Nekromanti Vad är bananbeskrivningar?

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
Mukwa said:
Jag tycker att de exempel som har gjorts i tråden har vinklat trad-färdigheterna så att de ska passa in i den här mallen.
Jag orkade inte citera ur DoD så du får väl förstå principen som exemplet visar upp? Nämligen denna...

Låsdyrkning kan även användas för att få tag på en peng under ett brunnslock, för att färdigheten inkluderar flinka och stadiga fingrar och användandet av dyrkar för att få tag på myntet mellan gliporna i brunnslocket.
Nä, det använder du Fingerfärdighet till.

Eller till att konstruera en låskolv som är jättesvår att dyrka upp så att hertigen kan sova ostört på natten.
Nä, det använder du Smidje till.

/Han som drar sig till minnes detta inlägg (första stycket)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Han said:
Mukwa said:
Jag tycker att de exempel som har gjorts i tråden har vinklat trad-färdigheterna så att de ska passa in i den här mallen.
Jag orkade inte citera ur DoD så du får väl förstå principen som exemplet visar upp? Nämligen denna...

Låsdyrkning kan även användas för att få tag på en peng under ett brunnslock, för att färdigheten inkluderar flinka och stadiga fingrar och användandet av dyrkar för att få tag på myntet mellan gliporna i brunnslocket.
Nä, det använder du Fingerfärdighet till.

Eller till att konstruera en låskolv som är jättesvår att dyrka upp så att hertigen kan sova ostört på natten.
Nä, det använder du Smidje till.

/Han som drar sig till minnes detta inlägg (första stycket)
Jag har inte snackat om ett specifikt rollspel (mer än möjligtvis Mystik). Trad-färdigheter behöver inte betyda trad-rollspel. I mitt exempel med låsdyrkning ingår givetvis att du kan använda den färdigheten till att fiska upp en peng ur en brunn, eller att skapa en svårdyrkad låskolv. Annars hade jag väl valt någon annan färdighet. Ditt inlägg gör det ju bara ännu tydligare att du försöker få andra färdigheter att bli motpoler till bananer. De behöver ju bevisligen inte vara det.

Dessutom spelar det ju ingen som helst roll om det är smide (gör smycken och låskolvar), fingerfärdighet (stjäl saker från någons ficka, utför illusionstrix och fiska upp slantar i en brunn) eller Låsdyrkning (mitt exempel ovan). De kan ändå användas på kreativa och mångfacetterade sätt, och än så länge har jag aldrig läst ett rollspel som uppmanar de som spelar spelet att inte använda färdigheterna på kreativa sätt.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
Genesis said:
Han said:
...men om utmaningen är borta så tycker jag man helt missar poängen för då är i sådana fall exempelvis DoD ett bananbeskrivarspel då man inkluderar en färdighet. Mukwa har i så fall helt rätt i det han skrivit i tråden och termen blir helt meninglös.
Debbie har ju redan svarat på det där? Enligt hans definition är DoD inte ett bananbeskrivarspel. I DoD motiverar man innan slaget varför man tycker att det är vettigt att använda Låsdyrkning för att dyrka upp låset.
Ok, så om det är ett bananbeskrivarspel beror på om motiveringen av de bananer man använder är före eller efter tärningsslaget?

Fortune-in-the-middle med bananbeskrivning

Säg ditt mål -> välj bananer -> slå -> väv in resultatet av slaget med motivering om hur du använder bananerna

Fortune-in-the-middle utan bananbeskrivning
Säg ditt mål -> välj bananer med (godkänd) motivering om hur du använder dem -> slå -> väv in resultatet av slaget

Fortune-at-the-end
Säg vad du gör -> välj bananer med (godkänd) motivering om hur du använder dem -> slå

Det kan jag gå med på. Ska ändra i trådstarten igen i så fall.

/Han som gillar vad vi kom fram till
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
Mukwa said:
Jag har inte snackat om ett specifikt rollspel (mer än möjligtvis Mystik). Trad-färdigheter behöver inte betyda trad-rollspel.
Med trad-färdigheter menade jag färdigheter i trad-rollspel. Med tillhörande konventioner och allt.

/Han som därför nämnde DoD
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Han said:
Ok, så om det är ett bananbeskrivarspel beror på om motiveringen av de bananer man använder är före eller efter tärningsslaget?

Fortune-in-the-middle med bananbeskrivning

Säg ditt mål -> välj bananer -> slå -> väv in resultatet av slaget med motivering om hur du använder bananerna

Fortune-in-the-middle utan bananbeskrivning
Säg ditt mål -> välj bananer med (godkänd) motivering om hur du använder dem -> slå -> väv in resultatet av slaget

Fortune-at-the-end
Säg vad du gör -> välj bananer med (godkänd) motivering om hur du använder dem -> slå
Ja, precis så. Det tycker jag är en objektiv definition som gör att vi kan titta på spel och klassificera dem. det gör också att DoD som det vanligtvis spelas inte är bananbeskrivning.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Ahh, så det är FitM med tänder, där beskrivningarna måste involvera tänderna?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,295
Location
Helsingborg
Vad är bananbeskrivningar? [försök 2]

Bananbeskrivningar är ett sätt att få sina spelare kreativa genom att låta de själva få beskriva utgången av rollpersonens handling men vara tvungna att inkludera saker som de måste ha med i beskrivningen. "Beskriv hur du tar dig igenom den låsta dörren hjälp av med en banan."

Spelledaren, systemet eller till och med spelaren själv kan bidra med fler medel för att ställa större krav på spelarens kreativitet. I alla olika typer av bananbeskrivarsystem deklarerar spelaren handlingen på följande sätt. Anger vad spelaren vill uppnå (målet), spelledaren, systemet och/eller spelaren själv säger vilka saker som ska inkluderas (medel) och sedan beskriver spelaren hur eller om rollpersonen lyckas uppnå målet genom att använda medlen.

Mål -> Medel -> Beskrivning

Notera att systemet i många fall endast bidrar med om rollpersonen uppnår målet eller inte men kan även bidra med konsekvenser som spelaren måste väva in i beskrivningen. Notera också att eftersom systemet kommer före beskrivningen så kommer aldrig en beskrivning påverka utgången av hur rollpersonen lyckas. Bananbeskrivningar gör det nämligen enbart svårare för spelaren men aldrig för rollpersonen.

Spel som har bananbeskrivningar
Baron Münchhausen
Bläck
InSpectres
Matiné
Once Upon a Time
Supergänget
This Is Pulp
Warhammer Fantasy Roleplaying 3

Problemen
1a. Det finns en begränsad mängd av medel som får bli inkluderade i en beskrivning. Om spelledaren eller systemet sätter in på tok för många medel i en handling så kommer beskrivningen bli mindre levande och istället bli ett konstaterande. Spelaren listar en sak efter annan i sin beskrivning. Gränsen för hur många medel som får förekomma i en handling beror lite på hur verbal spelaren är men från egna erfarenheter är tre medel nära gränsen.

1b. Ett annat sätt för att få spelaren att konstatera är om mängden regelmekanik tar för mycket tid. Warhammer 3 lider rejält av detta.

1c. Att börja konstatera istället för att göra levande beskrivningar är inget som behöver ske enbart i en enda handling. Om en stridsscen tar mellan 5-7 slag per spelare så kommer också spelaren att börja konstatera vad som händer mer än beskriva sina egna handlingar. Undvik detta genom att exempelvis ha en regel som avslutar striden efter 5-7 slag ELLER byter miljö eller motståndare efter så många slag.

2. En till nackdel är om spelaren hela tiden använder samma medel. Det blir då mest ett upprepande av samma beskrivning, vilket leder till "Jag gör samma sak igen". I viss mån lider Inspectres, This Is Pulp och Supergänget av det. Undvik detta genom att ha inspirerande miljöer, varierande situationer eller genom att helt enkelt ha breda medel som spelaren kan tolka på många sätt eller ett väldigt stort utbud av desamma.

/Han som gillar den här texten väldigt mycket mer och tackar folk i tråden för responsen
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,522
Location
Göteborg
Re: Vad är bananbeskrivningar? [försök 2]

Skitbra beskrivning! Det där kan jag ställa mig bakom.
 
Top