wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
[OT]? Är färdigheter bananer?
Är färdigheterna i tex DoD bananer?
Är färdigheterna i tex DoD bananer?
Ja, jag hänger med på hur du menar, men var fiktionen kommer in beror inte imo på om du har av Gud givna färdigheter eller om du har hittat på bananerna själv. Det handlar om när resolutionen sker för mig. I de spel jag pratar om sker resolutionen på samma sätt, och då blir färdigheterna (och yrket) variabler att ta hänsyn till i beskrivningen (fiktionen). Därför blir det heller inte särskilt stor skillnad mellan min bananpuré och deras mekaniska bananer. Sedan fungerar ju faktiskt de bananer som Han och Genesis beskriver precis så här:DeBracy said:Jag har inget långt fint resonemang bakom men jag tycker inte det känns vettigt att koppla ihop dem alls. I ett "vanligt jävla rollspel" (vilket är min term för att visa att det inte pågår nåt hippieflum) så sätter färdigheter och dylikt liksom upp nån slags ramar i världen som man får röra sig inom. De har en helt annan roll i sammanhanget än att vara bananer.Mukwa said:Det finns helt klart en poäng med er avgränsning, hela ditt banansystem bygger på uppenbara bananer. Så kalla mina exempel för subtila bananer/bananmos då
I banansystem så är det liksom slå och väv in hur du använder bananen. I mer klassiskt rollspel så är det i regel jag gör X, alltså slår jag Y. Fiktionen kommer först istället för sist?
En mekanisk banan sätter upp en ram för vilken du måste hålla dig inom när du sedan beskriver, på precis samma sätt som en färdighet gör, eller som ett yrke gör, eller till och med som spelvärlden gör. Skillnaden mellan yrke och >bananer< är att yrket alltid är ett ramverk du måste förhålla dig till i dina beskrivningar, medan >bananer< kan variera från olika beskrivningar (som färdigheter i "vanliga jävla rollspel").Debbie said:så sätter färdigheter och dylikt liksom upp nån slags ramar i världen som man får röra sig inom.
Därför att den här termen även säger vad en banan inte är (yrke, värld och färdigheter är t ex inte bananer), och då säger den i förlängningen vad andra spel inte har. Den här termen har kanske inte haft något ord innan, men den har existerat sedan urminnes tider och det tyckte jag var viktigt att lyfta fram.Varför diskuterar ni termens innebörd när den redan är satt?
I Matiné funkar det (kort beskrivet) att spelaren har en färdighet att slå emot som är typisk för situationen MEN kan väva in andra färdigheter i en beskrivning för att få en bonus på slaget.wilper said:Är färdigheterna i tex DoD bananer?
Skillnaden ligger i att du får välja eller blir tilldelad bananer att förklara efter du har slagit. I ett klassiskt rollspels så måste du i regel ha motiverat dig innan du slår, och då premieras för det mesta logiskt hållbara resonemang där tårtbakning och att få dörren upplåst bara har något med varandra att göra om man kan övertala spelledaren om det. Jag tycker inte den typen av övertalning är en bananbeskrivning.Mukwa said:Sedan fungerar ju faktiskt de bananer som Han och Genesis beskriver precis så här:Debbie said:så sätter färdigheter och dylikt liksom upp nån slags ramar i världen som man får röra sig inom.
Jag vet inte vad Han försökte säga, men han borde säga "nej". ^^wilper said:Är färdigheterna i tex DoD bananer?
Var läste du det?Mukwa said:Därför att den här termen även säger vad en banan inte är (yrke, värld och färdigheter är t ex inte bananer), och då säger den i förlängningen vad andra spel inte har.Varför diskuterar ni termens innebörd när den redan är satt?
I Genesis svar och i ditt senaste svar t ex.Han said:Var läste du det?Mukwa said:Därför att den här termen även säger vad en banan inte är (yrke, värld och färdigheter är t ex inte bananer), och då säger den i förlängningen vad andra spel inte har.Varför diskuterar ni termens innebörd när den redan är satt?
/Han som blir förvirrad
Nä, vad vi har pratat om är att bananer inte får vara UPPENBARA och genom att ställa krav på att inkludera sådana ickeuppenbara element så gör man handlingen svårare för spelaren att beskriva.Mukwa said:I Genesis svar och i ditt senaste svar t ex.
Det kan jag faktiskt hålla med om. Jag gör en ändring i trådstarten.DeBracy said:Vet ni, jag har en teori. Min teori är att Lady Blackbird blir problematiskt som spel med bananbeskrivningar för att det inte är menat att vara ett spel med bananbeskrivningar.
Banantänket är i min mening en konvention som överförs till spelet från andra spel folk spelat.
Precis, inget av spelen är bananbeskrivarspel.Problemet med att använda samma bananer om och om igen är alltså egentligen "problemet" med att slå för Närstrid om och om igen när man tampas med soldater i Saga. Folk brukar inte ha så svårt för det.
JoHan said:Nä [...]Mukwa said:I Genesis svar och i ditt senaste svar t ex.
Genesis said:Njae. Det är bara en banan om det explicit sägs att det ska inkluderas i beskrivningen. Om det inte finns en regel som säger att du måste inkludera rollpersonens sinnesstämning i beskrivningen så är den ingen banan.Mukwa said:Det slog mig dock att mer eller mindre allting är bananer. Färdigheter, yrken, rollpersonens sinnesstämning, utrustning. Rollformuläret är en klase bananer, liksom.
Genesis said:Vad termen "banan" i den här typen av diskussion hänvisar till är en regelmekanisk grej, inte en konvention.
Han said:När spelaren deklarerar att den vill använda flera färdigheter i en handling så blir extrafärdigheterna bananer. Den första färdigheten däremot ... jo, den blir en banan men det är helt meningslöst att snacka om den som banan eftersom det är de andra färdigheterna som gör att det blir en bananbeskrivning.
Ja, och då har du samtidigt skrivit att UPPENBARA verktyg inte är bananer.Han said:vad vi har pratat om är att bananer inte får vara UPPENBARA och genom att ställa krav på att inkludera sådana ickeuppenbara element så gör man handlingen svårare för spelaren att beskriva.
/Mukwa, som lånar Han's signatur för att klargöra att det här har blivit lite väl uppförstorat. Fler bananbeskrivningar till rollspelarna!Mukwa said:Eller ok, det är klart att vi ska kunna använda termen. Det finns helt klart en poäng med er avgränsning, hela ditt (Genesis) banansystem bygger på uppenbara bananer. Så kalla mina exempel för subtila bananer/bananmos då
Ovanstående tycker jag är en klockren definition på bananbeskrivning som inte har med subjektiva termer som "utmanande". Med hjälp av detta kan man enkelt kategorisera spel i bananbeskrivarspel och spel som inte använder sig av bananbeskrivning.DeBracy said:Skillnaden ligger i att du får välja eller blir tilldelad bananer att förklara efter du har slagit. I ett klassiskt rollspels så måste du i regel ha motiverat dig innan du slår, och då premieras för det mesta logiskt hållbara resonemang där tårtbakning och att få dörren upplåst bara har något med varandra att göra om man kan övertala spelledaren om det. Jag tycker inte den typen av övertalning är en bananbeskrivning.
Säg ditt mål -> välj bananer -> slå -> förklara bananer och utgång av slag
kontra
Säg vad du gör -> dividera kanske med spelledaren om vilken färdighet som passar, spelledaren har veto, annars slå för det uppenbara/det som spelledaren säger -> någon beskriver resultatet
Fel. Vad jag och Genesis säger är att färdigheter, yrke och värld kan vara bananer i en bananbeskrivning. Vi har också visat när exempelvis färdigheter och sinnesstämningar är bananer i en bananbeskrivningar.Mukwa said:Därför att den här termen även säger vad en banan inte är (yrke, värld och färdigheter är t ex inte bananer),
Utmaningar fanns redan i första definitionen.Genesis said:Nu när du har ändrat på termen tycker jag inte att den är användbar längre. Att blanda in utmaningar gör det ju subjektivt igen. Jag tycker att Debbies definition var spot on och oproblematisk.
Jag ser det som en fördel att det inte är med. Annars finns det ju inget svar på frågan "Är This is Pulp ett bananbeskrivarspel?" Det beror på vem som spelar det. Det hela blir bara en bedömningsfråga.Han said:Detta är vad Debbies definition missar. Att bananbeskrivningen gör handlingen svårare för spelaren.
Ja, det är ett problem. Det har jag skrivit redan i trådstarten. Visst, jag kan backa och säga att det räcker med att inkludera saker för att det ska vara ett bananbeskrivarspel.Genesis said:Jag ser det som en fördel att det inte är med. Annars finns det ju inget svar på frågan "Är This is Pulp ett bananbeskrivarspel?" Det beror på vem som spelar det. Det hela blir bara en bedömningsfråga.Han said:Detta är vad Debbies definition missar. Att bananbeskrivningen gör handlingen svårare för spelaren.
Debbie har ju redan svarat på det där? Enligt hans definition är DoD inte ett bananbeskrivarspel. I DoD motiverar man innan slaget varför man tycker att det är vettigt att använda Låsdyrkning för att dyrka upp låset.Han said:...men om utmaningen är borta så tycker jag man helt missar poängen för då är i sådana fall exempelvis DoD ett bananbeskrivarspel då man inkluderar en färdighet. Mukwa har i så fall helt rätt i det han skrivit i tråden och termen blir helt meninglös.
"Yrke, värld och färdigheter blir inte bananer förrän de explicit genom regelmekanism, uppmanar spelaren att använda dem i beskrivningar" då? Det var det jag menade.Fel.
Jag har inte alls missat det här.Han said:Du har helt missat att beskrivningen också ska vara en ansträngning för spelaren.
[...]
Du har också missat att spelaren måste inkludera det i sin beskrivning.
Jag tycker att de exempel som har gjorts i tråden har vinklat trad-färdigheterna så att de ska passa in i den här mallen. Låsdyrkning kan även användas för att få tag på en peng under ett brunnslock, för att färdigheten inkluderar flinka och stadiga fingrar och användandet av dyrkar för att få tag på myntet mellan gliporna i brunnslocket. Eller till att konstruera en låskolv som är jättesvår att dyrka upp så att hertigen kan sova ostört på natten. Eller... Det går att använda de här trad-färdigheterna på kreativa sätt också. Därför hävdar jag att det inte behöver bli en större utmaning med "bananbeskrivningar" än med trad-färdigheter.Du skriver i ett inlägg att båda är lika lätta. Jag hävdar att det är svårare med Tårtbakning än Låsdyrkning. Notera också hur olika de två färdigheterna är definierade. Notera också att beskrivningen av Låsdyrkning för beskrivningen av handlingen uppenbar.
Det tycker jag också är intressant. Någon borde göra en tråd om det här.Det jag tycker är intressant är att se huruvida spelaren upprepar sin beskrivning eller inte. Vad beror det på? Upprepar sig spelaren i alla situationer, oavsett vad som händer? Tvingar spelet att spelaren alltid använder samma egenskaper och på så sätt gör samma beskrivningar? Det här tycker jag är intressant att diskutera kring.