barkar än om spelaren bara stör information kring sig.

Alltså, nu ser det ju än mer ut som att du försöker slippa uppmärksamhet kring dig!

Sapient

Swashbuckler

Brynolf said:
Paxen har också röstat på Recca, så då har hon fyra.
Ah, det var som... Missade det. (Damn it.)

Reviderad rösträkning:

Recca: Brynolf, Vicotnik, Sapient, !Paxen

Möller

Hubert Hortlax

Sapient said:
Sen dess har jag dessutom röstat på !Paxen =)

Vimes

Sillkung

IG, Brynolf. Du var jävligt snabb med att komma ut med klass (tre röster) och ditt yrke släpper du som en bakisfjärt helt opåkallat. Jag gillar inte det här. Är du varulv med en alibiroll?

Nå, kring det här med replikanter och klass och jada-jada. Jovisst, en eller flera av varulvarna har en klass som direkt identifierar dem som varulvar. Det kan förstås innebära att det är jobbigt som fan för dem att outa klass. Men att det skulle vara helt kosher för oss att bara outa klass helt ur det blå köper jag inte av balansskäl. Som jag ser det finns det två möjliga varianter:
1. Replikanterna har alibi-roller.
2. Outning av klass tvingar visserligen replikanterna att ljuga, men skakar på samma gång fram powerroller.

Att det inte skulle finnas någon nackdel för byn med klassoutning håller jag för jävligt osannolikt.

Vimes

Sillkung
Calling Konkelbär

Konrad Konvalj sitter och lurkar och har inte skrivit något ännu. Det är inte likt honom. Jag vill se action, paranoia och anklagande fingerpekning åt alla håll från honom.

Sapient

Swashbuckler

Möller said:
Sapient said:
Sen dess har jag dessutom röstat på !Paxen =)
Det kunde du väl sagt med en gång, så hade jag fått med det... :gremtongue:

Rev2:
!Paxen: Möller

Konrad Konvalj

Myrmidon
Recca said:
Och nu ser jag att Konrad Konvalj är inloggad men ännu inte skrivit något och det är jätteoväntat med tanke på hur han suttit och hängt på startsträcket och bara väntat på att få kasta sig ut i spelet.

Röst: K.K
Jag har ännu inte läst igenom allt grundligt, men det kommer jag att göra lite senare ikväll. Allt för mycket fotboll på tv just nu och sen har jag diverse källsortering framför mig.

Jag kommer att lägga min röst på Recca för att det finns ett litet minidrev pågående mot henne och sen att Recca tycker att det är jätteoväntat att jag ännu inte kommit in i spel.

Min tydlighet 11.22 i morse gick förbi Recca. Nästa inlägg så kör Recca med lite psykoanalys alá Konrad Kånkelman gällande inloggade användare.

Nu har jag gjort min första Psyko-analys alá Kånkel. Recca ilar fram och lägger en rätt omotiverad röst på K.K och det är ju inte riktigt likt Recca. Lite i all hast känns det som också. Senare har Recca bytt röst har jag hunnit läsa mig till, men det hör inte hit.

Röst: Recca

Nu drar jag för ett tag.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Re: Calling Konkelbär

Vimes said:
Konrad Konvalj sitter och lurkar och har inte skrivit något ännu. Det är inte likt honom. Jag vill se action, paranoia och anklagande fingerpekning åt alla håll från honom.
Det kommer.

Min första scanning med min power-super-intel-radar gav mig Recca.

Sapient

Swashbuckler

Vimes said:
IG, Brynolf. Du var jävligt snabb med att komma ut med klass (tre röster) och ditt yrke släpper du som en bakisfjärt helt opåkallat. Jag gillar inte det här. Är du varulv med en alibiroll?

Nå, kring det här med replikanter och klass och jada-jada. Jovisst, en eller flera av varulvarna har en klass som direkt identifierar dem som varulvar. Det kan förstås innebära att det är jobbigt som fan för dem att outa klass. Men att det skulle vara helt kosher för oss att bara outa klass helt ur det blå köper jag inte av balansskäl. Som jag ser det finns det två möjliga varianter:
1. Replikanterna har alibi-roller.
2. Outning av klass tvingar visserligen replikanterna att ljuga, men skakar på samma gång fram powerroller.

Att det inte skulle finnas någon nackdel för byn med klassoutning håller jag för jävligt osannolikt.
Jag tror inte replikanterna har alibiroller. Det antyds inte och det vore att ge dem en styrkeposition.

Däremot är det ju tydligt att det förutom (minst en) replikant finns en infiltratör av annat slag. Den ulven har säkerligen inget emot att utge både KLASS och YRKE. Det borde vara helt safe - eftersom det som då skiljer är UPPDRAGSGIVARE.

Vad gäller nackdelar, tror jag powerroller också kan vara kopplade till YRKE.

Det kan nog vara upplagt så att det finns fluffmässiga ledtrådar. En PSI-Mutant kan tankeläsa (= siare), en ROBOT kanske kan ha specialförmågor som väktare. Men ockspå vissa yrken - en MUD kanske har info, en SWAT kanske kan vara väktare.

Det finns inget på förhand givet safe att outa för byn.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Sapient said:
Det gör det aldrig och folk kommer alltid ha olika åsiker om vad som är mindre riskfylt att outa. Därför tror jag så som det har nämts tidigare att var och en väljer själv vad den vill outa och motiverar valet.

Vimes

Sillkung

Sapient said:
Nu resonerade jag kring vad som vore balanserat. Och är det så att replikanterna inte har alibiroller lär det finnas en downside med klass-outning, antagligen genom att det hjälper ulvarna att hitta powerroller.

Enligt ditt resonemang (inga alibiroller, förmåga kopplat till yrke) borde det vara safe och bra för byn att massouta klass. Det tror jag alltså inte på.

Eller rättare: inget är safe, men det kan vara bra. Även om vi kanske sumpar vår siare på klassoutning så nitar vi kanske ulvar på det. SÅ det kan vara värt. Men att det finns någon grej kring klass som försvårar det (varulvsalibin eller att det är knutet till förmågor) tror jag att man bör utgå ifrån.

Vicotnik

Den onde
Staff member

Vimes said:
Men att det finns någon grej kring klass som försvårar det (varulvsalibin eller att det är knutet till förmågor) tror jag att man bör utgå ifrån.
Det skulle kunna vara så som det var i Västen-spelet. Där fanns det roller som var beroende av andra i det fallet så hade vi en "mästare" och en "lärjunge" och mästaren kunde bara bruka sin förmåga ifall lärjungen fanns kvar i spelet.

Recca

Femme Fatale

Att replikanterna har alibi-roller tycker jag låter logiskt - de är ju replikanter. Sen så tror jag inte riktigt på att det är det absolut bästa att satsa på att outa klass i första hand. Bättre om folk motiverar själva istället som både Vic och Vimes föreslagit.

Brynolf outar två grejer på en gång. Jätteweird. Det är lite "maniac" över det hela...

Recca

Femme Fatale

Jag tänker byta röst nu när Brynolf apat ut två grejer på kort tid. Jag noterar att nån ställde en fråga om varför det skulle vara bättre om Möller eller jag drevades mot. Ärligt talat vet jag inte. Det är bra om det är ett enhetligt drev dock. Jag vill se fler motivera sig varför det vore smart att rösta på mig eller Möller. Deras anledningar är intressant för byn men jag tänker inte kräkas ut detaljer om min roll på så här få röster på mig medan potentiella ulvar kan gå under radarn och slippa motivera sina röster. Till skillnad från Brynolf som verkar vilja gröna sig själv med en snabb outning. Så det jag gör är istället att skapa två drev.

Röst: Möller