Detta skulle jag kalla för "sense of wonder"/känsla av förundran.Att komma i samma sinnesstämning som Lucy när hon träder ut ur garderoben in i Narnia och förundras av världen.
Så "wonder-gaming"?
Detta skulle jag kalla för "sense of wonder"/känsla av förundran.Att komma i samma sinnesstämning som Lucy när hon träder ut ur garderoben in i Narnia och förundras av världen.
Underbara exempel!Jag tror att jag kan ställa upp en hel festmåltid i Glorantha utan att ens behöva slå upp något, är jag rädd...
Andra tecken på att det är culture gaming är att du "måste" slå upp hur deras bikupor ser ut (staplade cylindrar, som i Mellanösterns), eller vet vad växelkursen mellan skäppor korn och kossor är (50:1).
Perfekt beskrivning!Ni vet hur det är lajv om man står upp?
Det är culture gaming om någon beskriver maten.
Den spikar vi.Detta skulle jag kalla för "sense of wonder"/känsla av förundran.
Så "wonder-gaming"?
Det här var Tolkiens invändning mot Narnia, att det helt enkelt inte hänger ihop och står på egna ben.Just Narnia är väl egentligen inte kulturell immersion/sense of wonder, eller åtminstone inte till att börja med. Barnen ser den nya världen som väldigt naturlig på barns vis, och interagerar med de talande djuren utifrån en gemensam kultur. De har ju till och med jul. Och Jesus.
Den har jag inte hört förr. Var har du fått det ifrån?Narnia är i och för sig inte en "egen värld" utan en spegling av dem som upplever den.
Sant för läsaren, men inte in-world, väl?Narnia är i och för sig inte en "egen värld" utan en spegling av dem som upplever den.
Finns ju ändå någon sorts världsbygge i Narnia som kommer fram mer i böcker som "Hästen och hans pojke" eller "Kung Caspian och skeppet Gryningen" än typ "Häxan och lejonet". Med olika riken, kulturer, platser och konflikter sedda från karaktärer från den världen. Det är iaf så jag minns det.Sant för läsaren, men inte in-world, väl?
Kommer inte ihåg, men att fokus ligger i barns fantasi och lek för att "undkomma en hård och grym värld" eller bara hantera sin oro inför det som sker är inte så långsökt. Lite skulle man kunna betrakta Nalle Phu också, även om det inte är lika tydligt, då det mer känns som minnet av lek och den tid när Christoffer Robin lekte med dem.Den har jag inte hört förr. Var har du fått det ifrån?
Dessutom inte särskilt sammanhängande. I häxan och lejonet är det ren fabel med talande djur och utan människor. Efter hand dyker allt fler människoriken och utvecklade kulturer upp.Jo, det är givetvis mer världsbygge ju längre in i bokserien man kommer. (lätt OT nu i och för sig).
Det går ju rätt lång tid mellan en del av böckerna också, och planeten står ju inte still under tiden.Dessutom inte särskilt sammanhängande. I häxan och lejonet är det ren fabel med talande djur och utan människor. Efter hand dyker allt fler människoriken och utvecklade kulturer upp.
Jag skulle inte kalla culture gaming för sensation. I fallet Narnia är det ju en Isekai-plot, dvs folk som hamnat i en annan värld och upplever den. Men när jag tänker culture gaming tänker jag att karaktärerna är en del av kulturen, att den är standard. Så att culture gamea är att spela karaktären som att det är helt normalt att dricka te till sina förfäders ära, och du mår riktigt dåligt över att ha plundrat en gwalo på ett revben.Yay, en definitionstråd!
Jag är mest intresserad av vad du lägger i benämningen "culture gaming". Det finns inget rätt eller fel i denna tråd.
Varför jag funderade kring detta var för att jag insåg att när jag nyligen snackat om culture gaming kanske inte har någonting med det eller att det bara är en undergrupp till culture gaming.
För jag har kört samberättande culture gaming, där ingenting var satt förrän vi diskuterade igenom det i grupp eller improviserade ihop nya saker medan vi spelade. Det handlade inte så mycket om att träda in i rollen och förstå omgivningen, utan att upptäcka och få en sensation av det främmande. Jag faller tillbaka till mina WHY och WHAT, där jag gör skillnad på Sensation och Exploration av värld. I korthet:
Totalt (5x5=) 25 olika sätt att ha kul med rollspel, där varje individ givetvis har olika stora delar av alla sätt att tycka rollspel är kul.
- WHY (varför vi spelar): Sensation, Exploration, Tävling, Förstörelse, Uttryck
- WHAT (vad vi spelar med): fiktion, värld, grupp, mekanik, mening
Så med Sensation+värld i åtanke, faller det in i din uppfattning av culture gaming? Att komma i samma sinnesstämning som Lucy när hon träder ut ur garderoben in i Narnia och förundras av världen.
Det säger ju allt man behöver veta om Tolkien, tänker jag. Han var verkligen ur-nörden.Det här var Tolkiens invändning mot Narnia, att det helt enkelt inte hänger ihop och står på egna ben.