OK; det här kan obviously bli en närmast oändligt lång lista, men here goes: Jag tycker om när spelare och SL pratar ihop sig innan spel och mellan spelmöten. Att synka förväntningar, helt enkelt.
Men jag funderar på: vad kan vara bra saker att prata om? Jag skulle tycka att det vore lite praktiskt med en lista med saker man kan titta på, antingen analogt eller bara fixa anonymt med ett googleformulär om man gillar sånt.
Grundtanken här är alltså framför allt sådana förväntningar som riskerar att göra spelet tråkigt ifall det i efterhand visar sig att alla tänkte olika.
Jag tänker här i första hand inom tradspel och neotrad, eftersom det typ bara är sånt spel jag är intresserad av i princip.
Jag kan ta några exempel:
Men jag funderar på: vad kan vara bra saker att prata om? Jag skulle tycka att det vore lite praktiskt med en lista med saker man kan titta på, antingen analogt eller bara fixa anonymt med ett googleformulär om man gillar sånt.
Grundtanken här är alltså framför allt sådana förväntningar som riskerar att göra spelet tråkigt ifall det i efterhand visar sig att alla tänkte olika.
Jag tänker här i första hand inom tradspel och neotrad, eftersom det typ bara är sånt spel jag är intresserad av i princip.
Jag kan ta några exempel:
- Grafiskt våld. Hur mycket klägg vill man ha?
- Grafiskt sex. Fade to black?
- Sexuellt våld. Skippar vi det helt eller?
- Öppen rasism. Kanske extra viktigt i kampanjer som utspelar sig i vår värld, i tider/platser där vi förväntar oss rasism.
- Samma sak med sexism.
- Hemligheter mellan spelare. OK så länge det inte är mot de andra spelarna, eller nix? Ska alla hemlisar vara öppna så vi andra kan spela på dem eller?
- Kunskapsgap mellan spelare och rollperson. Försöker vi hålla till minimum eller kör vi typ author stance allihopa och använder vår metakunskap för att göra mer awesome spel?
- Kan spelare etablera grejer i spelvärlden?
- Ska det kännas som en film eller annan sorts dramatisk berättelse, eller mer blorbigt och kaotiskt / som en "verklig" upplevelse?
- Är det OK ifall SL tvingar rollpersoner att tänka/känna saker? Alltid/aldrig/i vissa fall?
- Kan spelare etablera saker i spelvärlden fritt? Måste allt godkännas av SL?
- Är det OK om SL gör drastiska ändringar mitt in kampanjen? "Oj, er Call of Cthulhukampanj visar sig vara en Nobiliskampanj". Måste SL förvarna? Eller är det OK så länge rollpersonerna fortsätter vara någorlunda relevanta?
- Bör rollpersonerna alltid vara huvudpersonerna vars agerande bestämmer åt vilket håll kampanjen går? Eller är det OK att åka berg- och dalbana ibland?
- Fiendeskap mellan rollpersoner. Är vi ett T-E-A-M eller en hög backstabbing murderhobos? Behöver jag oroa mig för att tjuven i gruppen stjäl mina pengar?
- Reglerna – är de gemensamma fysikaliska lagar som garanterar rättvisa och innebär ett strukturerat sätt för alla att interagera med spelvärlden, eller är de mest till för att hjälpa SL i de fall hen inte bara vill hitta på fritt? Hur är det med husreglande, sysslar vi med sånt eller är det RAW som gäller?
- Off-snack. Bara när vi gör en lite fånig symbol framför oss eller har signalerat off-snack på annat sätt, eller är det helt OK att dra Monte Pythoncitat mitt under den onde furstens tal?
- Skämt i skräck. Är det OK att skämta bort den läbbiga stämningen? Siktar vi på Scooby-doo eller humor-splatterfilm eller vill vi försöka nå riktig obehaglig stämning?
- Kan man slå INT-slag när man inte kommer på lösningen på något, eller är det player skill all the way?
- Slår vi tärning för att hitta ledtrådar?
- Kan en rollperson dö utan att spelaren är med på det? Eller blir han normalt bara utslagen när HP når noll?
- Ska det alltid finnas ett sätt att lösa alla situationer utan att slåss?