Nekromanti V2089 (Runda 2)

Konrad Konvalj

Myrmidon
Nu skall vi se här.

Det bästa vore om någon lade upp en fullständig uppdatering om vad som gäller. Jag kommer att spåna lite freebäjsande nu så får vi se om jag har alla rätt eller inte.

Vimes/Möller är ett par. Deras förmåga fungerar inte så länge den andra är i spel.
Vimes: Siar Yrke
Möller: Siar Yrke, är miller

Vic/Recca är ett par. Deras förmåga fungerar enbart om den andra är i spel.
Recca: Siar klass
Vic: Siar klass

Robotarna
Spider; Har en defekt väktar förmåga. PSI fungerar inte mot/på honom eftersom han saknar hjärna.
!Paxen; Har en Siarförmåga som siar fraktion. PSI fungerar inte mot/på honom eftersom han är organisk.

xyas; Kan desarmera bomber. På alla spelar i en och samma runda.

Sapient; Hard to kill. Klarar två nattmord. Är miller.

Korpen; Suger hårt. Är Mutant. Miller eller ej?

Brynold; Cool pryl gällande röster.
Andersson; Bekräftad ulv.

Först och främst får jag lite samma känsla som i Mos Varulv. Lixom, vart fan är ulvarna? Det är för mycket "grönt" folk som springer runt här. Den gången fanns det inga ulvar..

Jag tror vi läre kolla över vem ulvarna kommer att nattmörda.
OBS! Nu ser jag alla som gröna. De 4 första är väl troliga val?

1. !Paxen, siare av fraktion.
2. xyas, kan desarmera bomber så han kan ju inte ulvarna ha kvar
3. Korpen, vi vet inget om Korpen så det är ett bra val.
4. K.K, är PSI och kan fila på förmågor. Förmågan funkar utan krav på att andra spelar är kvar i spel så ett bra val.

Inte lika troliga val:

* Recca, kommer ju att sprängas om hon inte räddas så dumt att nattmörda henne.
* Vicotnik, kan sia klass så länge Recca är kvar i spel.
* Möller, bra att spara för att ta bort hans förmåga.
* Vimes, bra att spara för att ta bort hans förmåga
* Spider, kan skydda sig själv så det är lite av en chansning.
* Sapient pallar två smällar så det är ju ett dumt val.

Vad kan vi göra av det här?

Korpen..
K.K..

Vicotnik har jag helt tappat bort. Jag tycker ju hans förmåga inte gav oss något denna runda och han har Recca som sin parhäst. Det är ju dumt att hänga honom för då tappar Recca sin precis lika dåliga förmåga. Visserligen blir ju förmågan bättre den här rundan när inte Mukwa kanske skriver ut klass på de som ryker.

Möller har jag också tappat bort, men hänger vi han får vi ju Vimes förmåga till användning. Han är dessutom miller och sånna har vi ju ett flertal av.

Sapient vs. Vimes känns lite avklarat tillsvidare och det kanske finns något att finna i den diskussionen eller så är det Bybo/Bybo som har gått en tung match. Vimes får vi ju grönt ljus på om !Paxen nattmördas så det känns som rätt fresht. Sapients hard to kill förmåga + miller är ju svår för oss att lösa upp eftersom det är så behändigt för honom. Ulvarna vill ju inte döda honom (eller snarare offra ett försök) och byn kan inte kolla om han är en ulv eller bybo tack vare miller-statusen. Jag ser ingen av dessa herrar som tänkbara kandidater till hängning.

Av ROBotarna har vi en som kan sia fraktion (!Paxen) och han behåller vi i liv. Den andra, Spider har ju failat en gång. Han trodde att han skulle hängas så han valde att inte använda sin förmåga att hjälpa en annan bybo och det är ju fail. Jag ställer mig frågan varför?

Recca bär en bomb och kommer att sprängas 21.00 på söndag om inte xyas desarmerar bomben. Bra då kan vi släppa dessa två spelare. Sprängs Recca så är xyas fejk. Överlever Recca är xyas bra.

Om ulvarna plockar xyas kanske han inte hinner desarmera Reccas bomb? Det är en tanke som har slagit mig och i så fall mister vi två bybor vilket är avföring.

Fan.. Jag dras tillbaka till !Paxen hela tiden. Han är den ända som verkligen har lyckats med sin förmåga och han valde att gröna Vimes. Det hjälper oss inte så mycket. Dör inte !Paxen så är han fejk kort och gott. Vår väktare Spider kan ju lägga in en hjälpande hand och rädda honom, men på vilken sida står Spider?
Scenario: Spider Jerusalem hängs av byn.

Ulvarna plockar !Paxen som är ett stort hot. Då grönas Vimes på riktigt!
Är Vimes grön så följer Möller med på köpet.
xyas räddar Recca och blir tokgrönad av Recca (Fan..här kan vi ha två ulvar)
K.K siar någon av Sapient-Vicotnik-Recca för att kolla om dom kör med nån sliskig förmåga som de inte uppgett.
Korpen får överleva en runda till på något konstigt vis, och troligen kommer Korpen spela som en gud efter det.

Vårt bästa val är nog att hänga Spider Jerusalem. Då får vi tillräckligt med svar och troligen vinner byn tack vare det hela.

Det där är ju ett rätt bra scenario men så kommer det ju inte bli.

Konrad Konvalj

Myrmidon
KORPEN!

Dyk in i tråden och hjälp byn nu då.
Du sitter ju i vrållådan så nog borde du kunna svara på några frågor som är ställd till dig.

!Paxen

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Nu skall vi se här.

Det bästa vore om någon lade upp en fullständig uppdatering om vad som gäller. Jag kommer att spåna lite freebäjsande nu så får vi se om jag har alla rätt eller inte.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Vimes/Möller är ett par. Deras förmåga fungerar inte så länge den andra är i spel.
Vimes: Siar Yrke
Möller: Siar Yrke, är miller

Vic/Recca är ett par. Deras förmåga fungerar enbart om den andra är i spel.
Recca: Siar klass
Vic: Siar klass

Robotarna
Spider; Har en defekt väktar förmåga. PSI fungerar inte mot/på honom eftersom han saknar hjärna.
!Paxen; Har en Siarförmåga som siar fraktion. PSI fungerar inte mot/på honom eftersom han är organisk.

xyas; Kan desarmera bomber. På alla spelar i en och samma runda.

Sapient; Hard to kill. Klarar två nattmord. Är miller.

Korpen; Suger hårt. Är Mutant. Miller eller ej?

Brynold; Cool pryl gällande röster.
Andersson; Bekräftad ulv.
</div>

Först och främst får jag lite samma känsla som i Mos Varulv. Lixom, vart fan är ulvarna? Det är för mycket "grönt" folk som springer runt här. Den gången fanns det inga ulvar..

Jag tror vi läre kolla över vem ulvarna kommer att nattmörda.
OBS! Nu ser jag alla som gröna. De 4 första är väl troliga val?

1. !Paxen, siare av fraktion.
2. xyas, kan desarmera bomber så han kan ju inte ulvarna ha kvar
3. Korpen, vi vet inget om Korpen så det är ett bra val.
4. K.K, är PSI och kan fila på förmågor. Förmågan funkar utan krav på att andra spelar är kvar i spel så ett bra val.

Inte lika troliga val:

* Recca, kommer ju att sprängas om hon inte räddas så dumt att nattmörda henne.
* Vicotnik, kan sia klass så länge Recca är kvar i spel.
* Möller, bra att spara för att ta bort hans förmåga.
* Vimes, bra att spara för att ta bort hans förmåga
* Spider, kan skydda sig själv så det är lite av en chansning.
* Sapient pallar två smällar så det är ju ett dumt val.

Vad kan vi göra av det här?

</div></div>

Det enda jag vill säga emot: PSI-förmågor fungerar inte på mig för att jag är organisk, dom fungerar inte på mig för att jag INTE är organisk.

Och vafan är Korpen? Han måste outa allt för som det är just nu så kommer Korpen få vara kvar bara för att vi inte vet tillräckligt om spelet.

Konrad Konvalj

Myrmidon
!Paxen said:
Det enda jag vill säga emot: PSI-förmågor fungerar inte på mig för att jag är organisk, dom fungerar inte på mig för att jag INTE är organisk.
Helt rätt.

Men annars då !Paxen? Har du några tankar om det övriga.

Recca

Femme Fatale
Re: Outningar- klass och yrken

OBS! Jag skriver utan att ha läst klart de 42 inlägg som kommit in under dan.

!Paxen, Vimes, Recca, Vicotnik, Möller, Xyas och K.K är preliminär-grönade av olika anledningar kopplade till sina outningar.

Brynolf var dessutom grön.
Andersson var Replikant.

Då har vi Spider Jerusalem (Robot/SVOT med information och förmågan defekt väktare samt psi-immun), Korpen (MUT, ???), Sapient (MUT/Ziggy. nackdel och överlever mord - dvs nackdelen kopplad till MUT och överlever mord kopplat till Ziggy.)

Möller är MUT+MERC och har nackdel från MUT och förmåga från MERC. Så långt stämmer det med Sapient.

!Paxen har "fördel" från Robot (kan inte sias av PSI) och förmåga från MUD (Siar fraktion).

Den som känns mest fake efter en sån här simpel jämförelse är ju Spider Jerusalem som tydligt inte följer något mönster vi har sett hittills. Sapient följer åtminstone mönstren.

Slutsats: Min röst stannar på Sapient.

Notera att jag sällar mig bakom de som vill se Korpen bidra med outningar.

Recca

Femme Fatale

Recca said:
Slutsats: Min röst stannar på Sapient.
Hamster!

Jag menade förstås Spider Jerusalem. Till mitt försvar så läste jag precis Vimes/Sapient debatten. :gremlaugh:

Förtydligande:
Röst: Spider Jerusalem

Möller

Hubert Hortlax

Spela varulvsspel då man både är rejält trött och dessutom lite onykter? Nåja.

Det är lite märkligt att vi har så ont om ulvkandiater. Märkligt många bybor är gröna, lurar det i själva verket något här? Samtidigt känns spelet konstigt uppbyggt om vi inte får några som helst indikationer på att så kan vara fallet, och det är ju väldigt kraftfullt för ulvarna.

Att rösta ut Spider är jag inte emot. Det är lite synd, vi borde kunna ha ett bättre alternativ. Spider har mest hållit sig borta denhär rundan (som förra), men denhär gången tycker jag det varit färre konstigheter. Men att lämna Spider-spåret hängande efter vår misslyckade hängning av honom känns inte bra, vi behöver få veta om han är skurk eller inte för att kunna säga något om röstmönstren.

Röst: Spider Jerusalem

Vimes

Sillkung

Puh. Det var bra att jag höll mig borta under dagen. Nu har jag samlat mig lite (och är lagom salongsberusad, hoppas jag är sammanhängande ändå) :gremsmile:

Nå, Sapient har gjort två saker medan jag varit borta ser jag.

Han har gett sin version om hur han resonerade kring utröstningen förra rundan, och varför han höll på Paxen hela vägen in i kaklet. Det är första gången han gör det utan att samtidigt försöka debattera med mig, det är en rak redogörelse över de egna tankarna. Och det ser genuint ut, tycker jag.

Och till detta har han outat att han överlever ett nattmord.

Nå, jag är förstås mindre övertygad om hans ulveri nu än tidigare. Detta beror egentligen främst på hur han agerat i sitt försvar snarare än vad han säger i sakfrågorna. Att han växlar ner retoriken, slutar debattera och börjar resonera gör att jag får en mer grön känsla för honom. Redogörelsen för Paxen-rösten hjälper förstås till, den också.

Dock vill jag påpeka:
hans agerande kring Paxen i slutet av förra rundan ÄR fortfarande en scum tell, oavsett ett till synes genuint byboresonemang kring det.
om vi tittar på hans outning så mejkar den sense om han är bybo, inget snack. MEN den mejkar också sense om han är varulv.

(Det är väl det här jag har farit efter, men varit för glad i min "guns blazing!"-stil för att formulera på ett vettigt sätt: Sapients scum tell är Paxen-rösten, och om man tittar på hans outning utifrån perspektivet att han är ulv så mejkar den precis lika mycket sense som om han är bybo.)

Sedan är, som påpekats, ingen av Sapients outningar grönande, tyvärr. Det hade ju varit skitbra om han outat en förmåga som kunde kollas upp istället för att han var tank. Dock tycker jag att det talar till hans fördel när han nämner att han försökt att lite subtilt hinta om en kraftfull förmåga. För det är en känsla jag hade under förra rundan (vilket förbyttes i "HAN ÄR ULV VAFAN!!1" i den här :gremsmile: )

Så, jag lämnar gärna Sapient-spåret.

Som jag ser det finns det två vägar att vandra i den här rundan: Spider eller Korpen.

Korpen behöver outa ALLT, det är inget snack om saken. Ut med det bara. Men frågan är om det inte är som Möller skriver, att vi måste rösta ut Spider för att kunna säga något hyfsat hållbart alls om första rundan. Jag förordar alltså fortfarande att rösta ut Spider.

Vimes

Sillkung
Spridda skurar

Okej, några grjeer jag missade i förra inlägget (jag är rätt skönt vintung i huvudet, blir nice att somna på det här!)

1. En närmare utveckling av min förmåga efterfrågades:
Jag är en Ensamvarg (namnet på förmågan är alltså det) och jag vill gärna klara mina uppdrag själv, om jag är ensam kvar i spel med denna förmåga så får jag veta YRKET på de som dör. (Jag har brödsmulat det här innan jag gick ut med det, och om det är nödvändigt kan jag leta upp det. Men det är väl ingen som tvivlar på att jag eller Möller inte har den här förmågan, utan snarare att en av oss kan var aulv ändå=)

2. Jag noterar också (lovar, Sapientspåret är släppt, promiss!) att jag, om jag hade haft Sapients roll, direkt hade kopplat "Överlevare" till Ziggy (ziggys är alltså punkar-drägg-lodisar-avskum som lever i Zonen utanför megastäderna) snarare än mutantklassen.

3. Spider är rolig:
Spider Jerusalem said:
Jag drar nu.

Med lite tur så har jag internet idag eller imorgon
Vad är det han drar ifrån? Någon som vet? När han skriver det här är det inte direkt som att han varit delaktig i en diskussion och behöver meddela att han lämnar den. Jäkligt off meddelande.

Nu ska jag däcka och antagligen göra snusfläckar på kudden (eeeuh!)

Sapient

Swashbuckler
Konrad Konvalj said:
Recca bär en bomb och kommer att sprängas 21.00 på söndag om inte xyas desarmerar bomben. Bra då kan vi släppa dessa två spelare. Sprängs Recca så är xyas fejk. Överlever Recca är xyas bra.

Om ulvarna plockar xyas kanske han inte hinner desarmera Reccas bomb? Det är en tanke som har slagit mig och i så fall mister vi två bybor vilket är avföring.
Ja, jag har funderat över det också. Jag gick tillbaka och kollade Mukwas instruktioner i startmejlet:
Mukwa said:
* Nattfasen:
Hängning – Den som fått flest röster på sig i dagfasen får lämna spelet.
Förmågor används – De förmågor som meddelats i dagfasen används i nattfasen. I vilken ordning de används är hemligt.
Det står tyvärr inte om nattmord sker innan eller efter förmågor används.

Vissa förmågor används uppenbart efter, t.ex. de som ger info om den mördade.

Det känns dock intuitivt som om xyas förmåga borde kunna utföras innan bomben exploderar. Annars är förmågan värdelös - vi får ju inte info om bomben förrän den sitter där, om jag förstod Recca rätt.

Sen har vi risken att xyas prat om desarmering, egentligen är en smokescreen för "Förmåga: bombman. Du kan välja att döda en bybo..." typ.

Jag tror spontant inte det. Det är en för konstig sak att outa, i så fall. En ulv som gör det, dömer ju sig själv till döden rundan efter bomben används och han "misslyckas" att desarmera den. Och att avstå från att använda den är ju också dumt. Med bomber i spel kan ulvarna vinna dubbelt så fort.

Det reser frågan: kan det vara så att det bara finns två ulvar?

Åter till startinlägget:
Mukwa said:
Problemet är att Firman tycks ha infiltrerat även er grupp. Hittar ni några replikanter i de egna leden kan ni vara säkra på att de tillhör Firman, eftersom Hansan sätter högre värde i sina egna replikanter än i er. Firmans hantlangare kan dock dölja sig bland vem som helst och det är inte nödvändigtvis bara replikanter ni har att göra med.

Om ni ska kunna tillintetgöra replikanterna kan ni dock inte ha infiltratörer som rapporterar varje steg ni tar så nära inpå. Den bästa lösningen på ert problem är att under färden försöka skaka av er dem. Detta gör ni genom att rösta ut dem ni anser vara mest sannolika som Firmans lakejer.
Överallt antyds det flertal genom plural, men det skulle kunna vara så att det är en replikant (Andersson, avslutad) och en infiltratör (bombmannen).

Det verkade inte så troligt, på upplägget. Men samtidigt, om de from. runda tre eller fyra kan ta ut två bybor i taget utan att bli stoppade?

Jag är själv inte på något sätt övertygad om detta, men det kanske är värt en tanke?

Recca

Femme Fatale
Som jag ser det är det antingen en MERC, SVOT, KORP eller ROB som satt en bomb på mig. Mercsen går bort för att de är gröna.

Spider och xyas är mina enda alternativ egentligen och xyas vore ju jättedum om han satte en bomb på mig, inte kunde desarmera den och sen outade att hans kraft är att han kan desarmera bomber. Så Xyas är grön för mig...

Då återstår ROB/SVOT som den som fäst en bomb på mig under natten.

Det finns ett antal olika scenarios där vi kan vara grundlurade bybor men jag har svårt att tro på dem.

De som är minst otroliga (alltså troligast) ulvar är Spider och Korpen. Sen kommer nog nästan Sapient och på sen fjärde plats K.K. Deras förmågor är vääääl tunna och safe'a. Mitt förslag är att vi plockar Spider och sen ser var vi står nästa runda.

K.K är trovärdig som PSI eftersom ingen annan claimat PSI men han kan fortfarande vara en infiltratör. Hans kraft är ju en safe grej som ulv att outa - men han spelar inte ulvigt alls.

Jag köper Vimes argument kring Sapient även om Vimes drar väl höga växlar. Jag hade t.ex. inte heller tänkt riktigt på att !Paxens outade siarkrafter grönade honom automagiskt. Sen så ändrar Sapient sin tolkning av sin rolls beskrivning av varför han är en miller. Jovars, det finns anledning att fatta misstankar här, men vi har mer tydliga bovar kring oss...

Som jag ser det är Spider och Korpen våra självklara kandidater här.

Konrad Konvalj

Myrmidon

Recca said:
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Överjälva orimligt att !Paxen är ulv tycker inte jag att det är.
Så du menar alltså att vi startade spel med fyra ulvar? Eller? Hur får du annars ihop det att Pax ska vara ulv?

---

Paxens förmåga fungerade. Vico/Recca fick också resultat (även fast man ju kan diskutera huruvida det gav något*).

*Iofs fick vi veta att Andersson var REP och inte infiltratör. Vilket nog kan innebära att det finns en eller flera ulvar som outat sin verkliga KLASS.
Vänta Vimes.

Paxen siar ju fraktion och mig veterligen är MUT skyddade mot att sias som MUT väl???
MUT är skyddade mot att sias som MUT?
Vad menar du?

Snackar du om att MUT-Möller och MUT-Sapient sias som ulv antar jag. Men Korpen då?

Konrad Konvalj

Myrmidon

!Paxen said:
Recca said:
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Överjälva orimligt att !Paxen är ulv tycker inte jag att det är.
Så du menar alltså att vi startade spel med fyra ulvar? Eller? Hur får du annars ihop det att Pax ska vara ulv?

---

Paxens förmåga fungerade. Vico/Recca fick också resultat (även fast man ju kan diskutera huruvida det gav något*).

*Iofs fick vi veta att Andersson var REP och inte infiltratör. Vilket nog kan innebära att det finns en eller flera ulvar som outat sin verkliga KLASS.
Vänta Vimes.

Paxen siar ju fraktion och mig veterligen är MUT skyddade mot att sias som MUT väl???
Jag siar fraktion, alltså om dom är sieger-bauhaus (bybor) eller firman (ulvar). MUT, som jag har förstått, sias som Firman, dvs ulv, fast dom är gröna Sieger-Bauhaus.
Och samma här.

Korpen då?

Xyas

Swashbuckler
Recca said:
Spider och xyas är mina enda alternativ egentligen och xyas vore ju jättedum om han satte en bomb på mig, inte kunde desarmera den och sen outade att hans kraft är att han kan desarmera bomber. Så Xyas är grön för mig...
Jepp. Jag sitter här och är livrädd för att min förmåga inte ska funka (av en eller annan anledning). För då är det jag som ryker nästa runda, inget snack om den saken :gremtongue:

Vimes

Sillkung
1. Om man läser innantill i Mukwas startinlägg så står det tydligt att ulvarnas nattmord är en förmåga. Inte så mycket hola-baloa där. Jag noterade det när spelet startade, men kom inte att tänka på det förrens Sapient började citera. Alltså, ulvarnas nattmord är en förmåga, inte en inbyggd grej i själva kärnan av spelstrukturen som utröstningen. Eftersom det verkar finnas bomber ute på vift kan jag tänka mig att det kan vara ett sätt för ulvarna att nattdöda.

Dock är det svårt att sia om hur det är. Vi har sett ett nattmord, och utfallet av Recca, xyas och Bomben till nästa runda blir ju centralt.

2. KK, nu får i varje fall jag jävligt dubbla signaler angående din förmåga. Du har tidigare sagt att du inte är fraktionssiare, du har hintat om att det handlar om något förmågesieri av något slag, men precis här ovan ser det ut som om du säger att du också är fraktionssiare?!

Vimes

Sillkung
KORPEN!

KORPEN!

Skriv i varje fall ETT inlägg där du outar din roll (med dina egna ord). Vad har du för YRKE och förmåga?

Tack.

Vimes

Sillkung
Re: KORPEN!

Sedan är ju förstås SVOTen (Speciella Vapen Och Tekniker (det är väl en bombman om något?) Spider Jerusalem (rätt schysst cyberpunknamn tycker jag) som är vår bombman och infiltratör.

Han är alltså både ROB och SVOT. Dock har han en annan uppdragsgivare än oss. Samt att han ljugit om sina förmågor (dock är förstås hans robotförmåga att skyddas mot PSI sann).

!Paxen

Swashbuckler
Re: KORPEN!

Ska rollspela idag, så vi får se när jag kan komma in i matchen igen.

Så fort som möjligt så ska jag själv överväga vilken vi borde rösta ut, enligt mig då.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
1. Om man läser innantill i Mukwas startinlägg så står det tydligt att ulvarnas nattmord är en förmåga. Inte så mycket hola-baloa där. Jag noterade det när spelet startade, men kom inte att tänka på det förrens Sapient började citera. Alltså, ulvarnas nattmord är en förmåga, inte en inbyggd grej i själva kärnan av spelstrukturen som utröstningen. Eftersom det verkar finnas bomber ute på vift kan jag tänka mig att det kan vara ett sätt för ulvarna att nattdöda.

Dock är det svårt att sia om hur det är. Vi har sett ett nattmord, och utfallet av Recca, xyas och Bomben till nästa runda blir ju centralt.
Alltså... Xyas var ju inne på att han var en sorts väktare och om det är som du säger och ulvarna bara dödar genom just förmågor så blir ju xyas en typ av väktare också. Spiders väktarkraft låter inte rimlig alls, samtidigt tycker jag att det är viktigt att påpeka att han är den enda personen som outat INFORMATION, FÖRMÅGA, NACKDEL/FÖRMÅGA. Han har tre grejer han släppt. Vad jag förstår är han den enda som har släppt tre bitar från sin roll (utöver klass/yrke).

Allt han släppt är dessutom fullständigt safe, informationen är helt logisk, förmågan kan aldrig verifieras, Robot-grejen, att han är immun mot psi-krafter utesluter honom som REPLIKANT men tillåter att han är infiltratören.

Jag liknar alltså Spiders roll vid mutanterna och Nomissarna på följande sätt: NOM har en förmåga knuten till sitt yrke och ingenting knutet till sin klass.
MUT har en förmåga knuten till sitt yrke och en nackdel (sias ulv) knuten till sin klass.
ROB har en förmåga knuten till yrke och en nackdel/förmåga (immun mot PSI) knuten till sin klass. Det här stämmer på ALLA ROLLER utom Spider Jerusalems. Han följer inte mallen.

PÅ att han inte följer mallen tillkommer att alla outningar är jävligt safe, från defekt väktarkraft som tillåter att det finns fler väktare i spel, till information som är helt logisk. Vidare kan han inte knyta varken förmåga eller information till någonting definitivt som alla andra kan (utom Sapient).

Men för att återgå till den text jag citerade: I slutet av förra så blev Brynolf mördad av en krypskytt, vad jag förstått... Vimesy, du misstänker att det och bombsättandet är förmågor? Jag tänker mig att det inte är det men om det nu är så så borde det visa sig i slutet av denna runda beroende på hur många och hur folk dör. Å andra sidan, om nattdödandet är utskrivet som en förmåga så kan det förklara varför roboten Spider tyckte det var vettigt att outa två förmågor, ett stycke information och ett stycke väktarkraft. Dvs, han har två förmågor på sitt formulär, till skillnad från oss bybor.