zo0ok
Rollspelsamatör
Jag tycker det finns motsägelser, både i det stora och i detaljerna, i vår värld. Det är ju inte motsägelser i meningen "olika objektiva sanningar om vad som faktiskt kunde observeras på en viss plats vid en viss tidpunkt om man var där då", utan hur motsägelsefulla saker hålls som sanna samtidigt: både på olika tidpunkter eller platser av olika personer, men också samtidigt vid en plats av en person.Att människor är irrationella borde inte egentligen vara förvånande, även om vi har svårt att förutse vad de kommer att göra. Men det är något annat än att världen vi lever i skulle vara ologisk och motsägelsefull när vi kollar på detaljerna.
Så - i relation till "djup i en rollspelsvärld" - menar jag bara att rollpersonerna behöver inte uppleva rollspelsvärlden som sammanhållen och motsägelsefri, varken vid varje tidpunkt eller alls.
Ja. Och att jag ... ska vi säga ifrågasatte ... beror på att jag funderar på om det behöver vara känt AV NÅGON i förväg vad man kommer hitta när man börjar gräva (i en rollspelsvärld).Allt hänger ihop, och det går att gräva och hitta mer och mer kunskap.
I andra sammanhang diskuterar vi (typ) OSR / Samberättande / Räls. Där förväntas det vara känt i förväg vad man hittar om man gräver, om man spelar OSR / Räls (men det ger upphov till en del kritik och problem). I samberättande däremot, så förväntas även spelarna under spelets gång kunna bidra med vad de hittar när de gräver.
Så om vi kört 100 spelmöten och världen då ÄR djup... blev den det när vi spelade i den eller var den det från början? Och om en annan grupp kör samma kampanj/serie av äventyr i 100 spelmöte, är deras värld då samma som vår värld efteråt.
Så förstår jag att olika spelvärldar har olika kvalitet, också med avseende på djup. Och det kan hända att vi som spelar bara hemmaskrivna äventyr ser lite annorlunda på detta jämfört med dem som spelar färdigskrivna världar och färdigsskrivna äventyr.
Last edited: