APM;n125943 said:
När ni hör talas om ett nytt rollspel, vad är det första ni frågar er?
Det jag är ute efter är att försöka få en överblick av vilka features som vi tittar på för att sortera in nya rollspel i våra mentala kategorier. Vilka aspekter är direkt avgörande för ifall vi förkastar ett rollspel eller fortsätter att ta reda på mer om det?
Kort och gott - vad är viktigast för er?
Det allra första är om spelet har en grafisk ton, stil, tematik och miljö som lockar mig. Om jag till exempel direkt kan se att spelet är ett fantasyspel i någon form av mainstreamfåra sorteras det bort, medan modern horror och scifi får stanna om de har snygg artwork. Om jag ska kolla vidare på ett spel trots att det är fult eller utspelar sig i en miljö jag inte är intresserad av så är det för att någon vars smak jag respekterar rekommenderar det.
Här kollar jag också på bilder. Jag har köpt ett gäng spel enbart för att de har snygga bilder. Jag har undvikit att köpa flera annars vagt intressanta spel för att de varit fula. Jag har ännu inte stött på något spel som lyckats vara väldigt intressant trots att det varit fult.
Det andra jag kollar på är vad det verkar vara för slags spel i stort. Golvplaner och figurer eller mysterielösande eller något slags indieflum med udda mekaniker och/eller fokus på drama. De flesta spel som har fler sidor regler än värld blir jag skeptisk till, framför allt om reglerna mest verkar vara specialregler för strid och manövrar och stridssituationer. Indieflumspel kan jag tänka mig att läsa men antagligen inte spela. Jag respekterar dem, men de siktar generellt på upplevelser jag inte kunde bry mig mindre om. Jag är ingen dramaspelare.
Det tredje jag kollar på är "vad man gör"; vad är pitchen för rollpersonerna? Spel som saknar tydlig sådan, a' klassisk "gör vad ni vill, men egentligen stödjer spelet bara nåtslags vagt 'äventyrande' som vi vägrar ge adekvata verktyg till eftersom vi som sagt låtsas att man kan göra vad man vill", går ofta bort. Liksom indiespelen läses de, men spelas inte.
Det fjärde jag kollar efter är ordentliga spelledartips. Sedan suckar jag och skakar på huvudet eftersom nästan inga spelmakare delar min åsikt om hur sådana bör se ut. Men jag slutar aldrig hoppas.
Sen nånstans börjar jag nog läsa spelet på riktigt, om jag kommit så långt.