Nekromanti Vad är en "intressant" sannolikhet att lyckas?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,845
Jag skissar på ett eget spelsystem och börjar efter ett antal misslyckade experiment närma mig något som känns enkelt, stabilt och helt enkelt bra. Det här med sannolikheter ger mig dock myror i huvudet. Jag vet att det diskuterats förut så den som tycker att det blir en repris får ursäkta men vad är egentligen en "intressant" sannolikhet att lyckas? För enkelt så blir det tråkigt, för svårt så blir det frustrerande, så inom vilka ramar ligger lagom?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
WTF! Jag postade ju i den här tråden! Jag såg inlägget registeras innan jag gick vidare!

Oh well. Fracking V5, antar jag.

Vad kloptok sa, typ (jag hade nog sagt 70% +/- 5). Min egen sweetspot ligger på mellan 65-80% framgångsgrad.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Runt 60% är lagom.

MEN!
Jag tycker det är roligt om man både får känna sig duktig (ahh, det där var enkelt)
Och utmanad (nu, gäller det, 20% chans att lyckas... *rull* ååhhhhh jäääävlar jag klarade det!!!!)

Man skulle kunna göra det med aktiva motståndsslag. Även om den genomsnittlige motståndaren är genomsnittligt svår att besegra i genomsnitt, så kommer han ibland att prestera mycket bättre eller mycket sämre än vanligt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,845
Rymdhamster;n118950 said:
WTF! Jag postade ju i den här tråden! Jag såg inlägget registeras innan jag gick vidare!

Oh well. Fracking V5, antar jag.

Vad kloptok sa, typ (jag hade nog sagt 70% +/- 5). Min egen sweetspot ligger på mellan 65-80% framgångsgrad.
Argh! Forumet motarbetar mig. Det finns nu två trådar med samma rubrik och jag lyckas inte ens lägga in en länk från den tråden ena till den andra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
luddwig;n118958 said:
Argh! Forumet motarbetar mig. Det finns nu två trådar med samma rubrik och jag lyckas inte ens lägga in en länk från den tråden ena till den andra.
Ah! Then it makes sense =)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Snow;n118957 said:
Jag tycker det är roligt om man både får känna sig duktig (ahh, det där var enkelt)
Och utmanad (nu, gäller det, 20% chans att lyckas... *rull* ååhhhhh jäääävlar jag klarade det!!!!)
"Utmanad"? På vilket sätt är du utmanad i det sammanhanget? Rollpersonen kanske, men du presterar ju ingenting. Du agerar bara slumpgenerator, och kan generellt inte påverka utgången åt något håll. Det är inte en prestation att slå högt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,187
Location
Rissne
Som andra tycker jag att omkring 70-80% är mest spännande. I praktiken upplever jag dock att 75% sannolikhet snarare känns som 50%; alltså eftersom misslyckanden känns hårdare än vad lyckade slag känns bra så minns man de misslyckade slagen mer. Alltså förvrids skalan.

Kring 75% chans känns det som att jag har max 50-50 chans att lyckas.
Kring 90% chans känns det som att jag har kanske tre fjärdedels chans att lyckas.
Kring 99% chans känns det som att det börjar närma sig kanske 80% chans att lyckas.

Kring 90-99% bör man iaf ha för att rollpersonen ska kännas kompetent och inte som en snubblande clown... =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,607
Location
Ludvika
krank;n118982 said:
"Utmanad"? På vilket sätt är du utmanad i det sammanhanget? Rollpersonen kanske, men du presterar ju ingenting. Du agerar bara slumpgenerator, och kan generellt inte påverka utgången åt något håll. Det är inte en prestation att slå högt.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
krank;n118982 said:
"Utmanad"? På vilket sätt är du utmanad i det sammanhanget? Rollpersonen kanske, men du presterar ju ingenting. Du agerar bara slumpgenerator, och kan generellt inte påverka utgången åt något håll. Det är inte en prestation att slå högt.
Du skulle varit med på vårt senaste spelmöte. Då hade du inte sagt så.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
luddwig;n118933 said:
Jag vet att det diskuterats förut så den som tycker att det blir en repris får ursäkta men vad är egentligen en "intressant" sannolikhet att lyckas? För enkelt så blir det tråkigt, för svårt så blir det frustrerande, så inom vilka ramar ligger lagom?
Det finns en klase undersökningar om saken i spelindustrin, mestadels angående casinon och dataspel. Exakt var detta "lagom" (termen som används i spelindustrin är vanligen "sweet spot") beror på vad det är för slags spel, hur ofta man slumpar, risk, insats, potentiella belöningar, vinstfördelning etc. Men har man inget krav på att verksamheten ska gå med vinst och ingen monetär insats så ligger den kring 60%. Det är ungefär på den nivån som man behåller uppmärksamheten längst: spelaren lyckas såpass ofta att hen känner sig skicklig, men inte såpass ofta att det är tråkigt.

Den chansen varierar lite med en massa omständigheter. Talar vi spel med monetär insats och vinst så måste förstås utgivaren vinna på spelet, vilket innebär att summan av insatser inte kan vara större än summan av utbetald vinst. Så då brukar vinstchansen sjunka under 50 %. Mer än 50 % innebär antingen att vinsterna är mindre än insatsen – vanligt trick i dataspel med påhittade skräpvalutor för mikrobelöningar – eller att casinot går i konkurs. Men det är ju inte fallet här – här talar vi utan monetär insats och vinst, närmast jämförbart med påhittade skräpvalutor. Så då ligger sweet spot kring 60 %.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,773
Location
Stockholm
Som uråldrig WFRP-spelare tycker jag att en rimlig chans att lyckas är runt 35 - 40%. :)

Rent anekdotiskt, om jag har 60% chans att lyckas med något blir jag sur om jag missar och bara rycker på axlarna om jag lyckas.

Med 40% chans blir jag glad om jag lyckas, och blir peppad att fixa en ny situation där jag kan boosta mina chanser till kanske 45-50%.

/Magnus
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,094
Location
Ereb Altor
Kan du skapa ett system där ALLA slags sannolikhet till framgång hamnar inom ett spann mellan typ 30-85 så är du hemma.

Att hitta en sweet spot är egentligen ointressant för som spelare vill man i allmänhet optimera chansen. Kanske inte direkt men på ett eller annat sätt. Och det även om man gillar fail forward och sånt.

Så vad du vill åt är ett system som per automatik låter spelarna leka med leksaker som är roliga.

Att ha 3% i en färdighet är inte kul. Men att ha 175% är inte heller kul. Skapa ett tak och ett golv, som båda är givande.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,845
Tack för era svar.

Jag tror att mitt system börjar ligga hyfsat rätt. En nyskapad rollperson landar på 10 % för en normalsvår handling där hen är talanglös och otränad och på 80 % där hen har talang och färdighet. Istället för 80 % landar sannolikheten på 55 % om det är en svår handling. Ett antal levels upp kommer samma person att ligga på 99 % för en normalsvår handling medan svårare handlingar, en normalsvår handling när personen är sårad eller att utföra två handlingar samtidigt hamnar i intervallet 68-89 %.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Jag skulle gilla om det var typ 45 procents chans att lyckas. Hällre att det ska vara mindre sannolikt att man lyckas än att misslyckas för det blir liksom roligare på något sätt ????????
 
Top