Nekromanti Vad är det sista du vill spela/spelleda ?

Quadrante

Grisbonde
Vad skulle få dig att hellre gå hem och sova, än vara med och spela.
... eller har du sånt sug efter rollspel, att vad som helst duger ?

/ Kom nu inte med " det beror på situationen "

The_Gorger

Hero
Vad som helst med min förra sl.

Eller om det är något koncept du är ute efter, så svarar jag helt enkelt Eon. Eller rättare sagt vilket stridssystem som helst som är så segt att det i praktiken är samma sak som att gå hem och sova, fast man måste sitta upp, slå tärningar och bestämma om man vill ducka, ta sidseg snett bakåt åt vänster, åt vänster, ducka snabbt, gå bakåt, hoppa undan osv(ni fattar)

Quadrante

Grisbonde
Eller om det är något koncept du är ute efter, så svarar jag helt enkelt Eon.
Låter lite som alla spel som tar så lång tid att generera en rollperson att man måste gå hem, innan den ens är klar...

Men, det var inte min poäng att racka ner på olika system, även om jag borde fattat att det givetvis skulle dyka upp (dissningar av spel) ...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har inget tålamod. Om spelet blir långrandigt så gör jag hellre något annat. Långrandigt blir det gärna med NeoRegler och motsvarande regeltunga system, eller om folk rinner iväg i oändligt socialspelande utan syfte och mål.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
WoD...

World of Darkness med fullständig crossover och användade av (minst en) komplett metaplott enligt böckerna. Detta kombinerat med medspelare som tycker just deras Malkaver är det sjukaste som rollspelsvärden sett skulle definitivt få mig att gå hem och ta itu med disken. :gremcrazy:

Quadrante

Grisbonde
socialspelande utan syfte och mål. - är nog mitt favoritspelsätt,
men så får jag gå hem ensam också :gremwink: ...

( Jag å min sida blir lite disträ när det hela tiden handlar om mål, särskilt när det inte har med min Rp att göra )

Quadrante

Grisbonde
Re: WoD...

Detta kombinerat med medspelare som tycker just deras Malkaver är det sjukaste som rollspelsvärden sett...

Ett spelbord med en bunt solospelare är inte en gruppaktivitet,
... så att säga.

Olle Linge

Snigel
Om spelet blir långrandigt så gör jag hellre något annat. Långrandigt blir det gärna med NeoRegler och motsvarande regeltunga system
Det här är nog en av de saker som kan få mig att inte vilja spela. När reglerna tar upp så stor plats att det inte finns något roligt kvar. I övrigt tror jag inte att det har med rollspelet ifråga att göra om jag inte vill spela, utan snarare de man (inte) spelar med.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Exalted...

...och dess regelsystem. Ta allt dåliga från WoD-splen och expandera, så är det en bra grund till att vilja begå självmord...

Rickard

Urverk speldesign
Spelleda
Eon, för att det har OB som tar skitlång tid (i mina ögon) och dessutom så har spelet tabeller som man måste använda under strid.. Sega system som kräver tabeller går bort..

Spela
En dålig spelledare.... eller en oerfaren en om jag är spelsugen.. Det senare för att oerfarna inte är lika flexibla som en erfaren spelledare.. Normalt kan (vill) jag rätta mig efter en spelledare men ibland vill jag bara flumma runt i världen.. Ja, "spelsugen" för mig innebär mer initiativ från min sida..

/Han som antar att han inte får mixa rollspel till Det Värsta™, för då skulle svaret varit lite annorlunda

Ulfgeir

Swashbuckler
Ett spel som jag vägrar spela är James Bond. Det är ospelbart (eller tja, det är gjort för väldigt små grupper, typ en spelare och en spelledare).

Sedan skulle jag definitivt vägra F.A.T.A.L. men det skall man nog inte ens kalla för rollspel.

/Ulfgeir

entomophobiac

Low Prep High Play
Det här är faktiskt en svår fråga. Jag gillar att både spela och spelleda det mesta. Men jag tänker inte heller svara att det beror på situationen. För det finns saker jag inte gillar; planlösa saker. Story-lösa saker. Saker som mer eller mindre är GTA utan ett uppdrag. Att röja runt med det största vapnet och banka monster, eller att använda Kult som ett nutida actionspel med militärfetischism som central beståndsdel... Näe.

Egentligen är det rätt lätt att summera: jag vill inte spela/spelleda som jag gjorde på mellanstadiet...

entomophobiac

Low Prep High Play
...eller om folk rinner iväg i oändligt socialspelande utan syfte och mål.

Här får du nog faktiskt expandera lite. Vi hade en kort Dark Spire kampanj där spelarna mer eller mindre konfererade konstant. Det handlade om diskussioner om moral, dilemman, olika syner på religionen - det mesta. Och det är dessa diskussioner som gav mest till hela kampanjen, utan tvekan. Trots att de sällan om ens någonsin hade med själva kampanjens story att göra.

Så... vad menar du, egentligen?

G

Guest

Guest
Vad skulle få dig att hellre gå hem och sova, än vara med och spela.
... eller har du sånt sug efter rollspel, att vad som helst duger ?
//
/ Kom nu inte med " det beror på situationen "
Det beror inte på situationen, det beror på spelarna samt spelledaren om inte jag skulle vara sl, gillar jag dem inte så spelar jag inte, fast dnd skulle nog ta det hela ett steg närmre detta mål.

Pom

Swashbuckler
Mycket. Fast...

Jag är ingen rollspelare som vill spela rollspel bara för att spela rollspel. Det är för mig ungefär som att tycka om böcker - oavsett vilka böcker - eller musik - oavsett vilken musik.

Spelleda? Spelleda vill jag bara göra om det är ett system jag gillar, en kampanj som inspirerar mig och spelare som är där för att ha trevligt.

Spela? Inte friform. Regler är kul.
Jag har inte spelat så värst många system. När vi skaffat nya system i mina grupper har det krävts att de verkligen inspirerat oss för att vi skall ha velat byta. Det har skett en del gånger genom åren, men inte särskilt ofta.
Men om någon av mina medspelare skulle komma brinnande med ett system och vilja spelleda med det där skenet i ögonen, då skulle jag prova.

Hm. Jo, det finns en typ av system som jag verkligen inte gillar. De där rollpersonen inte kan bli bättre. De som antingen till sin natur har kortlivade rollpersoner eller de (rimligen numera sällsynta) som helt enkelt inte har regler för det.
Call of Cthulhu och gamla Traveller hör hit. Hur upphetsande delar av koncepten än är saknas det fokus på rollpersonens utveckling som för mig är en högst primär del av rollspelsupplevelsen.

Eksem

Champion
Re: Mycket. Fast...

"Hur upphetsande delar av koncepten än är saknas det fokus på rollpersonens utveckling som för mig är en högst primär del av rollspelsupplevelsen."

Fast Call of Cthulhu har åtminstone regler för rollpersonens avveckling, vilket på sätt och vis är regler för utveckling.

Eksem

Champion
Eon

FATAL och sådant i all ära, men det rollspel jag minst av allt vill spela igen, eller än värre spelleda, är Eon. Maken till långsamt och tråkigt regelverk och oinspirerande spelvärld har jag sällan sett maken till. AD&D ligger rätt bra till också, men har åtminstone en och annan rätt lattjo spelvärld.

Tyvärr skulle jag nog aldrig heller vilja spelleda Shadowrun. Visst, jag älskar spelvärlden, och jag går fortfarande igång på cyberpunk med fantasy och SNES-spelet är gudomligt bra. Men reglerna! De vansinniga reglerna! Det är bland det värsta jag sett. Jag tror jag läst den där regelboken ett, två, tre kanske flera varv, och jag minns fortfarande ingenting av hur fan spelet ska spelas. Nånting med tärningspölar av olika sorter...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nå, eftersom jag själv, som jag skrev, ogillar socialspelande utan mål, så brukar jag inte delta när spelgruppen börjar dra iväg åt det hållet. Så följden blir att jag sitter vid sidan av när de andra spelar, och det är astrist. Samtidigt vill jag inte delta, med risk att uppmuntra dem att sitta ännu längre.

Nu är det inte socialspel som sådant som jag ogillar, om "äventyret" rakt ut handlar om att intrigera vid hovet för att göra X då är jag med. Men om äventyret är att göra Y, och några spelare för blotta intrigerandets skull sätter igång med X då går jag hellre hem och diskar. När jag lämnar ett spelmöte är det inte minnet av "jag pratade om X med Y, det var intressant" jag vill ha med mig, utan "genom att ha pratat om X med Y så uppnådde jag det fastställda målet Z".

Jag spelar rollSPEL, spelet har ett mål, och det är roligt att uppnå det.

cogitare

Swashbuckler
Det sista?

Troligen något "ärkerealistiskt" spel från 80-talet där man försöker reglera varje tänkbara situation såsom Western, Wastelands, Khelataar eller varför inte en modernare variant av samma tema Eon.

Eller spel som har regelsystem som får en att baxna av komplexitet eller att de bara är dåliga såsom Mutant 2 kanske.

Riktigt klassiska fantasyvärldar med Tolkienkomplex som Ereb tilltalar mig inte heller längre.

Annars är jag rätt öppen för vilka spel som helst kan vägas upp av en intressant och rolig värld.

C.