Då tar vi följdfrågan som diskuterades i småpraten:wilper said:Ett hack av ett rollspel är en modifiering av spelet för att göra ett nytt spel.
Jag tyckte i och för sig att wilper svarade även på det:anth said:När kallar man det husregel och när kallar man det hack?
wilper said:Ett hack av ett rollspel är en modifiering av spelet för att göra ett nytt spel.
Om du ger din samling av husregler ett namn och lägger upp dem så kan du kalla det ett hack och ingen kommer misstycka. Om du skriver ihop ett dokument som har med alla regler som krävs, både oförändrade originalregler och dina husregler, så att dokumentet är ett komplett spel – då kan du själv inte gärna misstycka om någon annan kallar det ett hack.anth said:När kallar man det husregel och när kallar man det hack?
Så tekniskt sett är t.ex. Drakar och Demoner ett hack?Pilzeman said:Om du ger din samling av husregler ett namn och lägger upp dem så kan du kalla det ett hack och ingen kommer misstycka. Om du skriver ihop ett dokument som har med alla regler som krävs, både oförändrade originalregler och dina husregler, så att dokumentet är ett komplett spel – då kan du själv inte gärna misstycka om någon annan kallar det ett hack.anth said:När kallar man det husregel och när kallar man det hack?
Det här håller jag verkligen inte med om. De flesta verkar ha husregler till de spel de kör och om de säger husregler ospecificerat så menar de "till ett av de spel jag brukar spela".Olav said:- Om man bara säger husregel och inte specificerar vilket rollspel husregeln tillhör menar man "jag baserar mina regler på D&D". En samling husregler är ett nytt spel eller en version.
- Om man utgår från en svensk kontext och säger att man håller på att fnular med ett nytt spel, menar man "jag baserar allt på äventyrsspels BRP-variant"
Ja verkligen.Och det här forumet torde ha visat att när man i svenska sammanhang säger att man fnular med ett nytt rollspel så verkar man ju mena allt UTOM äventyrs variant av BRP =)
Hm.Pilzeman said:Ja, namnet är lite konstigt – det jag kallar hacks är väl sådant som i datorspelsvärlden skulle kallas moddar.
Jag skulle nog säga att spel som använder ett system ämnat att vara universellt (BRP, GURPS) faller utanför bruket av termen "hack". Ett hack innebär att man tar ett spel gjort för en specifik setting och bygger om det så att det funkar för en annan. Jag tror mina skiljelinjer skulle se ut som följer:krank said:Så tekniskt sett är t.ex. Drakar och Demoner ett hack?Pilzeman said:Om du ger din samling av husregler ett namn och lägger upp dem så kan du kalla det ett hack och ingen kommer misstycka. Om du skriver ihop ett dokument som har med alla regler som krävs, både oförändrade originalregler och dina husregler, så att dokumentet är ett komplett spel – då kan du själv inte gärna misstycka om någon annan kallar det ett hack.anth said:När kallar man det husregel och när kallar man det hack?
Och Hellboyrollspelet, som använder Gurps Lite-reglerna... kanske...
Jupp Ett chainmail hack för att vara exakt.slanfan said:Och DnD är ett krigsspelshack...
EPT var i princip ett erkänt hack. Samma förlag och allt.God45 said:En någonting som jag finner underhållande är att många tidiga rollspel som Runequest och Empire of the petal throne idag skulle kunna kallas för D&D hack.