Rickard
Urverk speldesign
Hmm, missade det här inlägget (jävla forum som ibland skiter i att rödmarkera nya inlägg - det här skulle man slippa med bumpande trådar) och tyckte frågan var såpass intressant att jag bryter ut den till en ny tråd.
Jag tror nog dessutom att planerandet (vad ska vi göra nu? Jag tycker att vi ska...) brukar kunna sno tid, istället för att man bara skrider till verket. När jag har kört ordentliga fisktankar så har jag ibland tagit en paus så att spelarna kan snacka ihop sig. Det brukar ta runt 10-30 minuter innan de kom iväg igen. Det här kan ske 1T3 gånger per spelmöte, om scenariot är riktigt snårigt (eller om jag behöver tid för att planera improviserande, då jag tjänar lite tid på att fråga vad spelarna ska göra härnäst).
Finns det fler områden som tar (onödig?) tid?
/Han som nu ska ta något att käka innan han smiter iväg och kollar på Den gyllene kompassen
Visst har strider i Eon och Viking tagit flera timmar, men jag spelleder mestadels regelätta och snabba system, så jag tror inte att det är det enda "felet". Bokföring (jag har 3 vedpinnar, 4 dagsransoner, 8 par gafflar och knivar men jag måste köpa en gryta) och resande (ni rör er sakta tre meter framåt på er 12 mil långa resa) har en tendens att dra iväg på tiden också. Om man jämför med film, så hinner de att berätta en historia på två timmar, men då har de så himla mycket gratis i och med bildvisandet.från [url="http://forum.rollspel.nu/showpost.php?Number=1067806" said:detta inlägg[/url]]
Mekaniken. Jag har märkt att ju mindre mekanik, desto mer ståry.
Jag tror nog dessutom att planerandet (vad ska vi göra nu? Jag tycker att vi ska...) brukar kunna sno tid, istället för att man bara skrider till verket. När jag har kört ordentliga fisktankar så har jag ibland tagit en paus så att spelarna kan snacka ihop sig. Det brukar ta runt 10-30 minuter innan de kom iväg igen. Det här kan ske 1T3 gånger per spelmöte, om scenariot är riktigt snårigt (eller om jag behöver tid för att planera improviserande, då jag tjänar lite tid på att fråga vad spelarna ska göra härnäst).
Finns det fler områden som tar (onödig?) tid?
/Han som nu ska ta något att käka innan han smiter iväg och kollar på Den gyllene kompassen