erikt;n331317 said:
Att du (och säkert en del andra) är ointresserad av skillnaderna mellan olika spelsystem är en sak. Du får vara precis hur intresserad eller ointresserad du vill för mig.
Men att gå därifrån till att hävda att det i princip inte finns några skillnader mellan system innebär en logisk kullerbytta. Skillnaderna finns där, och gör att de inte alls är "i princip samma", oavsett om du eller jag bryr oss om skillnaderna eller inte.
Fast huruvida de är "i princip samma" är inget som går att mäta, utan beror på ens perspektiv. Det är alltid subjektivt.
Eller såhär:
Det enda som är exakt samma som BRP är BRP. Om man tar sin regelboks-PDF så får man en exakt kopia. Då är de samma.
Men gör du minsta ändring, så är de inte samma längre.
Hur betydelsefull ändringen är beror på ens subjektiva perspektiv – vad man fokuserar på och är intresserad av.
Låt oss säga att man ändrar så att ett vapen gör 1T6+1 istället för 1T6+2. Är det en betydelsefull skillnad? Inte om man inte är intresserad av vapentabeller. Då är de två kopiorna fortfarande "i princip samma".
Men om man däremot är superduper-vapenintresserad, eller har slagit vad om 100 000 kronor med en kompis om hur mycket just det vapnet gör i skada – ja, då är det plötsligt inte "i princip samma" längre.
Så med andra ord – åsikten, den subjektiva upplevelsen, att regelsystemen är "i princip samma" är inte en "logisk kullerbytta". Det är bara ett perspektiv, eftersom bedömningen av vad som är lika nog för att vara "i princip samma" alltid bara är ett perspektiv.
Det finns inget sätt att objektivt mäta huruvida två regelsystem är "i princip samma", liksom.
Det verkar som att du utgår från något slags perspektiv där du vill slå fast vad som är "objektivt" eller "universellt" här. Som om det skulle gå att slå fast hur viktiga olika skillnader är, hur stor skillnad de gör, när man jämför saker, helt utan kontext.
Jag gör inga universella anspråk.
Faktum är att jag inte ens kan föreställa mig vad det skulle innebära att bestämma universellt/objektivt hur "lika" två saker är. Man måste bestämma vad man mäter och vad man tycker är vitkigt för att kunna göra en bedömning.