ceruleanfive;n331300 said:
För all del. Men om någon säger "Vi spelar fotboll" när de främst springer runt med bollen i händerna och tacklar varandra – då tycker jag att "fotboll" är en helt meningslös term. (Eller så pratar jag med en amerikan...)
Språk är ganska begränsade. Svenskan (och de flesta andra språk jag kollat på) är byggda för en ganska förenklad världsbild, där saker "är" på ett sånt där definitivt sätt. Jag tycker ju inte att det är ett speciellt intressant eller användbart sätt att se på världen, så jag strävar gärna i motsatt riktning.
Alla ord är "helt meningslösa" om man kräver att de har hårda, fasta definitioner. Jag kanske inte personligen upplever att det de håller på med har tillräckligt med fotbolliga egenskaper och att det har för många rugbyiga för att man ska kunna säga "det vi gör är att spela fotboll", men det löser jag hellre genom att undvika definitiva uttalanden än genom att avtvinga "fotboll" en fast definition… =)
Så när man spelar Kutulu spelar man Call of Cthulhu...?
När man spelar Kutuluigt så spelar man generellt också ganska Call of Cthulhuigt, eftersom Kutulu är byggt som en drop-in-replacement för BRP i just Call of Cthulhu. Det är inte tillräckligt stor skillnad mellan dem för att det ska kännas helt meningsfullt med en distinktion, i mina ögon.
När jag spelleder Tatters of the King, som ju är ett CoC-äventyr, så har jag inga problem att säga "vi spelar Call of Cthulhu", och jag har haft spelare som beskrivit det som det också. Så uppenbarligen har det känts tillräckligt CoC:igt för att motivera uttalandet.
Intressant! Jag känner nog nästan helt tvärtom. Eller, jag gillar spelvärld, illustrationer och kartor etc [/FONT][/COLOR]– men jag ser dem inte som spelet. Min upplevelse är att regelsystemet är direkt avgörande för vad vi faktiskt gör – mycket mer än vad settingen gör.
Ja, för mig är ju regelsystemet mest något som stör oss mitt när vi håller på med något annat. Jag har alltid dragits åt tolkningen att
spel i
rollspel mer är besläktat med spela en roll än spel som i brädspel eller datorspel. Och att "game" i engelskans "role-playing game" är mer betydelsen "lek" än "fia med knuff".
Vilken sorts rollpersoner vi är – privatsnokar, legoknektar, vampyrfurstar – och vilken spelvärld vi bebor, vilken sorts äventyr SL konstruerar är för mig det avgörande för vad som händer kring spelbordet. Inte hur grovkornig skalan för Närstrid är eller vilken tärning vi använder.
Fiktionen är det primära – när reglerna krockar med fiktionen, när reglerna säger något annat än vad vi kommit överens om att vi spelar, då vill jag byta ut reglerna och
fortsätta spela.
Med andra ord – om reglerna formar mer än vad allt det andra gör, så är det reglerna som hamnar i sopkorgen för då är reglerna trasiga och fel regler att använda med just det spel vi spelar. De roller vi spelar.
Middle Earth med BRP ger en fullkomligt annorlunda upplevelse än Middle Earth med Fiasco. Men Middle Earth med BRP blir ungefär samma grej som Star Wars-världen med BRP. Tycker jag.
Medan jag tycker att vi antagligen gör helt andra saker på helt andra sätt med helt annan stämning när vi är i Star Wars-världen än när vi är i Middle Earth. Jag är rentav helt ointresserad av att spela typ vad som helst i merp-världen, medan jag kan tänka mig att spela nästan vad som helst i star wars =). Så världen gör extremt stor skillnad för mig.
Jag kan inget alls om MERP, så jag har svårt att använda det exemplet…
Men låt oss säga ett Gumshoespel. Vi kan ta Mutant City Blues. I MCB är spelvärlden typ near-future, och det finns superkrafter, och superkrafterna hänger i spelvärlden ihop på ett sätt som uppmuntrar CSI-brottsplatsundersökande. Rollpersonerna är brottsplatsundersökare, som undersöker brott med anknytning (eller misstänkt anknytning) till superkrafter. SL har verktyg för att skapa intressanta fall, spelarna har verktyg för att lösa dem. Utöver detta finns ett regelsystem – Gumshoe.
Om vi byter ut Gumshoe mot Fiasco och inte gör några andra ändringar så är ju det enda som händer att vi får ett system som är sämre utrustat för att ge det fokus spelet har – utredningar och undersökningar.
Samma sak om vi byter ut Gumshoe mot BRP. VI kan fortfarande spela brottsutredare som utreder superkraft-brott, men regelsystemet ger oss inte längre samma stöd, och fäller rentav ibland krokben.
Samtidigt är inte Gumshoe perfekt heller. Jag skulle gärna byta ut det mot exempelvis systemet jag byggt till Rotsystem/Kutulu. Det är enklare, snabbare och har inte en massa metapoäng. Det, menar jag, passar MCB bättre än originalsystemet – eftersom MCB handlar om just att lösa mordmysterier.
Så för mig är allt det där runt regelsystemet det som bestämmer vad som är viktigt i spelet. Regelsystemet kan förstöra, eller stärka, det spelet handlar om.