Nekromanti Vad är en nörd?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Figurspel
Rollspel
Kortspel
Brädspel
Fantasy
Sci-Fi
Superhjältar
Tecknade serier
Östasien
Medeltiden
Programmering
Eftersom andra nu direkt började använda ovanstående som checklista: För mig gäller allt på listan utom... Kortspel, fantasy, östasien och medeltiden.

Sen finns det såklart saker som skulle behöva läggas till, typ skräck, men jag fattar också att det inte var tänkt som en komplett lista =)

Ond bråd död

Swashbuckler
Genesis said:
Eksem said:
Men det är ju inte alls något jag förväntar mig av en språknörd (och språknörd är definitivt ett ord jag använder).
Av en språknörd, visst. Jag har inga problem med att kalla mig en språknörd. Men en språknörd och en nörd är ju olika saker. -nörd är ju ett efterled man kan sätta på typ vadsomhelst. Fotbollsnörd, bilnörd och så vidare. Som sagt, det finns ju skvallernördar och shoppingnördar, även om det inte är sammansättningar man är van vid att höra. Men för mig är det skillnad mellan det och att vara en nörd, utan förled. En glassbåt är inte en båt och ett skådespel är inte ett spel. Så jag tycker inte att en språknörd behöver vara en nörd. Eller?
Språkgeek då? Att intressera sig för språk är inte nördigt utan "geekigt", om det nu inte är ett intresse för tolkiens alvspråk eller klingonska specifikt.

Svenskan saknar helt klart ordet geek, varför en massa icke-nördiga fenomen klumpas ihop med de högre och ädlare formerna av nördighet.

Ond bråd död

Swashbuckler
Figurspel
Rollspel
Kortspel
Brädspel
Fantasy
Sci-Fi
Superhjältar
Tecknade serier
Östasien
Medeltiden
Programmering

Alla utom ostasien kan jag göra lite anspråk på iaf. Figurspel, medeltiden och programmering är väl lite svagare iofs.

Eksem

Champion
Jag ska fötydliga att jag specifikt inte menar att man får intresse om de områdena, utan kunskaper även utan intresse. Du kanske inte är något fan av fantasy, men nog besitter du ganska mycket fantasykunskaper relativt sett ditt ointresse? Och du lär väl åtminstone vara bekant med typ Magic, Dominion, Pokémon och dylika, även om du inte faktiskt spelat dem?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
krank said:
Eksem said:
Figurspel
Rollspel
Kortspel
Brädspel
Fantasy
Sci-Fi
Superhjältar
Tecknade serier
Östasien
Medeltiden
Programmering
Eftersom andra nu direkt började använda ovanstående som checklista: För mig gäller allt på listan utom... Kortspel, fantasy, östasien och medeltiden.

Sen finns det såklart saker som skulle behöva läggas till, typ skräck, men jag fattar också att det inte var tänkt som en komplett lista =)
Lajv och elektroniska spel borde väl också vara med. Tänkte först att det kanske fanns en poäng med att tv-spelshobbyn är så pass vida spridd att den inte på samma vis som de andra går att göra antaganden från, men det gäller väl å andra sidan för superhjältar också nu när det är en av de mest dominerande storfilmsgenrerna.

Anyway, för egen del är listan begränsad till rollspel, fantasy och medeltid (plus lajv och skräck om de ska med). Brädspel, Östasien, tecknade serier och sci-fi kommer möjligen in på ett hörn, men de är inget jag fokuserar på. Jag känner mig rätt sällan hemma i någon form av gamer-identitet -- jag är rollspelare och lajvare, men inte någon spelmänniska i det stora hela.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Eksem said:
Jag ska fötydliga att jag specifikt inte menar att man får intresse om de områdena, utan kunskaper även utan intresse. Du kanske inte är något fan av fantasy, men nog besitter du ganska mycket fantasykunskaper relativt sett ditt ointresse? Och du lär väl åtminstone vara bekant med typ Magic, Dominion, Pokémon och dylika, även om du inte faktiskt spelat dem?
Ja, absolut!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Figurspel - FAIL
Rollspel - WIN
Kortspel - FAIL
Brädspel - WIN
Fantasy - WIN
Sci-Fi - WIN
Superhjältar - WIN
Tecknade serier - FAIL
Östasien - FAIL
Medeltiden - FAIL
Programmering - FAIL

Jag lägger dessutom till:

Konspirationsteorier - WIN
Allmän mytologi - WIN

Jag skulle räkna mig själv som nörd även om en del kanske inte delar den uppfattningen. Jag är i ok form, ser ok ut, inga problem på krogen eller med sociala kontakter unt so weiter. Fast det har egentligen inget att göra med vad jag tycker är en nörd.

Varje år besöker jag GothCon för att få omge mig med likasinnade. Jag skiter egentligen i allt vad figurspel heter, och Magic sålde jag av för längesen. Men jag ÄLSKAR att det finns många som håller på med det så passionerat, folk som nördar ner sig i att bygga egna steampunkgoggles. Där trivs jag och jag går ofta bara runt och myser när jag är där.

Jag trivs inte riktigt lika bra med att prata med grannen om villalån, eller att diskutera fackliga frågor med någon på jobbet.