Nekromanti VAD ÄR DET??

FarbrorBlå

Veteran
Jag funderar på att köpa Neotech, alla pratar om det.. men VAD är det?
Villken miljö? framtiden va?
Kan nån berätta lite om det? Tack i förskott

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Alltså. Det är en väldigt allmänt hållen framtidsvärld, som utspelar sig år 2059. Regelsystemet är i stort identiskt med Eon, med undantag för en del tweakar till striden för att snabba upp den och anpassa den till eldstrid, dessutom så har karaktärsskapandet åkt på sig en skopa förändringar i jämförelse med Eon.

Som sagt, Neotech är en generellt hållen framtidsvärld. Målas upp som lagom mörk och dyster, men behövs inte alls spelas så.

Vad som utmärker NeoTech är egentligen att dom har satsat på realism för regler och strid i en väldigt hög utsträckning (även fast jag fortfarande tycker att eldvapen skulle vart farligare /images/icons/wink.gif), sedan så är världen så pass allmänt beskriven så att den lämnar väldigt mycket utrymme för SL att bygga om, ta bort, lägga till och göra som han vill utan att det blir helt knasigt.

/Naug

Zug209_ivenhoe

Warrior
FARLIGARE?????
Jag har knappt överlevt någon eldstrid där vi inte varit
1. Fler
2. Bättre beväpnade
Varo vapnen farligare skulle man dö av att titta på dom.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Varo vapnen farligare skulle man dö av att titta på dom.

*ler*

Jadu. Betänk följande faktum. Kalibern 12.7 mm (också känd som kaliber .50) är en ammonutionstyp som finns i tunga KSPs och tyngre prickskyttegevär.
Det är en extremt imponerande ammonution. Kulan uppnår en hiskelig rörelseenergi av 16000+ Joule. (det är mycket för någonting som troligtvis väger mindre än ett hekto).

Det har alltså hänt att denna ammonutionstyp har skjutits på ett mål, missat huvudet med 1 dm, men målet har fortfarande dött p.g.a. den extrema tryckvågen som följer efter kulan som kom i kontakt med huvudet.
Man kan alltså dö utan att ens bli träffad av kulhelvetet (även fast det är ovanligt).

Dessutom kan det ifrågasättas om man verkligen ska ha identiska extraskadetabeller (vilken del som träffas, inte skadorna) vad gäller projektilskador och andra typer av skador. Extraskadesystemet kommer ju från Eon där det togs fram för simulera närstrid. Sedan har man "konverterat" dessa tabeller till projektilvapen genom att kopiera dom och lägga på lite mer trauma och lite mer blödningstakt på extraskadorna.

Detta ger massa knasigheter som att det är dubbelt så lätt att träffa hjärtat när skjuter på bröstkorgen än vad det är att träffa hjärnan när man skjuter mot ansiktet.

Detta ältas i denna tråd.

Just det ja, sen var det den grejen med granaterna...

/Naug

PS
Fast i ärlighetens namn så måste jag säga att jag nog inte vill ha det mer realistiskt än vad det är. Då skulle det nämligen bli ganska tråkigt att spela striderna.
DS

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Man kan alltså dö utan att ens bli träffad av kulhelvetet"...

Oj oj oj, vilket språk /images/icons/wink.gif.

"Fast i ärlighetens namn så måste jag säga att jag nog inte vill ha det mer realistiskt än vad det är. Då skulle det nämligen bli ganska tråkigt att spela striderna."

Tidigare inlägg, samma datum, 00.06:

..."(även fast jag fortfarande tycker att eldvapen skulle vart farligare /images/icons/wink.gif)"...

Äh, förlåt, jag ska sluta idiota mig /images/icons/smile.gif.

Jag tycker man ska inkapaciterad (existerande ord?) lättare av att bli skjuten, men man ska inte dö lättare. Vi har aldrig haft några problem med att kulor är för mesiga, snarare tvärtom. Och 9mm-kulor ska man behöva mer än 5 av för att dö /images/icons/wink.gif - annars blir'e ingen action...
Om någon däremot drar upp en Desert Eagle så brukar vi i NeoTech ofta försöka komma iväg med livet i behåll, inte sällan genom att springa utav bara helvete.

Det vi hade problem med förut däremot när vi var oerfarna spelledare och spelare var att om man blev skjuten i benet så "vafan, jag springer vidare". Det fanns liksom bara "död - medvetslös - kan slåss tillbaka".

I och för sig löser man det enkelt med lite realistiskt tänkande, men ändå. Mer chock till folket /images/icons/smile.gif!

För att inte göra det här inlägget totalt menlöst: Förslag till ny cineastisk regel, som jag kom på när jag kollade Face Off igår:

All automateld som riktas mot en superhjälte (vilken rollperson som helst, med andra ord) eller en superskurk får MEI dividerat med 10.

Alla skada som (mot förmodan) åsamkas en superhjälte eller superskurk 1) Halveras, 2) Alla eventuella extraskador slås med 4+1T6 (5-10), för att det inte ska bli så farligt att få stryk...

Detta gäller förstås inte för vanliga dödliga (det är därför som det alltid finns med någon bifugir - exempelvis frugan och ungarna - i slutstriden, de kan ju skadas till skillnad från hjälten...).

Nalle med AK4

Swordsman
Ja, vad?

Man kan alltså dö utan att ens bli träffad av kulhelvetet...Oj oj oj, vilket språk .Säger han som i sin signatur skriver Were the fuck is my chainsaw../images/icons/grin.gifDen cineastiska regeln var för bra. Om du ska sänka MEI ska du inte sänka skadan också, då är det lika bra att skjuta med pickadoll när automatelden är för dålig.Och för att återvända till vad den här tråden egentligen handlade om. Neotech är ett cyberpunkspel, som hålls i en framtid som på ytan inte är helt olik vår (det är inte starwars /images/icons/wink.gif) men det finns endel förändringar, som VR, Simstim, vectorjets m.m. Krångligt? Det är bara för att jag är dum, det är lätt egentligen.Det är roligt både för den skjutglade och den mer sofistikerade spelaren, för det finns mycket pickor. Om du är van vid D&D kan det dock te sig avancerat, och det är det också, men det är värt det. Om du har spelat Eon ska det inte vara några problem.Några nackdelar är att det tar rätt lång tid för Neogames att utveckla sina nya produkter (*klatschar lite kärleksfullt med piskan över CJS & co*) men eftersom vi Neotech-spelare är så påhittiga så finns det en del kvalitetsmaterial gratis på nätet, kolla in NoGo t.ex.Slutligen: i vilket annat spel skulle man kunna sparka upp ett köttsår i någon annans arm? /images/icons/tonguea.gifPhew, det var allt för mig.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Ja, vad?

"Den cineastiska regeln var för bra. Om du ska sänka MEI ska du inte sänka skadan också, då är det lika bra att skjuta med pickadoll när automatelden är för dålig."

Hörru, varför tror du egentligen att man ska ha fyra kpistar och 14 pistoler? För nöjets skull? /images/icons/wink.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Fast i ärlighetens namn så måste jag säga att jag nog inte vill ha det mer realistiskt än vad det är. Då skulle det nämligen bli ganska tråkigt att spela striderna."

Tidigare inlägg, samma datum, 00.06:

..."(även fast jag fortfarande tycker att eldvapen skulle vart farligare )"...

Äh, förlåt, jag ska sluta idiota mig 

Äsch då.

Vad jag menade var att eftersom dom betonar realism så tycker jag att antingen så gör man skadorna fullständigt realistiska (inte mycket jobb, gör dom bara farligare), eller så säger man att "vi har en god knippe realism här, men riktiga puffror är faktiskt farligare".

Och 9mm-kulor ska man behöva mer än 5 av för att dö

Skadeverkan av pistolkulor är jag fullt nöjd med. Dom tycker jag verkar vettigt.
Det är bara gevärs ammon som behöver en smula tweaking i min åsikt. Sen är det extraskadetabellerna som jag så gärna tjafsar om...

jaja...

/Naug

P|uT0NiUm

Swashbuckler
En vän till mig (Mael Valentin här på forumet) som har gjort (och gör) militärtjänst (stackarn... /images/icons/smile.gif) nämnde också något om att gevärskulor var farligare i verkligheten. Har jag för mig.

Fast då har jag aldrig blivit anklagad för att ha bättre minne än en guldfisk heller...

Men i alla fall. Om du tycker att man "överlever för enkelt"... har du spelat Viking?

När jag läste igenom regelboken fick jag en tuff idé (jag hör er sucka när jag säger så där). Om man skulle ta och skriva om projektiltabellen till att extraskador inträffar för vart åttonde poäng skada (1-7, 8-15, 16-23 och så vidare) så skulle kulorna bli bra mycket farligare. Bara ett ogenomtänkt förslag - och om mina genomtänkta förslag får så negativ kritik så vill jag inte ens höra vad ni anser om det där... /images/icons/wink.gif

Men det kanske är nåt av värde?

Krellh

Warrior
Re: Ja, vad?

Hörru, varför tror du egentligen att man ska ha fyra kpistar och 14 pistoler? För nöjets skull?

Öh.....ja för bövelen!!! 2 puffror är betydligt roligare än 1, betänk då hur mycket roligare det blir med 14 pistoler och 4 kpistar. Vilket jäkla röj!!

/Tobbelobbe - saker som smäller är skoj. Saker som smäller högre är roligare /images/icons/wink.gif

Big Marco

Läskig
har du spelat Viking?

Jo, men i Viking tog jag i för hårt nästan. =) Man dör ju JÄMT där. =)

MovinGalt

Warrior
Varför inte bara öka skadan med några tärningar?/images/icons/smile.gif
Istället för att greja med extraskadorna...fast de skulle behöva sig en uppryckning de med...(speciellt ansiktet)

/MovinGalt

nexussix

Warrior
FARLIGARE?????
Jag har knappt överlevt någon eldstrid där vi inte varit
1. Fler
2. Bättre beväpnade

Precis! Och så ska det vara för att reglerna ska vara realistiska.