Nekromanti Vad är egentligen bäst?

Krille

Super Moderator
Niklas73 said:
Faehrengaust said:
I det andra (anfall mot A, B och C) så stör detaljnivån och de konstiga handlingsvalen mig (varför skulle jag någonsin planera att skalla C?!?!?!).
För att du ge jävligt bra skada på skalle din gamla MMA fighter och du vill itne spendera tid på att ladda om ditt vapen som tar 2 ronder. Två snabba skallar tar också 2 ronder och ger 2*mycket skada. Vill du fortfarande inte köra dina moves man?
Asså...

AAARGH! Varför i Helsingfors stoppar du in nya parametrar hela tiden!!! Det är fullständigt omöjligt att studera huruvida ditt system funkar, eftersom det känns som att du hittar på nya parametrar så fort du får mothugg!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag kan TA mothugg Krister och jag vill inte bli uppfattad som en person som ändrar reglerna bara för att försöka bevisa något. En av besvisen är väl våra BRP diskussioner från 2001.

Min fråga rörde inte ens de här frågorna, du utvecklade dem, folk hoppade på och jag har inget emot det men du kan inte begära att jag ska presentera 30 sidor grundsystem för att besvara alla frågor. Jag får försöka plocka ut de regler som förklarar det som folk har åsikter kring. Det är helt enkelt så det får bli för ett nytt typ av system som det här kanske är. Vad vet jag, jag spelar inte en massa rollspel - jag gör _ett_. För att det är kul. Och inget annat. Du och en del andra här är mycket bättre. Fine. So? Ibland behöver jag hjälp och jag tror att forumet kan vara till hjälp och det är det.

Sen beskylls jag titt som tätt för att förklara dåligt och det brukar jag va bra på men det är något med regelsystem eller kanske förklara skriftligt som inte funkar.

För att förhoppningsvis döda din teori om att "hitta på" då jag får mothugg (fan det där var inget kul sagt av dig faktiskt - det känns ju som att du har en fel bild av mig och varifrån den kom vet jag inte) så kan jag ju säga att jag var rätt fast i system 1 men Gureghs analys var väl det som bröt marken för att 2) är bättre. Varför skulle jag försvara något som inte är bra? Varför? Prestige är en av de sämsta egenskaper en människa kan ha men få verkar ha lärt sig det.

Krille

Super Moderator
Jag måste be om ursäkt.

Jag blev bara så frustrerad över att det dök upp en klase nya parametrar som ändrar förutsättningen, och det är inte första gången det hänt i den här tråden. Så det kändes helt enkelt väldigt mycket som att du har en princip för hur ditt regelsystem ska fungera, och varenda gång som det ifrågasattes för att det inte skulle fungera i ett fall så dök det upp nya parametrar för just det specialfallet. Det ger lätt intryck av att du hittar på nya parametrar hela tiden.

Men, min poäng var att jag blev hejjans frustrerad över att inte kunna diskutera systemet på grund av de här upploppande parametrarna, inte att beskylla dig för att du hittade på dem hela tiden. Den beskyllningen var ett uttryck för frustrationen.

Men hur frustrerad jag än är över att jag inte har insikt i dina trettio sidor grundsystem och att det dyker upp dolda parametrar hela tiden så ursäktar det inte att jag ger utlopp för min frustration här och i synnerhet inte på det sättet.

Och för det ber jag om ursäkt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och ursäkten är helt accepterad. Jag är tacksam för att du tar dig tid att diskutera mina tankar och jag uppskattar din input och erfarenhet. Även om den här tråden givit mig 2 insikter, 1) hoppa, dra, slå kan vara ett anfall och ska man dela upp det så kan man inte göra som jag ursprungligen tänkte men det går att göra på bra sätt samt 2) det är bättre att köra system 2 dvs bygga upp ett anfall inom ett framslaget värde; även om tråden givit detta så blev det fel att diskutera "ett anfall" vs "delmoment" just beroende på bristen av parametrar.

Jag fortsätter gärna diskussionen dock men jag tror vi får göra det i en tråd där vi kan ha alla parametrar - om möjligt. Och om du vill får du gärna läsa igenom systemet, det är en del fluff så koncentratet är bra mycket kortare. Det är inte klart än men håller på att bli. Fast tyvärr innebär systemet referenser till just "Frustration", "Psykbryt" etc som inte förklaras förrän i Trauman. Men förhoppningsvis kan vi fortsätta i forumen som vi gjort.

Jag uppskattar din ursäkt och no hard feelings!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Utveckling av "en attack" tråden

Men jag säger som jag sa till Krille:

Om en handling är att dra vapnet så tjänar man ju på att kasta kryddgroggen i ansiktet så nästa slag för motståndaren moddas negativt och gör att hans attack blir svårare att genomföra nästa rond och minskar dina chanser att skadas då du drar ditt vapen.

Det finns taktiker som går att bygga in i ett sånt här system inbillar jag mig.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Niklas73 said:
Men jag säger som jag sa till Krille:

Om en handling är att dra vapnet så tjänar man ju på att kasta kryddgroggen i ansiktet så nästa slag för motståndaren moddas negativt och gör att hans attack blir svårare att genomföra nästa rond och minskar dina chanser att skadas då du drar ditt vapen.

Det finns taktiker som går att bygga in i ett sånt här system inbillar jag mig.
Det går säkert, men jag har inte sett det göras bra hittills. Du har de olika stridskonsterna och vapenteknikerna i Drakar och Demoner eller specialmanövrarna i World of Darkness som exempel på det.

Det är sådant som tillhör kategorin "specialregler" jag nämnde tidigare. För att få det användbart måste du införa modifikationer och så till förödelse. Då drunknar snart systemet i sådana manövrer.

Som Krille påpekat tidigare: nu är jag på väg att dö, så då måste fienden DÖ-DÖ-DÖ!!! Inlevelsen är ofta lägre än överlevnadsinstinkten i sådana fall. Så om du har valet till två attacker (och därmed dubbelt så mycket skada) eller en attack som har högre chans att träffa, är det ändå 1 attack mindre som är möjlig att göra.

Jag tillhör dock skolan som gillar "slå slaget först" och beskriv efter slaget vad som händer, men...

Vad är ditt mål? Så som jag förstått det vill du ha lite filmiska scener med tuffa beskrivningar. Du kommer inte få det om spelarna upplever det som en bestraffning - eller rent ut sagt en fara för sitt liv. Du får det när de känner att det hjälper dem att nå ditt.

Kan du förklara för mig vad vinsten är att beskriva handlingarna före slaget? Det är lättare att uppnå efter slaget eftersom spelarna då får en stomme att hänga upp beskrivningarna.

Alternativet är att låta dem beskriva handlingen. Beroende på hur välformulerade och färgstark den är får de ett plus på slaget (men aldrig, aldrig minus). Det här är vad Rising kallade för pudelpoäng och inte gillade, eftersom spelare som är dåliga på att beskriva saker aldrig kommer få bonusar medan de bra får massor med bonusar. Om beskrivningen kommer efteråt kommer du inte bestraffa de spelarna.

Så för att summera: visst, du kan bygga in olika manövrar, tekniker, modifikationer och liknande. Men det tillför enligt min erfarenhet väldigt lite av vad du vill ha. Du får fler regler, som med stor sannolikhet kommer användas i väldigt liten utsträckning.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Det finns en mängd "intentioner". Vad vill du? Avväpna, slå medvetslös, förflytta dig, greppa tag i etc. Varför måste en strid alltid ha dödlig utgång? Hela tanken var att få strider med varierande än the good old slain and let die. Och i slutändan kräver väl det mer av spelledaren för att göra strider till något annat än att bara döda varann. Åtminstone delvis.

Nu har ju tråden krängt mitt sätt att se på saken och nu är tanken att du slår ett slag för att se hur många manövrar du kan utföra. Sen plockar du in dem. Säg att du har svårighet 2 på skjuta och svårighet 1 på att förflytta dig. Med ett slag på 3 så lyckas du med båda handlingarna och med ett slag på 2 så lyckas du skjuta men du förhindrades från att förflytta dig. Så beskrivningen kan komma efter slaget. Och det kommer styras av mitt Prestationskast som berättar hur väl du lyckas med ditt handlande.

Sen är väl tanken att: "Om jag distraherar honom snabbt så jag hinner få upp mitt vapen" inte direkt appelerande till att leva sig in så mkt som att skaffa sig en fördel i initativ till nästa rond?

Storuggla

Champion

"För att spelare fan aldrig ger sig."

Sanning. Det är mindre protester om man dödar rollpersonerna än om man sätter dem i häktet en natt.

Storuggla, true fact from wisconsin

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Storuggla said:
"För att spelare fan aldrig ger sig."

Sanning. Det är mindre protester om man dödar rollpersonerna än om man sätter dem i häktet en natt.

Storuggla, true fact from wisconsin
True. Och om men nu tvingar in dem i häktet för att man tänkte använda det som plot device (t.ex som jag gjorde; avsluta ett spelmöte med att de är omringade och börja nästa i häktet) så går de bärsärk för att komma ut så snart som möjligt, utan vidare tanke på att hitta ett smart sätt att göra det på. Måste ut NU NU NU.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Åh fan. Så jag ger mig inte bara på att försöka bryta systemkonventioner (undrar hur lång tråden blivit om jag börjat berätta om hur man använder tid som faktor innan det man ens slår det här slaget) utan även hur spelare tenderar att bete sig.

Ja i värsta fall kan jag ju tänka om men å andra sidan så om man alltid tänkte så... Jag har summerat hela tråden och får det att fungera och ge utrymmen för taktiker. Däremot verkar det som att det filmiska - i form av delmoment - inte är något som det strävas efter. Däremot kan det sista slaget (Va TRE slag? Ja tre slag! Det här är ett satsningssystem! Det finns 1000 system för er som _inte_ gillar det här) ge utrymme för det där berättandet och det filmiska. Hela tråden handlar ju vädligt mycket om _när_ man ska beskriva och _när_ spelare är benägna att göra det och när de inte är det. och där har jag trott något annat än vad spelare verkar uppskatta.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Nu känner jag mig för oproffsig, det här känns krank/krille tänk kanske, hur man ska mota det där i grind. Om man nu måste det. Man måste inte lösa allt med mekaniker.

Giladi said:
Alltså. Nu hänger jag inte med här riktigt, men räcker det inte med att spelaren talar om för spelledaren vad han vill uppnå med sin handling, exempelvis: "Jag vill springa fram mot dörren, slänga mig genom den och skjuta på bossen som står bakom skrivbordet" Spelledaren avgör om det ska vara någon modifikation på detta "Okej, du vet inte riktigt var bossen står plus att det finns en risk att du förlorar balansen när du forcerar dörren, okej... -4" Spelaren rullar. Klarar slaget och så är det dags för en awesome beskrivning. Fattar inte riktigt varför mans ska ha regler för alla delmoment för. Egentligen ska det väl räcka med att spelaren säger "Jag anfaller skurken" Slår och om slaget lyckas så beskriver han sin handling exakt hur han/hon vill.
Så kan man absolut göra, men Niklas verkar ju vilja ha delhandlingar och det kan väl också ha sin tjusning. Jag själv skulle dock föredra att ha det mer likt det du är inne på, men jag försökte att svara utifrån Niklas fråga/önskemål/förutsättningar.

Niklas73 said:
Faehrengaust said:
I det andra (anfall mot A, B och C) så stör detaljnivån och de konstiga handlingsvalen mig (varför skulle jag någonsin planera att skalla C?!?!?!).
För att du ge jävligt bra skada på skalle din gamla MMA fighter och du vill itne spendera tid på att ladda om ditt vapen som tar 2 ronder. Två snabba skallar tar också 2 ronder och ger 2*mycket skada. Vill du fortfarande inte köra dina moves man?
Öh, va? Tar det två ronder att ladda om sitt vapen för ett nytt hugg, men man kan skalla samma runda som man hugger och sparkar? Det är iof utanför ämnet, men oavsett vad det är för typ av spel så låter det inte så vettigt. Och vad menar du med att man kan göra två snabba skallar på 2 ronder? Går det alltså snabbare att skalla än att hugga?

Om systemet verkligen är uppbyggt så att det faktiskt går snabbare att göra Hugg+Skallning än Hugg+Hugg så kan jag köpa ditt resonemang, men det är det nog en annan del av systemet som jag skulle ha problem med :gremwink:

Niklas73 said:
Faehrengaust said:
Att slå två gånger på en fiende är t.ex. helt ointressant, det är ändå bara ett resultat. Att dra kniv och anfalla är också relativt ointressant för det är fortfarande bara ett resultat
Vad då? Om du kan göra två attacker i ett svep och på så sätt ge honom _en_ möjlighet att försvara sig mot 2 attacker så är det väl bättre än att göra en attack, ge honom möjlighet att försvara sig, attackera igen och ge honom möjlighet att försvara sig igen?
Men varför kan man inte försvara sig mot två attacker lika väl som man kan göra två attacker? Båda göra ju två handlingar, eller? Båda borde få motsvarande avdrag på sina handlingar så det borde inte bli någon skillnad.

I mitt exempel mot två motståndare så är det intressant att separera handlingarna eftersom det bara är den som slåss mot två som måste göra två handlingar. De andra behöver bara göra en. Det ger en förändring av situationen medan om man gör två attacker mot en så kommer försvararen också dela upp sitt försvar i två försvar och det blir ingen skillnad.

Så blir det i alla fall i mitt huvud, men du kanske har något i ditt system som gör att det inte blir så.

Niklas73 said:
Faehrengaust said:
(möjligtvis intressant som satsningsmekanism, dvs ska jag chansa på att hinna dra kniven för att göra mer skada).
Det här ingår i en satsningsmekanik men inte som du beskriver. Du får möjligheten att göra två attacker och därmed dubbelskada men också mindre chans att lyckas med attacken, något som Krille påpekat nackdelarna med.
Du verkar ha en väldig fokus på antalet attacker. Det kan jag tycka är lite synd för det leder till en hel del konstigheter, t.ex:
- Man vill skaffa sig så många attacker som möjligt även om det sker på väldigt märkliga sätt, t.ex. skallningen.
- Man får känslan av att motståndaren står still medan alla dessa attacker utförs vilket stör inlevelsen (jag kan verkligen inte förstå vad A,B och C sysslar med medan man sparkar, hugger och skallar dom).
- Det blir en väldig fokus på snabbhetstänk.

Personligen föredrar jag satsningssystem där man väljer att göra ett bra anfall i stället för många.

Det är ju lite fult att blanda in verkligheten men som fäktare så upplever jag många snabba anfall som mycket klenare och också lättare att avvärja än ett anfall som är väl utfört och förberett (t.ex. med en fint först). Satsning för mig är t.ex. en fint som man försöker använda för att öppna upp fiendens skydd så att man sedan kan damma i för kung och fosterland i den härliga blotta som öppnats. En fint kan dock också misslyckas och då kommer anfallet att misslyckas eller i värsta fall så åker man själv på stryk.

Vad gäller skadan så är det bättre att damma i ordentligt en gång än att dutta många gånger.

Niklas73 said:
Antag att en attack har 1 i svårighet. Du behöver lyckas med en tärning. Vill du göra två attacker måste du lyckas med 2 tärningar men lyckas du bara med 1 så får du en lyckad attack i alla fall.
I så fall skulle jag alltid deklarera lika många attacker som jag har tärningar. Jag riskerar ju inget. Varför ens ha frågan om hur många attacker man försöker sig på? Det blir lika många träffar som lyckade tärningar. Antagligen är det något jag inte förstår...

Niklas73 said:
I det system som tråden verkar mynna ut i mitt sinn så slår du ditt kontrollslag först och ser hur många handlingar du kommer hinna med. Senväljer du ur en handlingspool de handlingar som du har "råd" med då olika handlingar kostar olika mycket i , ja handlingspoäng, kan vi väl säga.
Det är ett system som jag tror fungerar, men jag tror också att hanteringen blir lite jobbig. Men är man villig att stå ut med det så är det nog helt görligt.

Niklas73 said:
Faehrengaust said:
I det första exemplet gör man två saker, man ompositionerar sig och anfaller. Det är två olika mål. I det andra exemplet så försvarar man sig mot två olika personer dvs två olika resultat.

I båda fallen så skulle jag föredra din variant 1.
Varför? Jag börjar själv tycka att det är bättre att slå fram ett gäng handlingspoäng som man sen kan spendera sina handlingar inom. Där man vill pluppa in 2 handlingar på en gång så blir det dubbelt så dyrt dvs en handling som kostar 1 kostar 2*2 om man vill köra två handlingar som kostar 1 på en o samma gång.
Det är egentligen två lite olika saker. Det du är inne på är hur mycket man hinner med på en runda medan jag är mer intresserad av att bara se om de lyckas. Eller missförstår jag dig igen?

---

Ber om ursäkt för att inlägget blev så rörigt, jag har lite bråttom och är egentligen redan lite för sen.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Det är ingen självemotsägelse: Jag springer fram emot dörren och slänger mig igenom (förflyttning, svårighet 1) och skjuter bossen (3 för att skjuta, dels för vapnets svårighet och dels för att man kan förlora balansen). Du slår ett slag och Slår du 1-3 så lyckas du med förflyttningen men inte med skotte, slår du 4+ lyckas du med båda. I ditt system så måste du lyckas med 4+ för att lyckas annars misslyckas du helt. I mitt system kommer du en bit på väg och har en lägre svårighet (bara 3) nästa gång.

Paxen

Veteran
Fast det gör du ju med mitt exempel också. Du tar dig genom dörren, du flyger genom halva rummet, fyller rummet med bly men bossen slänger sig bakom sitt skottsäkra titanskrivbord. Så visst har du kommit en bit i din tilltänkta handling, men inte riktigt fullt ut. Bara för att man "bakar" ihop alla handlingar till en betyder inte att man slår in huvudet i dörren och faller platt på mage i hallen.

Jag tycker diskussionen är väldigt intressant, men jag skulle dock vilja ha lite mer information om ditt system för just nu känns tråden spretig =)

Krille

Super Moderator

Niklas73 said:
Nu känner jag mig för oproffsig, det här känns krank/krille tänk kanske, hur man ska mota det där i grind. Om man nu måste det. Man måste inte lösa allt med mekaniker.
Nu har vi helt lämnat ämnet i tråden: det vanligaste sättet att lösa det är genom att helt byta inställning på mekaniken, från handlingsresolution där man avgör vad som händer handling för handling, till konfliktresolution där man avgör vad som händer på det stora hela.

Problemet verkar vara att om man har handlingar så kan man fortfarande göra saker. Det gäller bara att komma på vilken handling som är rätt. Genom att släppa handlingar släpper man det problemet.

Konfliktresolution tar itu med problemet genom att ta bort handlingarna, och ge sig på konflikten istället. De olika parterna sätter upp olika mål istället. Sedan tar man fram mekaniken och avgör vems mål som uppnås. Ibland kan man stegra konflikten på olika sätt, men till slut har man någon vars mål uppfylls och någon som förlorar och får ta konsekvenserna.

Så med handlingsresolution så kämpar Alsace och Lorraine till det bittra slutet: även när Alsace är avväpnad och har massor med blodförlust så fortsätter Alsace att försöka sno Lorraines parerdolk och drämma den i Lorraines buk, eftersom konflikten tekniskt sett inte är över.

Med konfliktresolution säger Alsace att hon vill ha ihjäl Lorraine, medan Lorraine säger att hon vill ta Alsace som fånge. Tärningarna rullar, Lorraine vinner, Alsace stegrar konflikten, men Lorraine vinner i alla fall när det inte kan stegras längre. På grund av stegringen så har konsekvenserna ökat så därför har Alsace en massa sår och massiv blodförlust. I och med att konflikten på alla sätt är över inklusive regelmässigt och tekniskt så finner sig Alsace i att ha förlorat.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Så då går vi lite djupare in i systemet då...

Faehrengaust said:
Öh, va? Tar det två ronder att ladda om sitt vapen för ett nytt hugg, men man kan skalla samma runda som man hugger och sparkar? Det är iof utanför ämnet, men oavsett vad det är för typ av spel så låter det inte så vettigt. Och vad menar du med att man kan göra två snabba skallar på 2 ronder? Går det alltså snabbare att skalla än att hugga?
Nej. Eller vad fan. Jag är helt föregripen i den här tråden som kom att handla om något jag inte börjat designa än. Tråden handlade om något helt annat men jag tycker det är bra tankar ni kommer med. Och tydligen intresserar den so what the heck. Egentligen JA! Så klart att en skalle går snabbare än ett hugg. En skalle går blixtsnabbt. Ett hugg hinner man se. Men i mitt system kommer det ändå gå lika snabbt. En handling tar 1,2 eller 3 ronder. Och alla attacker kommer ta en rond. Men att ladda om... Det är skjutvapen vi talar om och då går det så klart snabbare att skalla än att plocka upp magasin, ta ur magasin, stoppa i magasin. Sen är ladda om en handling som ska ta tid rent speltekniskt. Det är lite FAN jag har slut på ammo och det är jobbigt. Observera nu att det här INTE är ett simulativt spel alls. Been there, done that, booring.

Faehrengaust said:
Men varför kan man inte försvara sig mot två attacker lika väl som man kan göra två attacker? Båda göra ju två handlingar, eller? Båda borde få motsvarande avdrag på sina handlingar så det borde inte bli någon skillnad.

OK! Så här. Alla deklarerar sina handlingar. De som som gör handlingar som tar tre ronder deklarerar först, därefter de med 2 och sist den med 1 (alltid attacker). I och med att varje handling föregås av ett tidsslag där man ser hur många handlingar man hinner med (1=1 handling som tar 1 rond, 2= 1 handling som tar 2 ronder eller 1+1 rond etc ELLER så kan man placera flera handlingar på samma rond men då kostar det lite mer).

Om man har satsat bra på tidskastet så har man god chans att kunna göra fler attacker på samma rond. Och att då försvara sig mot det kommer kräva att motståndaren sparat tidstärningar för att hinna med det på sin rond (eller liknande regel - ni föregriper mig som sagt) vilket gör att nej: Man kan inte försvara sig mot fler än en attack om flera attacker görs i samma rond om man inte har extra tidstärningar. (Varför man vill spara tidstärningar kan vi ta en annan gång). Om man attackerar i rond 1 och rond 2 kan motståndaren försvara sig i båda attackerna och då är systemet som vilket annat system som helst.

Faehrengaust said:
Du verkar ha en väldig fokus på antalet attacker. Det kan jag tycka är lite synd för det leder till en hel del konstigheter, t.ex:
- Man vill skaffa sig så många attacker som möjligt även om det sker på väldigt märkliga sätt, t.ex. skallningen.
- Man får känslan av att motståndaren står still medan alla dessa attacker utförs vilket stör inlevelsen (jag kan verkligen inte förstå vad A,B och C sysslar med medan man sparkar, hugger och skallar dom).
- Det blir en väldig fokus på snabbhetstänk.
Ja! Men observera nu att vi talar av den del av systemet där man väljer att offra tidstärningar på att utföra fler handlingar på samma gång.

A B och C blir kickade som i en actionfilm. De har ingen chans mot den snabba fightern. Och han får lov att ha en jävla massa karaktäristika för att lyckas med att hinna med handlingarna OCH lyckas utföra dem. Så om man lyckas SÅ väl så ska man ha den bonusen. Det är en rejäl chansning.

Come to think of it - sådana manövrar borde fan sätta respekt i fienden och få dem i underläge. Det är filmiskt.

Faehrengaust said:
Personligen föredrar jag satsningssystem där man väljer att göra ett bra anfall i stället för många.
Det finns det inget som hindrar. Tvärtom. Du har till och med _ytterligare_ en möjlighet och det är att få lägga bonusattacker som inte går att försvara sig mot men de kommer kosta dig.

Faehrengaust said:
I så fall skulle jag alltid deklarera lika många attacker som jag har tärningar. Jag riskerar ju inget. Varför ens ha frågan om hur många attacker man försöker sig på? Det blir lika många träffar som lyckade tärningar. Antagligen är det något jag inte förstår..
Det är verkligen det här som kräver en genomläsning av grundsystemet. Det här är en tråd som borde gå till historien för missppfattningar :gremsmile:

Du kan lägga minst ett anfall per rond men som mest kan du agera i tre ronder (den längsta handlingen omgången tog tre ronder remember men under de kan man utföra de kortaste handlingarna dvs 1 per rond). Du kan lägga hur många du vill PER ROND däremot men det blir väldigt svårt att lyckas med dem för det kostar mer lyckade tidstärningar om man försöker med fler handlingar per rond. Till det här hör att du _behöver_ tärningar till ditt kontrollslag som talar om om du lyckas och till ditt prestationsslag som talar om hur väl du lyckades. Så du måste hushålla med dina tärningar och avgöra vilka handlingar som är de viktiga för dig i den här striden.

Faehrengaust said:
Det är egentligen två lite olika saker. Det du är inne på är hur mycket man hinner med på en runda medan jag är mer intresserad av att bara se om de lyckas. Eller missförstår jag dig igen?
Nej tidsslaget avgör hur många moves du kan göra inom tidsramen (slår du 2 kan du göra en 1+1 handling eller en 2 handling eller bara en 1 handling och avvakta den andra ronden). Sen avgör kontrollslaget vilka moves du kan göra inom den tidsramen. Movesen har olika svårighetsgrader och du får komponera ihop dina moves inom ramen för kontrollslaget. Du slår 3 och väljer två moves på svårighet 1 och 2.

Jag vill _återigen_ inte säga att jag är klar med det här eller att det är rätt eller ens kul. Jag har inte speltestat och det var lite det jag hade tänkt innan den här tråden blev vad den blev.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Man kan nog säga att du beskriver en konfliktresolution och jag en handlingsresolution.

Annars. Den är galet spretig och det beror på att den inte alls skulle handla om det här utan det som tråden inleds med. Men det är intressant det tycker jag också. Här fördjupas mitt system något men det är en enda röra ändå för det är utbrutna delar av min dialog med Faehrengaust.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
OK STOPP!

Jag har lyssnat till eder. Det som framförallt stör mig i hela den här soppan är att man slår fram hur långa handlingar (något som diskuterats i ett enda inlägg) man får göra och det är galet för slår man 2 lyckade tidstärningar och vill göra en handling som tar lång tid (programmera om droidens protokoll (kräver 3 lyckade)) och slår fram att man bara har råd med en halvlång (kräver 2 lyckade)(oj jag kan förflytta mig BORT från droiden) så kan man pga tärningarna inte ens utnyttja sin rond som man vill utan ska tweaka alternativt inte handla.

Och så har jag övervägt era delstridsargument och det tyngsta skälet för att baka ihop klabbet är att slippa plottret. Nej det tyngsta skälet är att man ska göra beskrivningen efter slaget.

Så först en intention (vad vill du uppnå), sen slag, sen beskrivning (hur uppnådde du det och vad hände).

Men jag vill ha in taktiken. Jag vill ha film. Och jag vill fortfarande kunna slänga kryddgroggar (för att det är coolt men också för att skaffa sig en fördel i nästa rond) och nagla händer vid bardiskar efter kryddgroggar slängts (för att det är coolt - även om jag hör vad ni säger: Alla vill bara döööda).

Så jag gjorde ett sånt system. Så mycket enklare. Jag tänkte kolla igenom det i morgon och posta ett utkast i en ny tråd där jag ger er lite mer förutsättningar för att fatta.

Systemet ska ändå uppmuntra till taktiker och finurliga mördarsätt. Så ni kan ju värma era motorsågar under natten folks :gremwink: