luddwig;n118933 said:
Jag vet att det diskuterats förut så den som tycker att det blir en repris får ursäkta men vad är egentligen en "intressant" sannolikhet att lyckas? För enkelt så blir det tråkigt, för svårt så blir det frustrerande, så inom vilka ramar ligger lagom?
Det finns en klase undersökningar om saken i spelindustrin, mestadels angående casinon och dataspel. Exakt var detta "lagom" (termen som används i spelindustrin är vanligen "sweet spot") beror på vad det är för slags spel, hur ofta man slumpar, risk, insats, potentiella belöningar, vinstfördelning etc. Men har man inget krav på att verksamheten ska gå med vinst och ingen monetär insats så ligger den kring 60%. Det är ungefär på den nivån som man behåller uppmärksamheten längst: spelaren lyckas såpass ofta att hen känner sig skicklig, men inte såpass ofta att det är tråkigt.
Den chansen varierar lite med en massa omständigheter. Talar vi spel med monetär insats och vinst så måste förstås utgivaren vinna på spelet, vilket innebär att summan av insatser inte kan vara större än summan av utbetald vinst. Så då brukar vinstchansen sjunka under 50 %. Mer än 50 % innebär antingen att vinsterna är mindre än insatsen – vanligt trick i dataspel med påhittade skräpvalutor för mikrobelöningar – eller att casinot går i konkurs. Men det är ju inte fallet här – här talar vi utan monetär insats och vinst, närmast jämförbart med påhittade skräpvalutor. Så då ligger sweet spot kring 60 %.