Nekromanti Vad är det för människor som spelar DoD?

Tervo

Veteran
Hejsan
Jag tycker Trudvang verkar tufft och så, men det verkar som om riotminds har gjort en lite buggig debut när det gäller reglerna. Det verkar folk irritera sig på.

Det jag undrar är vad det är för människor som helt seriöst, på fullaste allvar kan skriva saker som "LÖNNMÖRDARE FINNS INTE (jag kräver förklaring)"...

Hur kan en människa (som jag antar att det rör sig om trots allt...) låta bli att bara lägga till ett jävla yrke i sin kampanj?

Ja menar hur många yrken finns det i en värld? vill han/hon/den/det att det i en regelbok ska stå klart utskrivet exakt vilka yrken som kan existera i alla spelledares respektive världar/kampanjer (och dessa yrkens eventuella "specialiter").

Jag menar personer som tänker på det sättet verkar ju ha missat själva prylen med rollspelandet.

"Snyft, Vrål, Vrede, Hämd jag vill hugga i ryggen."
/Moonshadow

Jag har en lösning på detta och alla liknande problem. Jag tar dem självklart på fullaste allvar. Det behövs verkligen regler för exakt allting. Mitt förslag är, säg till pappa SL att du vill spela lönnmördare. Då kommer pappa SL säga: vad roligt, hur vill du att din rollsperson ska vara?. Sen pratar ni igenom det som de sansade människor ni trots allt är.

Hoppas ingen tar detta som ett personangrepp... ^^;

Riddaren

Swashbuckler
"Jag tycker Trudvang verkar tufft och så, men det verkar som om riotminds har gjort en lite buggig debut när det gäller reglerna. Det verkar folk irritera sig på."

Vissa fel finns, men inga av så allvarlig betydelse, och endel är direkta missar som antagligen kommer i erratan. De flesta är dock av så liten betydelse att det lätt går att fixa till själv.

"Det jag undrar är vad det är för människor som helt seriöst, på fullaste allvar kan skriva saker som "LÖNNMÖRDARE FINNS INTE (jag kräver förklaring)"..."

Fråga inte mig...och vad jag vet så har nog nästan inget av mina rollspel Lönnmördare som yrke... I EON finns det inte, i Krigarens Väg så finns det som man kommer närmast med, Yrkesmördare, men det är ju inte grundreglerna. I gamla DoD fanns det inte heller... Lönnmördare som yrke dök upp i några tillbehör, t.ex. Tjuvar och Lönnmördare, men inte heller detta var en grundregelbok. I Rolemaster förekommer visserligen Lönnmördare (=Assassin) i grundboken, men inte som yrke, utan som träningspaket, dvs, du väljer att ha yrket tjuv, men sedan tar ett träningspaket inriktat mot Lönnmord.

Så att säga att det är en katastrof utan Lönnmördare är att leta efter en nål i en höstack. Yrket finns i många spel, men ytterst sällan i grundreglerna, och saknas det ett yrke, så skapa det.... Regelboken är bara ett hjälpmedel, inget man skall följa varenda ord i.

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Don Kennetho

Warrior
Lönnmördare FANNS med i DoD-91ans grundbok och även i Chronopias. Det är säkert därför som den här personen ville ha med yrket även nu.

Själv tycker jag att det är mest skönt att slippa lönnmördaren. Han hör inte riktigt hemma i Trudvang, i alla fall inte som ett av de viktigaste inläggen.

Don Kennetho

Riddaren

Swashbuckler
Re: Eon och lönnmördare

Vet det....men inte som huvudyrke....och det är det som dessa gossar tydligen inte fattar... en lönnmördare är en typ av tjuv (tjuv finns i DoD), och tjuven har alla typiska färdigheter för en lönnmördare som yrkesfärdigheter.

Yrkesmördare som jag nämnde är ju ett huvudyrke, lönnmördare i grundboken är ett underyrke till lejd krigare.

Riddaren - försöker säga saker så som de andra verkar tänka

Även den bäste har dåliga dagar

Silwer

Veteran
Mer gröt

jag brukar alltid i DoD köra med regeln att man får tillbaka 1kp per kilo gröt man äter, VARFÖR har inte Riotminds tagit med den regeln. De sviker oss spelare anser jag.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Tja, skulle ju kunna vara så att det hur långt vi än har kommit så finns det fortfarande kobolder där ute... Inte så mycket att göra åt (utan att samtidigt kväva en hel generation rollspelare), men visa förtröstan, en dag kommer även de vilsna själarna att med lite nedlåtande min börja ett inlägg på något forum med "Tja, skulle ju kunna vara så att det hur långt vi än har kommit så finns det fortfarande kobolder...." och cirkeln är sluten.

dream

Hero
Re: Eon och lönnmördare

Äsch. Det stora skillnaden är att lönnmördare i Eon inte har någon speciell eller mystisk förmåga att göra mängder med skada så fort han råkar stå bakom en motståndare.
Detta kräver ju en spciell stridskonst och den lär ju inte alla lönnmördare ha... Det finns vettigare och dödligare sätt att döda någon i lönndom.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Sodivra

Champion
[Kvider av skratt ;) ] NT

höhö

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Krille

Super Moderator
Idiotiska lönnmördare

"Det finns vettigare och dödligare sätt att döda någon i lönndom."

Exakt. Den lönnmördare som tar risken att bli upptäckt är idiotisk, fanatisk eller amatör och i vilket fall som helst inte särskilt lönnlig. Läs Hamlet igen - där finns många roliga tips på lönnmord.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Tervo

Veteran
Jag måste bara göra ett tilägg...

Asså att det är dumt som fitta att dra upp en diskussion om huruvida det finns lönnmördare i EON eller inte.... asså... äsch va som ni är. sötingar.

Azagthoth

Myrmidon
Re: Jag måste bara göra ett tilägg...

Asså att det är dumt som *censur*...

Kan vi inte undvika liknande ord på forumen i framtiden, för allas trevnad?

/Azagthoth

Rickard

Urverk speldesign
Re: Mer gröt

<EM>jag brukar alltid i DoD köra med regeln att man får tillbaka 1kp per kilo gröt man äter, VARFÖR har inte Riotminds tagit med den regeln. De sviker oss spelare anser jag.</EM>

Hahaha! En helt rätt kommentar..

/[color:green]Han</font color=green> som inte tycker att det inte borde finnas yrken utan <EM>sysselsättningar</EM>

Jag menar personer som tänker på det sättet verkar ju ha missat själva prylen med rollspelandet.

"Snyft, Vrål, Vrede, Hämd jag vill hugga i ryggen."

I rest my case....

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan

Bela

Warrior
"Hur kan en människa (som jag antar att det rör sig om trots allt...) låta bli att bara lägga till ett jävla yrke i sin kampanj?"

Jag tror inte inlägget handlade om avsaknaden av själv yrket utan om svårigheten att "lönnmörda" någon. DoDs KP system leder komplikationer då ett knivmord ska utföras, en krigare som lämnat amatörnivån bakom sig kan mycket väl ha 15 KP i huvudet. Det borde dock inte finnas några hinder för SL att "dömma ut" de personer som RPn smyger sig på och hugger med ett vapen.

Bela