Nekromanti Vad är ett Hack?

slanfan

Hero
Det är en term som dyker upp av och till. Men jag är ett spån och fattar inte riktigt. Kan någon vänligen förklara termen för mig?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det kan betyda en hel massa saker, men eftersom du frågar här så tar vi rollspelsbetydelsen. :)

Ett hack av ett rollspel är en modifiering av spelet för att göra ett nytt spel. Kanske lite som en Hot-Rod bil, man utgår från en bil/ett spel och sedan ändrar man utseendet/spelvärlden och nödvändiga delar i motorn/reglerna.

Under förra året var det helt otroligt populärt att hacka det postapokalyptiska rollspelet Apocalypse World. Baserat på samma regelmotor, och till viss del på samma spelfilosofi, kom Dungeon World - ett D&D-liknande fantasyrollspel, Monsterhearts - ett urban fantasy-rollspel och en hel massa annat.

Ofta känner man igen sig väldigt väl i reglerna, och inlärningen blir bara en fråga om att hitta de bitar som ändrats från ursprungsspelet.

anth

Vetefan
wilper said:
Ett hack av ett rollspel är en modifiering av spelet för att göra ett nytt spel.
Då tar vi följdfrågan som diskuterades i småpraten:
House rules är ju också en modifiering av RAW.
När kallar man det husregel och när kallar man det hack?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
anth said:
Jag tyckte i och för sig att wilper svarade även på det:

wilper said:
Ett hack av ett rollspel är en modifiering av spelet för att göra ett nytt spel.

Pilzefrau

hon/henne
anth said:
Om du ger din samling av husregler ett namn och lägger upp dem så kan du kalla det ett hack och ingen kommer misstycka. Om du skriver ihop ett dokument som har med alla regler som krävs, både oförändrade originalregler och dina husregler, så att dokumentet är ett komplett spel – då kan du själv inte gärna misstycka om någon annan kallar det ett hack.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Pilzeman said:
anth said:
Om du ger din samling av husregler ett namn och lägger upp dem så kan du kalla det ett hack och ingen kommer misstycka. Om du skriver ihop ett dokument som har med alla regler som krävs, både oförändrade originalregler och dina husregler, så att dokumentet är ett komplett spel – då kan du själv inte gärna misstycka om någon annan kallar det ett hack.
Så tekniskt sett är t.ex. Drakar och Demoner ett hack?

Och Hellboyrollspelet, som använder Gurps Lite-reglerna... kanske...

Ögat

Hero
- Om man utgår från ett ståry-game eller en ståry-games filosofi/bakgrund innebär en regelmodifikation ett [rollspels]-hack. Om man utifrån dessa premisser modifierar Drakar och Demoner får man ett Drakar och Demoner-hack.

- Om man bara säger "hack" och inte specificerar vilket rollspel det är baserat på, menar man "jag baserar mina regler på AW". En större hack är ett nytt spel, med tilläggstexten "powered by the Apocalypse".

- Om man utgår från ett OSR eller DIY-tänk, innebär en regelmodifikation en husregel till [ett rollspel] eller att man har husreglat [ett rollspel].

- Om man bara säger husregel och inte specificerar vilket rollspel husregeln tillhör menar man "jag baserar mina regler på D&D". En samling husregler är ett nytt spel eller en version.

- Om man utgår från en svensk kontext och säger att man håller på att fnular med ett nytt spel, menar man "jag baserar allt på äventyrsspels BRP-variant"

På ett ungefär. =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Olav said:
- Om man bara säger husregel och inte specificerar vilket rollspel husregeln tillhör menar man "jag baserar mina regler på D&D". En samling husregler är ett nytt spel eller en version.

- Om man utgår från en svensk kontext och säger att man håller på att fnular med ett nytt spel, menar man "jag baserar allt på äventyrsspels BRP-variant"
Det här håller jag verkligen inte med om. De flesta verkar ha husregler till de spel de kör och om de säger husregler ospecificerat så menar de "till ett av de spel jag brukar spela".

Och det här forumet torde ha visat att när man i svenska sammanhang säger att man fnular med ett nytt rollspel så verkar man ju mena allt UTOM äventyrs variant av BRP =)

Troberg

Sinister eater
För mig är hack en spelmodifikation som är "quick and dirty". Är den väldokumenterad och proffsig så är den en expansion eller variant.

Pilzefrau

hon/henne
Ja, namnet är lite konstigt – det jag kallar hacks är väl sådant som i datorspelsvärlden skulle kallas moddar.

Arfert

Facit
Och det här forumet torde ha visat att när man i svenska sammanhang säger att man fnular med ett nytt rollspel så verkar man ju mena allt UTOM äventyrs variant av BRP =)
Ja verkligen.

Möller

Hubert Hortlax
Pilzeman said:
Ja, namnet är lite konstigt – det jag kallar hacks är väl sådant som i datorspelsvärlden skulle kallas moddar.
Hm.

Är Dungeon World och Monsterheart fristående från AW?

The Princes' Kingdom tycker jag är ett hack på Dog in the Vineyard och det är helt fristående, man behöver inte Dogs för att spela det. Och i samma anda tycker jag att Darkest Hour inte är en modd på Hearts of Iron (fast, DH startade så).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
krank said:
Pilzeman said:
anth said:
Så tekniskt sett är t.ex. Drakar och Demoner ett hack?

Och Hellboyrollspelet, som använder Gurps Lite-reglerna... kanske...
Jag skulle nog säga att spel som använder ett system ämnat att vara universellt (BRP, GURPS) faller utanför bruket av termen "hack". Ett hack innebär att man tar ett spel gjort för en specifik setting och bygger om det så att det funkar för en annan. Jag tror mina skiljelinjer skulle se ut som följer:

Husregel: Ändring av reglerna i ett spel som fortfarande gör samma sak. Exempelvis "jag kör Drakar och Demoner Expert, men låter folk köpa grundegenskaper för poäng i stället för att slumpa".

Hack: Ändring av reglerna i ett spel för att det ska handla om något annat. Exempelvis "jag kör ett spel som samurajer under Sengokutiden med modifierade Pendragonregler".

Nytt spel: Vag avgränsning mot hack. Jag skulle ju till exempel kalla Monsterhearts för både ett Apocalypse World-hack och ett nytt, självständigt spel.

Pilzefrau

hon/henne
Orden jag brukar använde om Dungeon World och Monsterhearts är väl 'började som ett AW-hack' och då menar jag väl att folk spelade dem redan när de bara var massa dokument som flöt runt på AWs forum. Sedan blev de väl egna spel när skaparna skrev ner hela regelboken med egna ord, och alltså inte litade på att den som skulle spela hade läst originalreglerna, och faktiskt gav ut dem.

Jag backar nog lite på det jag skrev innan - när man kommit så långt som dessa exempel så kallar inte jag dem hack längre. Eller alltså, för mig så kan jag gå med på att de liksom är hack, innerst inne, men de är ju egna spel.

God45

#PrayersForBahakan
En någonting som jag finner underhållande är att många tidiga rollspel som Runequest och Empire of the petal throne idag skulle kunna kallas för D&D hack.

Bolongo

Herr Doktor
God45 said:
En någonting som jag finner underhållande är att många tidiga rollspel som Runequest och Empire of the petal throne idag skulle kunna kallas för D&D hack.
EPT var i princip ett erkänt hack. Samma förlag och allt.

RQ däremot... knappast.