DoD Vad är en rimlig ersättning till rollpersonerna?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

En sak som är svår tycker jag, är att bestämma en rimlig ersättning för rollpersonerna när du utför uppdrag åt andra. Visst, de hittar skatter, men den där "ni kan ta det ni hittar som belöning" är ju rätt ... onödig. Det är ju klart att de kan ta det de hittar, ingen vet ju vad som finns på platsen, så vill de behålla nått behöver de ju inte att deras uppdragsgivare säger det.

Och vi vet ju alla att rollspelare ÄLSKAR att tvinga uppdragsgivare att dubbla, trippla eller tiofaldiga det de erbjuder. "Jaha, du erbjuder 1 miljon guldmynt, ett berg av guld och en prins till giftermål. Vi vill ha 2 miljoner guldmynt, 2 berg av guld ... och ett av glass ... och en prins till var och en av oss!"

(Jag hatar det, särskilt om jag lyssnar på poddar)

Alltnog, vad är då en rimlig ersättning till rollpersonerna för ett uppdrag?

Jag har tidigare för länge sedan skrivit om det för WFRP och då utgick jag från vad det kostar att leva en dag. Kanske något sådant kan funka här också?

Några riktmärken från Ligans DoD:

• Bad på värdshus kostar 6 koppar
  • Måltid på värdshus, 3 silver
  • Stop mjöd, 4 koppar
  • Övernattning på värdshus i eget rum, 5 silver
Så för att leva någorlunda bekvämt för en äventyrare så kostar det 9 silver, eller nästan 1 guldmynt per dag. Sen är det ju svårt för uppdragsgivaren att säga "det här tar tre dagar så ni får så här mycket guld för det" men det kan ju vara en utgångspunkt. Men om det är något som vilken svenne som helst kan göra, så är det ju inte troligt att någon vill betala 100 guldmynt per skalle för någon eller några dagars jobb. Kanske 5 guldmynt för ett enkelt uppdrag.

Men sen tillkommer ju omkostnader för utrustning, läkarvård, förberedelser och allt sånt, så det är ju inte rimligt att erbjuda för lite heller. Så vi måste upp i summorna här.

Enkelt uppdrag som vem som helst kan utföra = 5 guldmynt per skalle
Svårt uppdrag som kräver hårdföra äventyrare = 20 guldmynt per skalle
Jättesvårt uppdrag som kräver experter = 50 guldmynt per skalle

Hur resonerar ni? Vad ska jag ta hänsyn till utöver det här? Vad tycker ni är rimliga summor?

zonk

muterad
Rent spontant, uppdrag som innebär livsfara har en annan löneskala än typ vad dagjobbare tjänar. Förvisso en farlig tid, men även soldater och vakter riskerar i realiteten oftast inte livet var dag.

Ibland nästan rimligare att utgå från vad uppdragsgivaren kan avstå, samt om det finns någon annan att tillgå. Finns det gott om desperat slödder att hyra in till livsfarliga uppdrag? Eller är det ont om folk med ens halvdan kompetens och vilja att genomföra farliga jobb?

Med detta sagt, jag hade tänkt 50 guld per person och uppåt för ett uppdrag, med tillägg för lång resa, många eller särskilt farliga fiender, osv. RP som prutar kan rimligen bemötas med att en rådgivare lutar sig in mot uppdragsgivaren och säger "Det andra gänget var ok med 50 guld" e.d.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Finns det gott om desperat slödder att hyra in till livsfarliga uppdrag?
Det där var min utgångspunkt när jag funderade kring detta i WFRP. Där finns ju massor med fattiga och desperata människor som kan göra saker för en spottstyver. Så varför hyra dyra äventyrare? Testa med några dagdrivare först ... :)

Du har rätt om det där med fara för livet, det innebär ju ett påslag. Hmmm ... kanske ska göra någon slags formel? :D

Leon

Leo carcion
Rent spontant, uppdrag som innebär livsfara har en annan löneskala än typ vad dagjobbare tjänar. Förvisso en farlig tid, men även soldater och vakter riskerar i realiteten oftast inte livet var dag.
Det tror jag redan är inräknat ovan. 3 silver på värdshus är för en god måltid (restaurangmåltid). Enkel mat (stuvning) är 5 koppar.

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Vi jobbar väl kanske i lite olika samhällsskikt, men jag brukar räkna med att det kostar 1 silver/dag för att bibehålla en normal levnadsstandard. Så mellan 30-50 silver är en normal månadslön för en vanlig knegare. Jag tänker aldrig i termer om guldmynt, guld är förbehållet adel och nasare. Det är inget som rör äventyrare (eller Tjuvar och Lönnmördare i mitt fall). 50 guld för ett uppdrag låter helt absurt mycket. Sen är kostnaderna i DoD lite skeva på sina håll, men då tror jag nog mer på att tänka i termer om prylar i belöning snarare än egna mynt att handla för. Det blir ju dessutom lite lagom märkligt om äventyrare går runt med mer än 50 mynt utan att automatiskt bli rånade, eller haffade av stadsvakten för misstänksamt beteende. Bättre då att ha som vana att hålla myntantalet nere, både vad gällande det som rollpersoner har på sig och vad de får i belöning.

Leon

Leo carcion
Vi har räknat en hel del på detta till Ereb Altor. Just nu ligger grundkostnaden för att resa i lätt expedition (lite dyrare, man livnär sig på fältransoner) på 1 silver/dag (7 silver/vecka). Detta är alltså bara livets nödtorft.

Samma kostnad för att resa i större karavan är 5 silver/vecka (0.7 silver/dag), eftersom man äter enklare mat (karavaner har kök och lastutrymme att frakta mjöl och andra råvaror).

Detta är alltså utan någon lyx, och utöver eventuell avgift för att resa med karavan.

JohanL

Champion
Att göra livsfarliga saker borde behöva betalas med ett antal typiska månadslöner, eller till och med några årslöner, beroende på. Så frågan är hur mycket det är i DoD.

(Ett enkelt mord i Sverige kostar några hundratusen kronor att köpa, som referens.)

Leon

Leo carcion
Att göra livsfarliga saker borde behöva betalas med ett antal typiska månadslöner, eller till och med några årslöner, beroende på. Så frågan är hur mycket det är i DoD.

(Ett enkelt mord i Sverige kostar några hundratusen kronor att köpa, som referens.)
Ett liv är å andra sidan många gånger högre värderat i nutidens Sverige än i medeltidens Sverige, och, by inference, i 600-talets Zorakin.

JohanL

Champion
Ett liv är å andra sidan många gånger mer värdefullt i nutidens Sverige än i medeltidens Sverige, och, by inference, i 600-talets Zorakin.
Jag menar alltså inte att man ska få det i växelkurs till silver i dagens penningvärde, utan att folk knappast riskerar livet om man inte kommer upp i i alla fall några månadslöner. Tidens månadslöner är förstås mycket lägre.

Leon

Leo carcion
Jag menar alltså inte att man ska få det i växelkurs till silver i dagens penningvärde, utan att folk knappast riskerar livet om man inte kommer upp i i alla fall några månadslöner. Tidens månadslöner är förstås mycket lägre.
Nej, jag menar inte heller växelkurs. Jag menar att "life is cheap" - ett liv är värt mindre i relation till allt annat i ett medeltida samhälle än i en modern välfärdsstat.

zonk

muterad
Det där var min utgångspunkt när jag funderade kring detta i WFRP. Där finns ju massor med fattiga och desperata människor som kan göra saker för en spottstyver. Så varför hyra dyra äventyrare? Testa med några dagdrivare först ... :)

Du har rätt om det där med fara för livet, det innebär ju ett påslag. Hmmm ... kanske ska göra någon slags formel? :D
Ja men exakt! Frågan är hur kompetenta RPna är jämfört med övrigt slödder som finns att tillgå, samt om detta är tydligt för uppdragsgivaren.

JohanL

Champion
Nej, jag menar inte heller växelkurs. Jag menar att "life is cheap" - ett liv är värt mindre i relation till allt annat i ett medeltida samhälle än i en modern välfärdsstat.
Nu brukar ju rollpersoner sällan få uppdrag som att mörda gatudrägg, och att t.ex. storma ett orchläger är hur farligt som helst.

Ett sätt att tänka på det är att förhållandet belöning till risk måste vara minst lika bra som att vara banditer, något som alltid är ett tillgängligt alternativ.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sen måste jag ju räkna med att äventyrare inte har daglig ersättning för sina färdigheter. Alltså, de kanske "jobbar" en vecka per månad, resten är vila och träning och leta efter nya uppdrag.