Nekromanti Vadå Trudvang?

Ludo

Veteran
Jag är ledsen om jag inte riktigt hänger med, men om någon skulle kunna förklara det här med trudvang för mig?

Det är som jag har förstått det den värld som DoD v.6 spelas i, men den är inte beskriven i grundreglerna. Var är den då beskriven?
Snälla ge mig en vettig förklaring!

Aeüolén

Veteran
Spelar visserligen inte DoD6 själv men jag har fått för mig att det är så att det finns någon kort beskrivning någonstans och sen får man designa världen själv. Det är i alla fall så jag har fått för mig att det är efter att ha läst ett antal inlägg.

Ludo

Veteran
Tack så mycket. Hmmm, mycket underligt att man ska designa sin värld själv.
Jag tror delvis att de gamla DoD upplagornas framgång berodde på den brilljanta världen Ereb Altor.
Men vad vet jag...

Herr Ågren

Veteran
Nyfödd värld

Men hördu, minns att Ereb Altor byggdes upp stegvis under mycket lång tid (10-talet år eller så). Trudvang kommer naturligtvis också att utvecklas med åren, om du har tålamod att vänta. Beakta att DoD6 släpptes för nåt drygt år sedan och personerna bakom det - mig veterligen - inte är professionella spelkonstruktörer, d.v.s. har rollspelsmakandet som bisyssla, så utgivningen går väl i den takt de mäktar med. Men till dess får du allt gnugga geniknölarna och ta din egen fantasi i bruk. Grunden till Trudvang, i form av kartor och lite lösryckta texter om olika företeelser, hittar du på RiotMinds hemsida (www.riotminds.com) En första, mer djupgående introduktion till världen Trudvang får du i Jorges Bestiarium, "monsterboken" som nyligen kom ut (har visserligen inte modulen själv, så jag kan inte gå in på detaljer). Härnäst på tur står Förtrollade platser (eller vad den nu slutligten kommer att heta) som, om man går på namnet, beskriver just geografiska platser i Trudvang och kompletterar bestiariet.

Men det material som finns tillgängligt redan nu bildar ju förstås bara fröet till en värld. Du får vattna det själv.

Ludo

Veteran
Re: Nyfödd värld

Jo, det kanske du har rätt i. På det viset, jag hade fått känslan av att folket bakom DoD v.6 jobbade med det på heltid. Dels med tanke på att det redan släppts två moduler såhär två år efter.
Jag hade inte heller i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att de som tagit på sig ansvaret för sveriges genom tiderna mest spelade rollspel inte har det som yrke.

Men om du säger det så.

Jorge

Veteran
Jo...

Riotminds håller ju på med en världsbok för Trudvang!
Enliht vad jag vet kommer den att heta Stigarens Handbok eller Förtrollade platser!/images/icons/dragon.gif

Ludo

Veteran
Re: Jo...

Hehe, jo det sägs att du har spelat alldeles för mycket rollspel under ditt hus och läst alldeles för många dåliga sagor på loftet.

Men det där med en världsbok låter ju intressant. När är då den planerad att släppas?

Eksem

Champion
Brilljant är väl ändå att ta i? Den är ju faktiskt osannolik, inkoneskvent, ontarulig, orealistisk och dess enda behållning är väl att det finns så varierande olika platser.

Notera att Ereb Altor inte finns i någon upplaga alls. På sin höjd två tre knappt märkbara hänvisningar.

Dessutom började den väl med Kandra, sedan Svavelvinter, sedan, typ Marsklandet? aja, poängen är att det tog lång tid innan det blev någon ordning på vad som låg var, och hur allt hörde ihop.

Hasse

Hero

"När är då den planerad att släppas?"

Det finns ingen information om detta på RMs hemsida men jag vill minnas att det står i någon DoD-nyhet här på rollspel.nu-sidan att den är planerad att släppas under 2002.

"Men det där med en världsbok låter ju intressant."

Jag passa på att nämna att RM själv i ett inlägg här på forumet sagt att de inte kommer att ge ut en regelrätt världsbok till Trudvang a lá senaste FR-boken till D&D3ed. Förtrollade platser eller vad den nu tillslut heter kommer att beskriva olika platser och organisationer i Trudvang. Fullständig information om alla länder i Trudvang kommer den inte att innehålla, iaf inte enl förhandssnacket som först här.

Hasse

Hero
"Var är den då beskriven?"

Följande produkter innehåller information om Trudvang:

Regelboken: Innehåller inte så mycket informtion men det ges en del glimtar av Trudvang i olika delar av boken, speciallt magi- och religionskapitlen innehåller grundläggande information om Trudvang.

Vildhjarta: Ett äventyr som innehåller ett kapitel om landet Ejland i östra Trudvang. Informationen är lagom detaljerad och går igenom samhällsstruktur och historia, viktiga personer och kulturen i landet m.m.

Jorges Bestarium: Innehåller mycket information om Trudvang. I princip varje vidunder innehåler information om Trudvang. JB innehåller en hel karta över Trudvang, historik och en ny religion förutom alla nya monster som i sig är trudvang anpassade.

Hasse

Hero
njae, det var snarare tvärtom.

"Jag tror delvis att de gamla DoD upplagornas framgång berodde på den brilljanta världen Ereb Altor."

Första DoD släpptes -82 och den första produkten till Ereb altor släpptes -86 och innan dess hade både DoD2 och EDD släppts. Det första som släpptes till Ereb altor var stadsmodulen Kandra om endast behandlade staden. Kandra är en mycket bra modul men någon större information om Ereb altor i sin helhet får man inte i modulen. Vad kan man då dra för slutsats av detta, jo att pga den popularitet som DoD fick så fanns det oxå en markand för en officiell värld till DoD och det var därför som Ereb Altor skapades.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Pyttelite korrigeringar ...

Ereb Altor uppträdde för första gången i Sinkadus 3 (juni 1985), i en artikel om Caddo.

Alltså före både Drakar och Demoner Expert och Kandra (som först skulle heta Kaliz) och till och med före Monsterboken.

LuthorSL

Veteran

det har även kommit till min kännedom att de planerar en magi bok - för den mörka(!) sidan.Den snuddas snabbt i inledningen till magikapitlet i regelboken. De skall tydligen också de ut en "expert" upplaga av DoD6! Ser fram mot allt detta med stor iver!

Jorge

Veteran
Hmmm

Jo jo det låter kul!
Men jag hoppas att Riotmonds gör lite fler äventyr till DoD som Vildhjärta eller varför inte en beskrivning av Isvidda?/images/icons/dragon.gif

Ludo

Veteran
Re: njae, det var snarare tvärtom.

Jo visst, 3 år. Det är jag väl medveten om. Men när DoR började sälja som bäst, det vet inte jag någonting om och jag tvekar att du vet det också.
Men om jag ska gå efter vad jag tror så förmodar jag att det var i samband med Kandra och EDD. Inte minst för att DoD Expert är min favorit årgång på DoD men Kandra är också väldigt bra.

Ludo

Veteran

Jo visst, 3 år. Det är jag väl medveten om. Men när DoD började sälja som bäst, det vet inte jag någonting om och jag tvekar att du vet det också.
Men om jag ska gå efter vad jag tror så förmodar jag att det var i samband med Kandra och EDD. Inte minst för att DoD Expert är min favorit årgång på DoD men Kandra är också väldigt bra.

Jorge

Veteran
Va kul!

Verkligen! Det låter kul för jag tycker att Blodughadda behöver lite mer historia och att det ska komma mer information om Snödrottningen som Blodughadda tjänar!

Eksem

Champion

DoD sålde bäst strax innan och runtomkring 91- års upplaga. Mellan 89-92, nåt sånt? Det var väl åtminstonde då som de släppte mest saker.