Det finns ingenting rollspel har som inte finns även i andra verksamheter. Ingenting.
Dessutom finns det ingen tydlig ram för vad rollspel "är". Det finns bara en samling lösa egenskaper som, när de kombineras, upplevs ha "rollspelskaraktär". Ju fler sådana som samlas, desto mer "rollspelig" upplevs verksamheten.
För egen del behövs inte ens något "istället". Jag spelar och skriver rollspel, men jag engagerar mig också i andra verksamheter som delvis delar egenskaper med rollspel - brädspel, datorspel etc. Jag har också pysslat med till exempel teater.
Så. Det jag uppskattar med rollspel: social interaktion, interaktivitet, att allt bara händer i ens huvud, möjlighet att uppleva problem- och mysterielösande. Det är inte en komplett lista över alla egenskaper som upplevs som rollspeliga, och rollspelen är inte unika på något sätt med att erbjuda någon av dem. Det råkar bara vara så att rollspel råkar jag just de egenskaperna, och eftersom jag gillar det mesta där de egenskaperna kombineras så gillar jag rollspel.
De flesta av egenskaperna gillar jag också när de är helt fristående; jag uppskattar till exempel böcker av Agatha Christie eftersom jag där får uppleva mysterielösande samtidigt som allt bara sker i mitt huvud, jag gillar Myst-datorspelen för att jag får uppleva problemlösande, jag gillar datorspel överlag eftersom de är interaktiva, jag gillar brädspel för att de är interaktiva och ger social interaktion.