adrian_of_arcane_lore
Swordsman
- Joined
- 20 Oct 2023
- Messages
- 708
En av de kanske vanligaste knäckfrågorna i rollspelssammanhang, som vart konstant närvarande i vart fall så länge jag har vart medveten om rollspel, är frågan om strid.
Ofta beskrivs strid i rollspel som något som existerar i ett motsatsförhållande till det "riktiga" rollspelet, där den seriösa och viktiga aktiviteten avbryts för att påtvingat göra något man inte vill, för att reglerna har bestämt att det är så man "skall" göra.
Samtidigt så är de största rollspelen i världen helt orienterade kring sina stridssystem, och när man ser till vad rollspelare i allmänhet faktiskt spelar så verkar stridande och våldsam konflikt vara en av lockelserna med hobbyn. Ser man det ur ett större perspektiv så är ju konfliktsimulering extremt integrerat i hela vårt samhälle, från andra speltyper som nästan helt bygger på det (typ alla figurspel och kortspel, oerhört mycket brädspel, en enorm mängd datorspel), till i stort sätt all idrott. Det är nästan så man vågar sticka ut hakan och säga att det ligger i den mänskliga naturen, i vart fall om man utgår från observationer av hur andra däggdjur agerar i det vilda.
För att inte tala om all den genrelitteratur och media därifrån rollspelen hämtar oerhört mycket av sin inspiration. Nära nog all fantasy, SF, skräck, äventyr, deckare, krimdrama mm bygger oerhört ofta kring en central konflikt eller motsättning som har potentialen att eskalera i våldsamheter. De förekommer så regelbundet i den typ av litteratur och media som inspirerat mycket rollspelande för att det naturligt skapar insatser och risker (vilket genererar spänning) samt gör de narrativa skärningspunkterna och konfliktytorna, i vart fall i stunden, väldigt tydliga.
Så vad är strid i rollspel?
I min mening är det ju just det, konflikt som eskalerat till våldsanvändning. Finns det ett element av våldsam konflikt i ett rollspel, så finns det strid.
Hur sedan stridsmoment hanteras är enligt mig en helt annan fråga, med så många förutsättningar och variabler att det blir en komplicerad diskussion utan tydliga premisser. Men ett stridssystem kan ju vara allt från Cthulhu Dark där du automatiskt dör om du försöker slåss mot ett monster, till hur Eon 1-3 hade hundra val, tabeller och variabler som avgjorde händelseförloppet. Det kan vara att rulla tärning och följa specifika procedurer, till att tillsammans runt bordet bara hitta på vad som händer och komma överens om hur förloppet gick till. Det ena är ju varken mer eller mindre strid än det andra, båda är ju lika mycket narrativ etc.
Jag får ofta intrycket av att strid för många är den situation där spelet "tvingar" en att göra specifika saker (agera i turordning, rulla tärning, räkna siffror), ett avbrott från övriga händelseförlopp, eller att det följer någon sorts MMO-logik där när man kliver innanför en "fiendes" aggro-område så "triggas" striden ("fienden" springer rakt mot dig och kommer attackera tills karaktären eller den själv är död, sedan kommer den återvända till platsen den stod på och stå där statiskt i väntan på att nästa grupp av äventyrare dyker upp). För mig är inget av detta någon sorts definition av konceptet strid, och inget av det är nödvändigt för att beskriva ett händelseförlopp under ett rollspelspass som "en strid" eller för att något skall kunna kallas för "ett stridssystem".
Så, med tanke på hur närvarande strid är som diskussionsämne i rollspelssammanhang, vad anser du att strid i rollspel är och vad fyller det för funktion i ditt rollspelande?
Ofta beskrivs strid i rollspel som något som existerar i ett motsatsförhållande till det "riktiga" rollspelet, där den seriösa och viktiga aktiviteten avbryts för att påtvingat göra något man inte vill, för att reglerna har bestämt att det är så man "skall" göra.
Samtidigt så är de största rollspelen i världen helt orienterade kring sina stridssystem, och när man ser till vad rollspelare i allmänhet faktiskt spelar så verkar stridande och våldsam konflikt vara en av lockelserna med hobbyn. Ser man det ur ett större perspektiv så är ju konfliktsimulering extremt integrerat i hela vårt samhälle, från andra speltyper som nästan helt bygger på det (typ alla figurspel och kortspel, oerhört mycket brädspel, en enorm mängd datorspel), till i stort sätt all idrott. Det är nästan så man vågar sticka ut hakan och säga att det ligger i den mänskliga naturen, i vart fall om man utgår från observationer av hur andra däggdjur agerar i det vilda.
För att inte tala om all den genrelitteratur och media därifrån rollspelen hämtar oerhört mycket av sin inspiration. Nära nog all fantasy, SF, skräck, äventyr, deckare, krimdrama mm bygger oerhört ofta kring en central konflikt eller motsättning som har potentialen att eskalera i våldsamheter. De förekommer så regelbundet i den typ av litteratur och media som inspirerat mycket rollspelande för att det naturligt skapar insatser och risker (vilket genererar spänning) samt gör de narrativa skärningspunkterna och konfliktytorna, i vart fall i stunden, väldigt tydliga.
Så vad är strid i rollspel?
I min mening är det ju just det, konflikt som eskalerat till våldsanvändning. Finns det ett element av våldsam konflikt i ett rollspel, så finns det strid.
Hur sedan stridsmoment hanteras är enligt mig en helt annan fråga, med så många förutsättningar och variabler att det blir en komplicerad diskussion utan tydliga premisser. Men ett stridssystem kan ju vara allt från Cthulhu Dark där du automatiskt dör om du försöker slåss mot ett monster, till hur Eon 1-3 hade hundra val, tabeller och variabler som avgjorde händelseförloppet. Det kan vara att rulla tärning och följa specifika procedurer, till att tillsammans runt bordet bara hitta på vad som händer och komma överens om hur förloppet gick till. Det ena är ju varken mer eller mindre strid än det andra, båda är ju lika mycket narrativ etc.
Jag får ofta intrycket av att strid för många är den situation där spelet "tvingar" en att göra specifika saker (agera i turordning, rulla tärning, räkna siffror), ett avbrott från övriga händelseförlopp, eller att det följer någon sorts MMO-logik där när man kliver innanför en "fiendes" aggro-område så "triggas" striden ("fienden" springer rakt mot dig och kommer attackera tills karaktären eller den själv är död, sedan kommer den återvända till platsen den stod på och stå där statiskt i väntan på att nästa grupp av äventyrare dyker upp). För mig är inget av detta någon sorts definition av konceptet strid, och inget av det är nödvändigt för att beskriva ett händelseförlopp under ett rollspelspass som "en strid" eller för att något skall kunna kallas för "ett stridssystem".
Så, med tanke på hur närvarande strid är som diskussionsämne i rollspelssammanhang, vad anser du att strid i rollspel är och vad fyller det för funktion i ditt rollspelande?