Stämma
WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Det är en fråga som dykt upp när jag suttit och meckat med mitt hemmabygge/BRP-derivat vars prototyp blir klar vilket dag som helst nu.
I många rollspel, särskilt äldre sådana som DoD eller DnD men även i moderna spel som Hjältarnas Tid, finns aspekter av ren chans i RP-skapandet. Detta rör sig ofta om det exakta värdet på grundvärden eller färdighetsvärden.
Nu när jag kommit till biten av spelet som behandlar hur man tar fram grundvärdena och jag har insett att jag inte riktigt förstår vad syftet är med att slumpa fram dessa. Det kanske är generationellt. Jag är ju yngre än de flesta spelskapare, så jag kom först i kontakt med liknande system genom datorrollspel där point-buy system är dominerande. Jag ser inte riktigt några fördelar med systemet utöver att det är mer unikt att en RP har 43 i Finna dolda ting än 40 eller 45.
I OSR kretsar finns det viss debatt om man bör slå fram grundvärdena i ordning eller om man ska slå fram värdena och sedan fördela dem som man behagar. Förespråkare för det förstnämnda sättet har jag läst argumentera för att man kringgår syftet om man gör på det andra sättet. Detta därför att den ursprungliga tanken var att man skulle slå fram grundvärdena och sedan försöka lista ut vad man ska göra av en RP som har helt knasiga värden. I kontrast till detta står filosofin att man kommer på en idé om vem man vill spela innan man börjar beskriva RP i speldata.
Argumentet för att arbeta med vad tärningarna ger en verkar slutleda att slumpmomentet i moderna DnD är en relik från en äldre tids spelstil. Jag vet inte helt om jag accepterar det resonemanget men jag slås inte heller av några tydliga invändningar mot det.
Så nu sitter jag har och funderar på hur jag ska göra. I mitt spel avgörs startvärdena i grundfärdigheterna av RP:s bakgrund (ungefär klass) och varje bakgrund har en lista på vad de brukar ha i värdena. Men är jag osäker på om jag ska ange värdena i enkla siffror (typ 35 i Lärdom) eller om jag ska utgå från tärningskombinationer (5t10 i Lärdom). Jag ber självklart inte om nåt svar på den frågan, men jag skulle gärna vilja få några insikter i de respektive systemens för- och nackdelar.
I många rollspel, särskilt äldre sådana som DoD eller DnD men även i moderna spel som Hjältarnas Tid, finns aspekter av ren chans i RP-skapandet. Detta rör sig ofta om det exakta värdet på grundvärden eller färdighetsvärden.
Nu när jag kommit till biten av spelet som behandlar hur man tar fram grundvärdena och jag har insett att jag inte riktigt förstår vad syftet är med att slumpa fram dessa. Det kanske är generationellt. Jag är ju yngre än de flesta spelskapare, så jag kom först i kontakt med liknande system genom datorrollspel där point-buy system är dominerande. Jag ser inte riktigt några fördelar med systemet utöver att det är mer unikt att en RP har 43 i Finna dolda ting än 40 eller 45.
I OSR kretsar finns det viss debatt om man bör slå fram grundvärdena i ordning eller om man ska slå fram värdena och sedan fördela dem som man behagar. Förespråkare för det förstnämnda sättet har jag läst argumentera för att man kringgår syftet om man gör på det andra sättet. Detta därför att den ursprungliga tanken var att man skulle slå fram grundvärdena och sedan försöka lista ut vad man ska göra av en RP som har helt knasiga värden. I kontrast till detta står filosofin att man kommer på en idé om vem man vill spela innan man börjar beskriva RP i speldata.
Argumentet för att arbeta med vad tärningarna ger en verkar slutleda att slumpmomentet i moderna DnD är en relik från en äldre tids spelstil. Jag vet inte helt om jag accepterar det resonemanget men jag slås inte heller av några tydliga invändningar mot det.
Så nu sitter jag har och funderar på hur jag ska göra. I mitt spel avgörs startvärdena i grundfärdigheterna av RP:s bakgrund (ungefär klass) och varje bakgrund har en lista på vad de brukar ha i värdena. Men är jag osäker på om jag ska ange värdena i enkla siffror (typ 35 i Lärdom) eller om jag ska utgå från tärningskombinationer (5t10 i Lärdom). Jag ber självklart inte om nåt svar på den frågan, men jag skulle gärna vilja få några insikter i de respektive systemens för- och nackdelar.