Nekromanti Vad är fel?

Eksem

Champion
"Sedan brukar folk som hänger vid sådana där program redan från början skaffa sig en himla massa dåliga vanor etc, och jag har inte stött på ett enda sånt där program som inte skapar åtminstone en del fullsatändigt onödig "skräpkod" som tynger ner."

Vilka versioner av Dreamweaver har du provat? Dreamweaver 8 genererar faktiskt riktigt, riktigt bra kod. Fast då är jag ju en sådan som kan knacka kod för hand och har lång erfarenhet av DW, så jag vet ju hur jag ska använda WYSISYG-verktygen och vilken kod de genererar. Fast jag skulle förstås hålla mig från att använda de inbyggda javascript-funktionerna, som tyvärr inte blir riktigt snygga (kodmässigt).

---

Det enda som verkligen stör mig med W3C-standarder är att ingen följer den, vilket ställer till saker i praktiken. Den browser som bäst stödjer W3C-standarder är typ nån liten browser som finns för nån UNIX-klon. Tyvärr så använder ju 95% av alla användare Internet Explorer, Firefox eller Safari, vilket är den verklighet jag måste anpassa mig till. Jag befinner mig t.o.m. i den trista positionen att jag måste utgå från IE och sedan anpassa till FF och till sist Safari, och hoppas att alla andra browsers hänger med hyfsat. Fast allt jag har gjort senaste året har i alla fall validerat i W3Cs validator (utom den OBJECT-kod jag måste generera för att lägga in Flash-film), så det går framåt!

G

Guest

Guest
Jag håller iofs delvis med dig. Jag själv önskar att jag hade mer tid och möjlighet att lära mig mer utav kärnkoden osv. Tillsvidare gör jag allt jag kan, och jag är skapligt nöjd med resultatet, ibland :)

Men som sagt, det är ju alltid bra att ha kunskap och själva grunderna så man verkligen vet vad som händer när man sitter och jobbar i det grafiska gränsnittet...

DW är trots allt en extremt bra vertyg för den som inte har all denna kunskap men vill lägga ut sitt matrial på nätet.

Skulle det vara så att en person har en massa spännande och bra rollspelmatrial men inte har HTML kunskap så why not. Jag skiter i hurvida sidan brister i kod eller layout. Är infon bra så blir jag glad. Givetvis är välbyggda sidor roligt att titta på och bra design inpirerar, men vadå, det är infon man vill åt...

Krille

Super Moderator
Och jag har sett hundratals stora webbplatser skapade av stora och/eller berömda företag, som påstått sig vara kompatibla etc, där koden likförbaskat sett ut som skit, med onödiga taggar etc.
Det är inte jag som ska läsa koden. Det är min webbläsare. Koden får se hur skit ut som helst, så länge som webbläsaren läser den, den fungerar och är kompatibel.

Pragmatiker? Jag? Nääää.... ok då.

G

Guest

Guest
Re: Vad är fel? (Edit: Jag ber om ursäkt)

Inga problem :gremgrin:

Bara bra att få veta vad som är fel, och sidan du bifogade i ditt första inlägg ska jag använda mig av i framtiden, så tack för den :)

Dimfrost

Special Circumstances
Vilka grafiska webdesignprogram är det man använder när man jobbar på en hög professionell nivå? Jag har väldigt dålig koll på sådant och har bara kodat enkel HTML och CSS i Notepad, typ.

/Dimfrost

Arfert

Facit
Dreamweaver, Golive (inte i Sverige, men stort i andra länder.Men nu ska det omprofileras, till vad är dock osäkert), Freeway Pro och några till... beroende på vilken typ av sajter man gör. Men Dreamweaver är giganten.

Arfert

Facit
ha ha ha, damn right. Det där med snygg kod är ju lite larvigt.. det viktiga är att det är BRA kod.

Det är ju ingen som frågar efter hur källkoden ser ut när man jobbar i InDesign, Photoshop eller Open Office, tll exempel. Att det är så i just webbproduktion är ju kombination av barnsjukdom/omogen bransch, och att kodarna VILL att man ska handkoda allt.

En klok man på ett välrennommerat programföretag sa en gång till mig att problemet är att webben slog igenom ett par år för tidigt, innan de vettiga verktygen var klara.. och att handkodande blev mallen för hur man skulle göra. Fortfarande imiterar ju Dreamwevar tänket i handkodande i hur man lägger upp sidorna.. få program har en friare designapproach...

solvebring

Superhero
Tack Eksem, skönt att någon är det.
Dock är det lite tråkigt att typ alla halkat av ämnet med att hjälpa mig få ihop sidan. :gremwink:

Arfert

Facit
...tycker de som gör webbplatser skulle lägga mer krut på att lära sig GRUNDLÄGGANDE DESIGN och KOMMUNIKATIONSTEORI.. plus att de gärna får lära sig skriva. Det är ett bra mycket större problem än att folk int lär sig handkoda.

Du handkodar väl inte sidorna när du skriver i ett ordbehandlingsprogram? Eller gör layout i typ InDesign? Då ska man veta att kod-problemen med tryck/rip är mycket större än att få en sida att funka några olika browsers. Och ändå har man löst problemen, för att ANVÄNDARNA vill göra design, inte kod, och kräver att det ska funka. Samma sak skulle det kunna vara på webben om inte användarna var så stock-konservativa.

solvebring

Superhero
Det har varit ganska OT en stund nu, men överstående tråd av lexx är en tråd om just det ni halkat av på - att bygga hemsidor.
Men för de som fortfarande vill hjälpa mig kan jag meddela att det just är den senaste bifogningen av mig som gäller.

Så ställs frågorna om menyn, fonten är nog DoD etc. men skall menyn ha ram eller ej.
Diskutera och ge mig era synpunkter...
Tack!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fast då är jag ju en sådan som kan knacka kod för hand och har lång erfarenhet av DW, så jag vet ju hur jag ska använda WYSISYG-verktygen och vilken kod de genererar. Fast jag skulle förstås hålla mig från att använda de inbyggda javascript-funktionerna, som tyvärr inte blir riktigt snygga (kodmässigt).
Det är lite det som är grejen här... Ofta behöver man veta hur man ska använda verktygen för att de ska generera god kod - om man helt enkelt lär sig programmen som sådana, utan att alls reflektera över koden (eller för den delen skalbarhet och kompatibilitet) blir det lätt knepigt.

Det enda som verkligen stör mig med W3C-standarder är att ingen följer den, vilket ställer till saker i praktiken. Den browser som bäst stödjer W3C-standarder är typ nån liten browser som finns för nån UNIX-klon. Tyvärr så använder ju 95% av alla användare Internet Explorer, Firefox eller Safari, vilket är den verklighet jag måste anpassa mig till.
Själv använder jag mig av så basic kod som överhuvudtaget är möjligt, och helst bara element som är 100% w3c-kompatibla samtidigt som de ser bra ut i Firefox (och mozilla och epiphany etc), i IE etc etc. Så lite "fancy crap" som möjligt.

Göra mycket med lite, är min devis.

krank

Det är min webbläsare.
Och min. Och alla andras. Alla webbläsare är inte lika förlåtande, och en del grejor ser så olika ut bara mellan IE och Fitrefox att det är löjligt.

krank

Du handkodar väl inte sidorna när du skriver i ett ordbehandlingsprogram? Eller gör layout i typ InDesign?
Sorry att göra dig besviken, men det allra mesta layouten kjag gör, skriver jag själv i LaTeX... =)

PDF är en hyfsat färdig standard, exempelvis. Den ser likadan ut i Foxit som den gör i Adobes egna läsare. Alla ser samma sak.

I html är det grym skillnad. Det finns en standard, men nästan ingen följer den. Sedan har vi en massa olika versioner av olika läsare, och dessutom riktigt udda läsare som Lynx t.ex. Därför är det bra om man har viss kodningsvana så att man vet vad som ingår i "minsta gemensamma nämnare" bland html-taggar.

Rickard

Urverk speldesign
rekommenderar att man lär sig HTML, CSS och PHP och skriver i Anteckningar eller kanske Notepad++
Jag tror inte att jag har slitit mitt hår så mycket som när jag gick över till css. Jag vet inte, men jag måste ha förstått hela principen med hur man ska tänka med css, för det är banne mig inget som stödjer skiten på ett vettigt sätt.

http://www.codeodyssey.se/upload/resource/blog/web-design-time.gif

Css-kommentaren är klockren. :gremwink:

/Han som själv använder Notepad+, men nuvarande XP vägrar att han skriver över ordinarie Notepad

Arfert

Facit
Re: Vad är fel? OT

Du får visa mig Latex nån gång. Har aldrig fattat hur man ska använda det, det jag sett på webben (som på http://www.latex-project.org) har vart minst sagt svårgreppbart. Fast å andra sidan är jag sjukt snabb på InDesign, så jag har nog inget större behov av det. Och jag msstänker att jag som designer inte har nåt större behov av det, eftersom själva hantverket försvinner.

krank

Du får visa mig Latex nån gång. Har aldrig fattat hur man ska använda det, det jag sett på webben (som på http://www.latex-project.org) har vart minst sagt svårgreppbart. Fast å andra sidan är jag sjukt snabb på InDesign, så jag har nog inget större behov av det. Och jag msstänker att jag som designer inte har nåt större behov av det, eftersom själva hantverket försvinner.
Det handlar nog om olika användningsområden. LaTeX är sjukt praktiskt i och med att man kan skapa en snygg stilmall och sedan skriva texten separat, och så kompilera ihop dem både när man behöver det. Bra när man jobbar med texter som ofta förändras och gillar att skriva i kod utan att alla bry sig om utseendet när man skriver.

Sedan menar jag att hantverket inte alls försvinner - jag brukar själv göra hyfsat avancerad layout etc i LaTeX. Det som försvinner är att hela tiden vara tvungen att göra "nya sidor" och länka vidare text man skrivit etc.

Jag använder fortfarande InDesign, men aldrig till saker med fler än säg 5 sidor. Mest blir det rollformulär etc, sånt jag behöver sno ihop snabbt.

krank

Själv fuskar jag lite här genom att använda TopStyle... Det funkar finfint.

Hade någon månadsinvänjning, men när jag väl insett att man ska använda CSS till allt som har med placering och utseende att göra och att HTML egentligen bara ska pyssla med innehåll och på sin höjd lite struktur, gick det bättre. Då kändes det som att vara tillbaks och programmera mjukvara igen =)

Arfert

Facit

Nu är jag ju typografi-purist, och tycker att man bör gå in i texten och åtgärda alla skönhetsfel i kerning, avstavningar med mera för hand... som om man gjorde en blysatt bok. Sånt går inte att göra med Latex, om jag fattat det rätt...

..men ok, för långa rapporter, pocketböcker och liknade där kraven på yttersta kvalitet är overkill, där är det nog bra.