Nekromanti V2089 (Runda 2)

Xyas

Swashbuckler
Nu blir det såklart mycket spekaulation, och jag vet att det är relativt menlöst att spekulera i DTF. Men kan det vara så att vi har er än en grupp med kapacitet för att slå ihjäl andra spelare?

Sapient

Swashbuckler
Recca said:
Å andra sidan, om nattdödandet är utskrivet som en förmåga så kan det förklara varför roboten Spider tyckte det var vettigt att outa två förmågor, ett stycke information och ett stycke väktarkraft. Dvs, han har två förmågor på sitt formulär, till skillnad från oss bybor.
Det är en intressant spekulation. Ingen annan har ju heller, vad jag kan minnas, outat ren information av den som Spider påstår sig ha, "det är 2 MERc och 2 MPOL i spel" var det väl?

Givet att vi har två ulvar i spel, med Andersson borta, håller jag för sannolikt att Spider är en av dem, som valde strategin att öppna tidigt och spela så "klantigt" som möjligt för att försöka undvika eller bortförklara misstanke, medan Korpen (den andre mest sannolike) valde att flyga under radarn så mycket som möjligt - och fortfarande inte synts till fast det är helg.

Sapient

Swashbuckler
xyas said:
Nu blir det såklart mycket spekaulation, och jag vet att det är relativt menlöst att spekulera i DTF. Men kan det vara så att vi har er än en grupp med kapacitet för att slå ihjäl andra spelare?
Jag tror inte det är DTF, men jag tycker Reccas antydan att det kan ligga något i dödssätten om det är knutet till förmågor kan vara intressant.

Men det som talar emot det, är väl att "bomber" är ett etablerat begrepp som går utöver nattmördande? Det kan ju Mukwa ha ändrat på iofs. Men det är ovanligt att man på förhand kan veta och eventuellt stoppa ett nattmord.

Om byn kan hålla sin bombexpert vid liv, blir då ulvarna oförmögna att nattmörda, om de är beroende av förmågor, eller kan bara nattmörda varannan runda om de har olika förmågor som måste turas om, eller hur det nu är tänkt.

Det gör att det skulle kunna ligga lite mer rim och reson i att bara ha en "engångsväktare", då kan byn köpa sig tid men när väl väktaren är förbrukad så nattmördas bombexperten och allt återgår till det vanliga.

Ganska ovanligt och svårförutsägbart upplägg dock. (Och om det "grönar" Spider, vem fasen är då misstänkt?) Verkar alldeles för "bräckligt" för att det ska kunna hålla. (Väktaren kan ju göra något annat med sin kraft osv.) Vi kan nog avfärda detta scenario.

Men om det är två förmågor oberoende av varandra, kan de som sagt ta ut två bybor per runda, om vi inte kan skydda vår bombexpert, vilket vi då inte verkar kunna göra mer än max en runda med en engångsväktare.

I så fall blir det ju, som jag skrev tidigare, betydligt mer press efter runda tre. (Första rundan, ingen bomb i spel. Andra rundan, första bomben. Desarmeras. Desarmeringsexperten nattdödas (om den inte kan skyddas...) Tredje rundan och framåt - två bybor dödas varje runda.)

Det är väl spelat av ulvarna i vilket fall, eftersom bägge scenarierna ger behov av den ende som claimat någon väktarroll - det vill säga Spider. Även om det bara skyddar en bybo en runda, (möjligen två bybor, eftersom det skjuter upp bombandet) så blir det så klart en fråga om vi ska hänga "väktaren" eller testa honom.

Jag håller fortfarande Spider för skurk, så jag tror att det bara kan vara ett avancerat försök från ulv-spider från början att skaffa sig en förmåga värdefull nog för byn att inte hänga honom direkt.

Men varför har vi då ingen riktig väktare? Om vi ska behöva stå ut med både nattmord och bomber?

Recca

Femme Fatale
Konrad Konvalj said:
Fan.. Jag dras tillbaka till !Paxen hela tiden. Han är den ända som verkligen har lyckats med sin förmåga och han valde att gröna Vimes. Det hjälper oss inte så mycket. Dör inte !Paxen så är han fejk kort och gott. Vår väktare Spider kan ju lägga in en hjälpande hand och rädda honom, men på vilken sida står Spider?
Så här kommer rundan spelas ut, enligt mig.

1. Spider är bybo. Vi röstar ut Spider som använder sin väktarkraft antingen på siar-paxen eller på väktar-xyas. Xyas desarmerar min bomb. Varken Paxen eller xyas dör eftersom ulvarna inte vågar chansa och ge sig på någon av dem, med tanke på Spiders väktarkraft - varför chansa att inte lyckas döda någon?

Eller...

2. Spider är ulv. Vi röstar ut Spider och siar-paxen eller väktar-xyas blir dödad. Jag överlever bomben som desarmerades av xyas, men en annan person får en bomb på sig. I det här scenariot, förutsatt att bombmannen kan fästa fler bomber (vilket verkar rimligt med tanke på xyas förmåga), vore det smartast om ulvarna tog ut xyas faktiskt, för att säkerställa att de kan döda folk med bomber fortsättningsvis.

Jag är dock ganska övertygad om att Spider är ulv... Han har ett berg av frågetecken som han på egen hand har byggt upp kring sina outningar och sina yttranden och handlingar. Det är bara så himla mycket att jag inte ser nån annan möjlighet än att han är en ulv.

Alla känns faktiskt väldigt byboiga utom Korpen och Spider... Vore turligt om Korpen var ulv nr 3. I vilket fall, om han inte pallrar sig in i gamet skulle jag vilja se honom hängd efter Spider om inga andra alternativ känns bättre i runda 3. Men så långt är ju dumt att planera.

!Paxen+Vimes+Möller är helgröna. Vic och jag är väl ganska jäkla gröna. Sapient och K.K har spelat byboigt (eller K.K som sig själv åtminstone).

De som står ut är Korpen och Spider...

Till Xyas: Det skulle vara snopet om en dtf snodde gamet framför ögonen på oss med en löjligt formulerad grej i stil med; "om alla ulvar är döda och DTF är kvar med bara bybor så vinner DTF istället för byborna", tycker du inte?

Recca

Femme Fatale
Sapient said:
Jag håller fortfarande Spider för skurk, så jag tror att det bara kan vara ett avancerat försök från ulv-spider från början att skaffa sig en förmåga värdefull nog för byn att inte hänga honom direkt.
Grejen är ju att hans defekta väktarkraft inte skyddar honom från att byn röstar ut honom. Det skyddar inte det minsta. Han kan fortfarande använda sin väktarkraft om spelet fungerar som det brukar göra. "Förmågorna in först, sen splatt". Det betyder att xyas kan desarmera mig och att Spider kan skydda xyas t.ex. Eftersom Spider som bybo vinner om byborna vinner så kommer han vilja skydda någon lämplig beskyddsvärd person även om vi kastar honom från 60'e våningen, så även där är det inga konstigheter... Den defekta väktarkraften är faktiskt en anledning till att vi offrar en möjlig (om än osannolik) bybo med väktarkraft. Han kan ju bara skydda en gång (och har failat att göra det när han borde ha gjort det, jätteweird - i slutminuten på runda 1 så skickar han till Mukwa: "Du förresten, jag skyddar ingen för jag kommer ju dö nu visade det sig.").

Faktum är att det är jävligt konstigt resonerande också, som K.K påpekar när Spider säger att han sparade sin kraft för att han trodde att han skulle bli utröstad. Det är ju lögn rakt igenom. Antingen ljuger han om sin orsak till att ha sparat förmågan, eller så ljuger han om att han trodde att han skulle bli utröstad. För båda kan inte vara sanna hos en bybo som vill hjälpa byn...

Sapient said:
Men varför har vi då ingen riktig väktare? Om vi ska behöva stå ut med både nattmord och bomber?
1. Det kanske bara finns två ulvar totalt sätt? Det skulle förklara de överdrivet mäktiga förmågorna som bomber+nattmord innebär.
2. Det finns bara ett max antal bomber som ulven med bomberna kan sätta ut. Säg att det är 2 bomber. Vore smart att sätta en bomb först på någon och se om de kunde vaska fram någon bomb-defuser i runda 2. Då äter de upp bombdefusern natten mellan runda 2 och 3, samt planterar en ny bomb.
3. Det finns DTF med bomber eller prickskyttegevär...

Sapient

Swashbuckler
Recca said:
Grejen är ju att hans defekta väktarkraft inte skyddar honom från att byn röstar ut honom. Det skyddar inte det minsta. Han kan fortfarande använda sin väktarkraft om spelet fungerar som det brukar göra. "Förmågorna in först, sen splatt".
Där måste jag säga emot dig. Det står uttryckligen i den introduktionsbiten jag citerade, att hängning går före förmågor.

Om vi hänger Spider, så mister vi hans kraft. Det tror jag han räknar med, det skulle köpa honom en runda extra.

(Och det där med att han inte använda kraften i runda ett, var ju bara båg, eftersom han är ulv. Han ville bara gardera sig...)

Recca said:
Sapient said:
1. Det kanske bara finns två ulvar totalt sätt? Det skulle förklara de överdrivet mäktiga förmågorna som bomber+nattmord innebär.
2. Det finns bara ett max antal bomber som ulven med bomberna kan sätta ut. Säg att det är 2 bomber. Vore smart att sätta en bomb först på någon och se om de kunde vaska fram någon bomb-defuser i runda 2. Då äter de upp bombdefusern natten mellan runda 2 och 3, samt planterar en ny bomb.
3. Det finns DTF med bomber eller prickskyttegevär...
Hmm. Bra skrivet. Måste fundera över dessa.

Recca

Femme Fatale
Sapient said:
Där måste jag säga emot dig. Det står uttryckligen i den introduktionsbiten jag citerade, att hängning går före förmågor.
Jag måste ha missat citatet. I runda 1 har Mukwa skrivet detta:
Nattfasen:
Hängning – Den som fått flest röster på sig i dagfasen får lämna spelet.
Förmågor används – De förmågor som meddelats i dagfasen används i nattfasen. I vilken ordning de används är hemligt.
Det står ingenting om att hängning går före förmågor faktiskt, det ser mer ut att vara din tolkning av att hängning råkar stå överst. Min tolkning är att Mukwa delat upp Hängning och Förmågor används i två separata underrubriker och nöjt sig med det.

Men du får gärna citera igen, för jag måste ha missat det.

Sapient

Swashbuckler
Recca said:
Sapient said:
Nattfasen:
Förmågor används – De förmågor som meddelats i dagfasen används i nattfasen. I vilken ordning de används är hemligt.
Det står ingenting om att hängning går före förmågor faktiskt, det ser mer ut att vara din tolkning av att hängning råkar stå överst. Min tolkning är att Mukwa delat upp Hängning och Förmågor används i två separata underrubriker och nöjt sig med det.

Nej, det är så det står, och visst - det är så jag tolkar uppdelningen. Vad skulle den annars stå för?

Recca

Femme Fatale
Recca said:
Jag försökte inte vara sarkastisk, måste bara nämna det. Jag visste inte säkert vad du hade citerat innan för jag hittade inte det citatet förrän efter jag skickat mitt inlägg.

Vimes

Sillkung
Det här blir nog mitt enda inlägg idag, har en del inplanerat.

Jag tycker det finns en del plausibla teorier om hur det funkar med nattmord, bomber och ulvförmågor. Det känns inte som att vi står och är helt lost där längre (som det gjorde när xyas outade sin förmåga först).

Nå, vi ska nacka ulvarna. Just nu tänker jag såhär:
1. Den här rundan tar vi Spider, mest misstänkt (jag behöver inte lista varför, tror jag) och den sannolike bombmannen.
2. Alldeles oavsett om det nu skulle vara så märkligt att SPider inte är ulv så kniper vi Korpen rundan efter.
3a. Är Korpen inte ulv (men Spider var det) tror jag att vi måste hänga Sapient.
3b. Är ingen av Spider och Korpen ulvar vetefasen faktiskt. Eventuellt är Sapient ändå ett bra val.

Ovanstående är alltså baserat på vad vi vet hitintills.

Sedan har jag en bubblare till ulveriet:
Konrad Konvalj som infiltratör (att han verkligen är PSI vet vi ju). Detta för att det inte finns något som bekräftar hans förmåga (som vi inte vet vad den är f.ö.)

Det är mina fem cent i varje fall. Än mer osannolika sammansättningar är Recca/xyas som kör en helt bisarr bluff med bomberna. Men det verkar jäkligt off.

Så,

Röst: Spider Jerusalem

Vimes

Sillkung
Nä, jag tror inte att vi kan vara säkra på att Mukwa menar att lynchen går före förmågeanvändande.

Recca

Femme Fatale
Sapient said:
Recca said:
Sapient said:
Nattfasen:

Nej, det är så det står, och visst - det är så jag tolkar uppdelningen. Vad skulle den annars stå för?
Vaaaa?

På dig låter det som att om det var en bybo och en ulv kvar så vinner inte nödvändigtvis ulven utan då kan bybon vinna eftersom det är 50/50 att denne vinner utröstningen. Det är ju bullshit, om det är en ulv och en bybo kvar är spelet förlorat - det är ju underförstått att det måste vara så, annars är spelet felkonstruerat.

Vimes

Sillkung
F.ö. är det slam-dunk-seger för byn? En ulv varje runda? Det måste vara rekord :gremlaugh:

Sapient

Swashbuckler
Recca said:
Vaaaa?

På dig låter det som att om det var en bybo och en ulv kvar så vinner inte nödvändigtvis ulven utan då kan bybon vinna eftersom det är 50/50 att denne vinner utröstningen. Det är ju bullshit, om det är en ulv och en bybo kvar är spelet förlorat - det är ju underförstått att det måste vara så, annars är spelet felkonstruerat.
Tack, det var ett utmärkt argument. Jag inser att jag hade fel. :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Sapient said:
Recca said:
Vaaaa?

Tack, det var ett utmärkt argument. Jag inser att jag hade fel. :gremsmile:
Jag insåg just (igen) att Recca är vass som fan :gremsmile: Det där tänkte inte jag på alls när jag höll med henne, utan bara att det inte nödvändigtvis gick att tolka i vilken ordning saker hände.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Än mer osannolika sammansättningar är Recca/xyas som kör en helt bisarr bluff med bomberna. Men det verkar jäkligt off.
För att jag ska vara ulv så måste vi öppna för att det finns ulvar bland de som har relationsroller, varpå det plötsligt blir sannolikt att både Vicotnik och Möller är ulvar...

Sapient

Swashbuckler
Vimes said:
Nå, vi ska nacka ulvarna. Just nu tänker jag såhär:
1. Den här rundan tar vi Spider, mest misstänkt (jag behöver inte lista varför, tror jag) och den sannolike bombmannen.
(...)
Röst: Spider Jerusalem
Mmm, jag håller nog med om att Spider är mest sannolikt som bombman, med tanke på att han outat saker som stämmer fluffmässigt med det.

Därför är jag också benägen att rösta ut honom först, trots det resonemang jag var inne på tidigare som var avhängigt att verifiera info vi fått från korpen.

Korpen ser dock inte ut att dyka upp, trots att det mesta av lördagen gått och det fanns mycket att ta igen.

Jag instämmer med ordningen 1) Spider, 2) Korpen.
(Dock inte därefter, av lätt insedda skäl...)

Låter dock min röst ligga på korpen ännu, i ett (fåfängt?) försök att dreva...

Sapient

Swashbuckler
Recca said:
För att jag ska vara ulv så måste vi öppna för att det finns ulvar bland de som har relationsroller, varpå det plötsligt blir sannolikt att både Vicotnik och Möller är ulvar...
Sant. Men rätt många av oss var inne på det under runda ett. (Vicotnik, Möller, du, jag som jag minns, kanske någon till.)

Det känns inte som vi fått någon konkret info som stör ut den teorin fortfarande, utan det har mest fallit på att vi just inte har nån info att gräva i heller...

Rent matematiskt är det mycket att gröna en tredjedel av byn. Men det kan vara en tanke med det, om nu flera spelare har hinder mot siande på olika sätt, och det samtidigt saknas en (permanent) väktare.

Det kan väl vara tanken att fyra grönade spelare ersätter en powerroll.

Men med rätt mycket siarförmågor i spel, så borde byn utifrån det också har rätt lätt att pejla in ulvar.

Jag kan inte säga mer än någon annan i detta nu, men vi ska inte glömma bort det. Om vi följer Vimes ordning och vi inte får napp, ja då är det i "de fyras gäng" som det måste grävas rätt snart, för då är det något som inte stämmer.

Sapient

Swashbuckler
Sapient said:
Det känns inte som vi fått någon konkret info som stör ut den teorin fortfarande, utan det har mest fallit på att vi just inte har nån info att gräva i heller...
BTW - Möller och Vimes, kan ni inte försöka fylla i mer om hur era villkor ser ut (enligt min fråga tidigare) så vi vet vad vi har att gå på?

Vimes

Sillkung
Re: Spridda skurar

Här, Sapient:

Vimes said:
1. En närmare utveckling av min förmåga efterfrågades:
Jag är en Ensamvarg (namnet på förmågan är alltså det) och jag vill gärna klara mina uppdrag själv, om jag är ensam kvar i spel med denna förmåga så får jag veta YRKET på de som dör. (Jag har brödsmulat det här innan jag gick ut med det, och om det är nödvändigt kan jag leta upp det. Men det är väl ingen som tvivlar på att jag eller Möller inte har den här förmågan, utan snarare att en av oss kan var aulv ändå=)