Nekromanti Vad är egentligen bäst?

Re: Så då går vi lite djupare in i systemet då...

Niklas73 said:
Faehrengaust said:
Öh, va? Tar det två ronder att ladda om sitt vapen för ett nytt hugg, men man kan skalla samma runda som man hugger och sparkar? Det är iof utanför ämnet, men oavsett vad det är för typ av spel så låter det inte så vettigt. Och vad menar du med att man kan göra två snabba skallar på 2 ronder? Går det alltså snabbare att skalla än att hugga?
Nej. Eller vad fan. Jag är helt föregripen i den här tråden som kom att handla om något jag inte börjat designa än. Tråden handlade om något helt annat men jag tycker det är bra tankar ni kommer med. Och tydligen intresserar den so what the heck. Egentligen JA! Så klart att en skalle går snabbare än ett hugg. En skalle går blixtsnabbt. Ett hugg hinner man se.
Vet att tråden egentligen är avslutad men måste ändå kommentera detta.

En skallning är inte snabbare än ett hugg. Det som skiljer dom är avståndet. Om du ska anfalla på 1,5 meters avstånd så måste du ta steg för att nå fram med skallning medan hugget kan göras utan steg. Det är bara om fienden är snäll nog att ställa sitt nylle i mottagarposition för skallning som skallningen kan bli snabbare.

Med det sagt så använder jag skallning i fäktning ibland. Det är typiskt i en situation där jag hamnat nära motståndaren och mitt svärd är bundet på något sätt (t.ex. att fienden håller i det).

Sen är det nog många som fortfarande har lite konstig bild av hur snabbt det går att hugga. Lite exempel:
http://www.youtube.com/watch?v=gwYi_uOwGtY
http://www.youtube.com/watch?v=mjT4JepA-Vc

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Så då går vi lite djupare in i systemet då...

Jag har förstått att du är fäktare och vet så klart mer än mig i frågan. Jag antar att jag tagit mer hänsyn till frågan om jag skrivit ett fantasyspel där närstrider är mer frekvent. Men point taken och bra att veta.

Simon

Swashbuckler
Re: OK STOPP!

Niklas73 said:
Så först en intention (vad vill du uppnå), sen slag, sen beskrivning (hur uppnådde du det och vad hände).
Förlåt om jag nu lägger mig i nånting som inte är öppet för diskussion, men jag skulle verkligen verkligen rekommendera att du ändrar början till intention och metod, alltså vad vill du uppnå och hur försöker du åstadkomma det!

Nu vet jag inte exakt hur ditt färdighetssystem (eller motsvarande) fungerar, men jag har hållit på med varianter av den här sortens konfliktresolution rätt mycket de senaste åren, och min upplevelse är att om man inte är noga med det jag nämner ovan så blir själva spelandet väldigt lätt antingen drygt (för att man efter slaget inte är klar över hur mycket och vad i fiktionen man "äger" när man beskriver vad som hände och kan bli oense över det) eller tråkigt (för att man saknar koppling till vad som är på väg att hända i fiktionen innan man har slagit, och sitter och ska hitta på något efteråt utan att ha nåt att utgå från).

Alltså, jag har inte någonstans sett fungerande konfliktresolution (alltså där regelmomentet avgör hur det går i själva konflikten snarare än i ett enskilt skott eller svärdshugg) som inte använder handlingen - vad du gör i fiktionen - som en nödvändig komponent och en förutsättning för att slå för någonting över huvud taget.

(Eller okej, i ett fall har jag sett det funka - i Genesis spel Utpost! Där säger man "jag konfliktar!" och rullar tärningen, och först efter det säger man vad man säger i grälet eller vad det kan va. Men det är ett extremt formstarkt undantag!)