Rickard
Urverk speldesign
GAMMALT INLÄGG. LÄS ISTÄLLET DEN NYA BALLA DEFINITIONEN.
Eftersom folk har undrat lite kring detta så gör jag nu denna tråd.
Förklaring
En bananbeskrivning är en beskrivning där spelaren måste inkludera något som inte är direkt uppenbart hur det ska bli använt i sin beskrivning av en handling. "Beskriv hur du öppnar den låsta dörren men du måste väva in en banan i beskrivningen i hur du går tillväga".
Bananbeskrivningar finns för att skapa en utmaning för spelaren när den beskriver handlingar. Med utmaning menar jag nu något som kräver en ansträngning av spelaren. Spelet, spelledaren och till och med spelaren själv kan öka svårighetsgraden för beskrivningen genom att lägga in krav på fler bananer i beskrivningen. "Berätta hur du får din älskade att gråta av något som hände på jobbet."
Bananbeskrivningar är något som är vanligt i fortune-in-the-middle-spel. Bananbeskrivningar gör en handling svårare för spelaren medan rollpersonens chans att lyckas normalt är oförändrad eller ökad.
Spel som har bananbeskrivningar
Baron Münchhausen
Bläck
InSpectres
Lady Blackbird? (se inlägg)
Matiné
Once Upon a Time
Supergänget
This Is Pulp
Warhammer Fantasy Roleplaying 3
Problemen
Nu tänkte jag gå in på några av problemen med bananbeskrivningar. Det första är att vissa spelare egentligen inte blir utmanade av det. Precis som det är med allt annat så är vissa personer bättre eller sämre på en viss sak.
Det andra är att det finns en begränsad mängd av bananer som får förekomma i en beskrivning. Om spelledaren eller systemet sätter in på tok för många bananer i en handling så kommer beskrivningen bli mindre levande och istället bli ett konstaterande. Spelaren listar en sak efter annan i sin beskrivning. Lady Blackbird lider av detta. Gränsen för hur många bananer det får förekomma i en handling beror lite på hur verbal spelaren är men från egna erfarenheter är tre bananer nära gränsen.
Ett annat sätt för att få spelaren att konstatera är om mängden regelmekanik tar för mycket tid. Warhammer 3 lider rejält av detta.
Att börja konstatera istället för att göra levande beskrivningar är inget som behöver ske enbart i en enda handling. Om en stridsscen tar mellan 5-7 slag per spelare så kommer också spelaren att börja konstatera vad som händer mer än beskriva sina egna handlingar. Undvik detta genom att exempelvis ha en regel som avslutar striden efter 5-7 slag ELLER byter miljö eller motståndare efter så många slag.
En tredje nackdel är om spelaren hela tiden använder samma bananer. Det blir då mest ett upprepande av samma beskrivning, vilket leder till "Jag gör samma sak igen". I viss mån lider Lady Blackbird, Inspectres, This Is Pulp och Supergänget av det. Undvik detta genom att ha inspirerande miljöer, varierande situationer eller genom att helt enkelt ha breda bananer eller ett väldigt stort utbud av desamma.
/Han som nu har ett inlägg att länka till när någon frågar
Eftersom folk har undrat lite kring detta så gör jag nu denna tråd.
Förklaring
En bananbeskrivning är en beskrivning där spelaren måste inkludera något som inte är direkt uppenbart hur det ska bli använt i sin beskrivning av en handling. "Beskriv hur du öppnar den låsta dörren men du måste väva in en banan i beskrivningen i hur du går tillväga".
Bananbeskrivningar finns för att skapa en utmaning för spelaren när den beskriver handlingar. Med utmaning menar jag nu något som kräver en ansträngning av spelaren. Spelet, spelledaren och till och med spelaren själv kan öka svårighetsgraden för beskrivningen genom att lägga in krav på fler bananer i beskrivningen. "Berätta hur du får din älskade att gråta av något som hände på jobbet."
Bananbeskrivningar är något som är vanligt i fortune-in-the-middle-spel. Bananbeskrivningar gör en handling svårare för spelaren medan rollpersonens chans att lyckas normalt är oförändrad eller ökad.
Spel som har bananbeskrivningar
Baron Münchhausen
Bläck
InSpectres
Lady Blackbird? (se inlägg)
Matiné
Once Upon a Time
Supergänget
This Is Pulp
Warhammer Fantasy Roleplaying 3
Problemen
Nu tänkte jag gå in på några av problemen med bananbeskrivningar. Det första är att vissa spelare egentligen inte blir utmanade av det. Precis som det är med allt annat så är vissa personer bättre eller sämre på en viss sak.
Det andra är att det finns en begränsad mängd av bananer som får förekomma i en beskrivning. Om spelledaren eller systemet sätter in på tok för många bananer i en handling så kommer beskrivningen bli mindre levande och istället bli ett konstaterande. Spelaren listar en sak efter annan i sin beskrivning. Lady Blackbird lider av detta. Gränsen för hur många bananer det får förekomma i en handling beror lite på hur verbal spelaren är men från egna erfarenheter är tre bananer nära gränsen.
Ett annat sätt för att få spelaren att konstatera är om mängden regelmekanik tar för mycket tid. Warhammer 3 lider rejält av detta.
Att börja konstatera istället för att göra levande beskrivningar är inget som behöver ske enbart i en enda handling. Om en stridsscen tar mellan 5-7 slag per spelare så kommer också spelaren att börja konstatera vad som händer mer än beskriva sina egna handlingar. Undvik detta genom att exempelvis ha en regel som avslutar striden efter 5-7 slag ELLER byter miljö eller motståndare efter så många slag.
En tredje nackdel är om spelaren hela tiden använder samma bananer. Det blir då mest ett upprepande av samma beskrivning, vilket leder till "Jag gör samma sak igen". I viss mån lider Lady Blackbird, Inspectres, This Is Pulp och Supergänget av det. Undvik detta genom att ha inspirerande miljöer, varierande situationer eller genom att helt enkelt ha breda bananer eller ett väldigt stort utbud av desamma.
/Han som nu har ett inlägg att länka till när någon frågar