Nekromanti Vad är en nörd?

Tomatalven

Hero
Ond bråd död said:
Fast vissa nördhobbys är ju inte smala. WoW t ex. Eller är Datorspel inte nördigt längre sedan det blev mainstream?
jag tror inte wow anses lika nördigt längre, nej.

Ond bråd död

Swashbuckler
rjonas said:

Här kan man plotta sin egen position av geekdom. -Coolt, jag är närmast en dweeb.
Den där tycker jag stämmer bra (även om jag är osäker på vad Dweeb är). Men som nån var inne på så tar den inte hänsyn till vilka intressen man har. Jag tycker att det ska till "rätt" sorts intressen också. Hockey och bilar skulle till exempel inte kännas rätt. Inte stickning heller måste jag säga.

Intressena bör nog vara någon av de klassiska nördintressena också.

Genesis

Ni dés ni maître
Tomatalven said:
Vad är geek, dork och dweeb på svenska?
Nerd = nörd
Geek = nörd
Dork = tönt
Dweeb = tönt

Vi har inte en lika sofistikerad vokabulär för det här. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Jag benämner mig själv som nörd, men ibland är det nog mest en utväg för att slippa förklara exakt vad det är jag är intresserad av.

Två saker gör att jag inte riktigt kan identifiera mig till fullo som nörd.

Dels är jag rätt ointresserad av det som kallas nördkultur; klassiska tv-spel, Star Wars eller Dr. Who tycker jag på sin höjd är helt okej kulturproduktioner - om jag alls har tillägnat mig dem. Visst finns det undantag, Firefly är t.ex. lysande. Men att vara insatt i en stor del av nördkulturen, och hela tiden särskilja den från "vanlig" kultur, är inte för mig.

Dels har jag svårt med dethär att nörden är besatt av föremålet för sin nördighet. Visst, jag spelar rollspel och sysslar med några andra, typiskt nördiga aktiviteter. Men inte är jag väl besatt för det?

Krille

Super Moderator
Tomatalven said:
Vad är geek, dork och dweeb på svenska?

Jag trodde geek och nerd var samma sak.
Det är nästan samma sak, men geek har en mer positiv betydelse än nerd. En amerikansk kompis beskrev skillnaden som att en geek är en nerd som folk kan tänka sig att knulla med. :gremgrin:

Dork och dweeb är också nästan samma sak, men där dork bara är töntigt så har dweeb något äckligt över sig. Återigen så verkar det ha med sex att göra: en dweeb är en dork som ingen någonsin skulle kunna tänka sig att knulla med. :gremgrin:

Eksem

Champion
Jag tror att det inte räcker med att man är insnöad, men det är åtminstone basen. Det finns ju, som du säger, någon typ av förväntan att en nörd om kanske inte är intresserad av superhjältar, anime och Dr Who åtminstone är bekant med det. Men det är ju inte alls något jag förväntar mig av en språknörd (och språknörd är definitivt ett ord jag använder).

Uppenbarligen ryms det otroligt mycket i begreppet iaf, det är antagligen inte särskilt användbart som begrepp längre. Jag börjar faktiskt tröttna lite på det själv.

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
Men det är ju inte alls något jag förväntar mig av en språknörd (och språknörd är definitivt ett ord jag använder).
Av en språknörd, visst. Jag har inga problem med att kalla mig en språknörd. Men en språknörd och en nörd är ju olika saker. -nörd är ju ett efterled man kan sätta på typ vadsomhelst. Fotbollsnörd, bilnörd och så vidare. Som sagt, det finns ju skvallernördar och shoppingnördar, även om det inte är sammansättningar man är van vid att höra. Men för mig är det skillnad mellan det och att vara en nörd, utan förled. En glassbåt är inte en båt och ett skådespel är inte ett spel. Så jag tycker inte att en språknörd behöver vara en nörd. Eller?

Eksem

Champion
Hm, då hänger jag inte riktigt med i det här:

"Häri ligger problemet, för mig. Jag är insnöad på främmande språk->jag är nörd->jag gillar "nördkultur"->jag läser serietidningar om superhjältar. Någonstans i den där kedjan blir det fel."

Det tolkade jag som att du tyckte problemet var att "språknörd" och "nörd" ingick i någon slags kedja?

Gordeg

Hero
Vet inte om det kan vara till hjälp men jag och en arbetskamrat (som själv inte är nörd, men han är fascinerad av kufar) hittade för ett antal år sedan på kriterier för att skilja nördar från kufar.

Nisch vs bredd
Nörden ägnar sig åt ett eller några få områden som denne är oproportionerligt intresserad av.
Kufen begränsar sig inte till enskilda områden, är snarare en expert på "allt och inget".

Kunskap vs föreställningar
Nörden är påläst och kan kanske betraktas som en expert, om än färgad av känslomässiga ståndpunkter eller ett särskilt förhållningssätt.
Kufen är inte lika noga med att kolla upp fakta, anser istället sig själv kunna räkna ut hur saker och ting ligger till med utgångspunkt från sina tidigare kunskaper och erfarenheter.

Subkultur vs individualism
Nörden ingår i en subkultur som utomstående ofta förhåller sig oförstående till. Den som avslöjas med att inte ha koll på den egna subkulturen kan bli angripen av andra nördar.
Kufen är en individualist som helst vill vara ensam i sin roll. Max en kuf i varje rum är en bra tumregel.

Medvetenhet vs omedvetenhet
Nörden är alltid medveten om sin särart, och det kan exempelvis resultera i nörd-pride eller i förlägenhet.
Kufen är omedveten om sin särart och reflekterar inte över den.

Viss överlappning förekommer såklart...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Tomatalven said:
Jag skulle säga att om man är väldigt insatt i något smalt är man en nörd. Att spela rollspel kräver mycket engagemang och det är smalt= rollspelare är nördar.
Så tänker jag också.

Det finns alltså nördar överallt. Matnördar, ölnördar, trädgårdsnördar, rollspelsnördar och så vidare.

För mig innebär det en nivå av intresse, inte mycket mer.

Men jag förstår att alla inte gillar nördskylten.

/Magnus

RasmusL

Champion
Jag brukar tänka som så att om jag inte kan prata om ett ämne med en oinsatt på en nivå som jag tycker är givande utan att behöva lägga mer än två minuter på att förklara bakgrunden och de fenomen som lett fram till mina tankar så har jag "nördat in" på något och avfärdar nörderiet som olämpligt för diskussion i sammanhanget. De gånger jag själv tänker "åh, vilken nörd!", i negativ bemärkelse, är nästan uteslutande när någon angriper mig med sin geekdom via långa förklaringar och beskrivningar av sitt intresse. Ibland sviker mitt omdöme och då kan jag av misstag utsätta någon för liknande behandling, då förtjänar jag nördstämpeln.

!Paxen

Swashbuckler
Gordeg said:
Vet inte om det kan vara till hjälp men jag och en arbetskamrat (som själv inte är nörd, men han är fascinerad av kufar) hittade för ett antal år sedan på kriterier för att skilja nördar från kufar.

Nisch vs bredd
Nörden ägnar sig åt ett eller några få områden som denne är oproportionerligt intresserad av.
Kufen begränsar sig inte till enskilda områden, är snarare en expert på "allt och inget".

Kunskap vs föreställningar
Nörden är påläst och kan kanske betraktas som en expert, om än färgad av känslomässiga ståndpunkter eller ett särskilt förhållningssätt.
Kufen är inte lika noga med att kolla upp fakta, anser istället sig själv kunna räkna ut hur saker och ting ligger till med utgångspunkt från sina tidigare kunskaper och erfarenheter.

Subkultur vs individualism
Nörden ingår i en subkultur som utomstående ofta förhåller sig oförstående till. Den som avslöjas med att inte ha koll på den egna subkulturen kan bli angripen av andra nördar.
Kufen är en individualist som helst vill vara ensam i sin roll. Max en kuf i varje rum är en bra tumregel.

Medvetenhet vs omedvetenhet
Nörden är alltid medveten om sin särart, och det kan exempelvis resultera i nörd-pride eller i förlägenhet.
Kufen är omedveten om sin särart och reflekterar inte över den.

Viss överlappning förekommer såklart...
baserat på detta så utropar jag mig härmed till en kufnörd.

Genesis

Ni dés ni maître
Eksem said:
Det tolkade jag som att du tyckte problemet var att "språknörd" och "nörd" ingick i någon slags kedja?
Jo, i folks medvetande. Eftersom jag gllar språk (är "språknörd") så antar folk att jag är "nörd" rent allmänt. Och i det begreppet ligger en massa bagage om att man är som en av snubbarna i Big Bang Theory.

Så visst, jag tvekar inför att kalla mig "språknörd" också, men inte för att jag själv inte ser mig som en, utan för att folk riskerar att dra det för långt.

Robban

Hero
Big Bang Theory
Ja, den serien hjälper ju föga. Jag har många vänner som absolut älskar den -- no accounting for taste, I guess -- och vägrar inse att den är ganska förolämpande om man faktiskt gillar sakerna de håller på med. Men det är kanske en annan diskussion än just vad som är en nörd, så jag ska nog hålla käften.

Eksem

Champion
Well, tydligen är begreppet "nörd" inte särskilt specificerat. Jag skulle inte koppla ihop språknördar med sci fi-nördar eller Magic-spelare eller så, och jag tror inte jag vet riktigt vem som skulle göra det heller, men helt säkert finns det de som gör det.

Men den huvudsakliga frågan är väl egentligen mer vad "nördkultur" är. Det finns ju något som gör att även om man inte gillar Tolkien och Batman så är man väldigt medveten om vad det är om man spelar rollspel. Jag kunde inte bry mig mindre om Dr Who, Star Trek och lajv, men är väldigt medveten om att de finns, och känner till ganska mycket om dem, på ett sätt som jag inte har kunskaper om andra saker som inte intresserar mig (säg... den italienska fotbollsliga, tulpaner och Hollywood-skvaller).

Här är en (långt ifrån komplett eller korrekt) lista på saker som jag misstänker att om man har intresse av något av dem så får man kunskaper om än inte intresse av resten i någon utsträckning:

Figurspel
Rollspel
Kortspel
Brädspel
Fantasy
Sci-Fi
Superhjältar
Tecknade serier
Östasien
Medeltiden
Programmering

Har ingen aning om det går att hitta någon röd tråd eller om det "hjälper till" med att definiera något.

Arfert

Facit
Sen finns det ju äldre nördar också, med mer retro-intressen. Som:

Modelljärnvägar
Modellbygge (i plast eller balsa)
Samla gamla uniformer och allmän militäria. (såna som semestrar i Normandie och glor på bunkrar)
Bilbanor (typ gamla Scalextric)
Leksaksbilar från Corgi Toys, Matchbox med flera
Plastgubbar från Airfix och Britians
Seriesamlande pre Marvel
Frimärken
Piprökartävlingar
Gamla bilar, som Citroen paddan och CV2

En annan generation, men liknade hjärnor.

slanfan

Hero
Eksem said:
Här är en (långt ifrån komplett eller korrekt) lista på saker som jag misstänker att om man har intresse av något av dem så får man kunskaper om än inte intresse av resten i någon utsträckning:

Figurspel
Rollspel
Kortspel
Brädspel
Fantasy
Sci-Fi
Superhjältar
Tecknade serier
Östasien
Medeltiden
Programmering
Jag prickar alla utom Östasien och Programmering. Allt detta via Läderlappen-tidningen...

Arfert

Facit
Prickar allt utom programmering och kortspel. Figurspel är svagt, men finns där i bakgrunden.

Mukwa

Swashbuckler
Jag tycker inte att det egentligen har blivit ett mer positivt laddat ord. Folk skrattar åt nördarna i Big Bang Theory på samma sätt som folk alltid har skrattat åt nördar. Skillnaden är att ordet har blivit ett mer användbart ord. Lite som Damp. Damp är fortfarande ett negativt laddat ord, men folk använder det inte om personer med diagnosen Damp utan om vad personer gör. Att dampa loss på någonting. Eller "Jag fick lite Damp där". På ungefär samma sätt tycker jag att ordet "nörd" används. Det är ok att vara "lite nördig" inom det eller det. Och då blir det även ok att vara "en nörd", men det är fortfarande negativt laddat.

Jag tar illa vid mig om någon säger nörd till mig, men jag kan säga det om mig själv ibland. Det är lite som när man var liten. "Dum-Jocke!" är inte egentligen något att ta åt sig för eftersom det inte är så elakt i sig, men man vet att personen som säger "dum-jocke" menar illa, och det är därför man tar illa vid sig.