Mmm... *lyfter gillande på ena ögonbrynet* Det där var ju en skitbra förklaring. Mycket bättre än att bara säga "regellöst" eftersom det i sådana fall hade låtit som att friformare bara hade skalat bort något från rollspelshobbyn, vilket ju inte är poängen. Jag har alltid upplevt att den sortens förklaringar är lite av samma stil som "actionfilmer är som musikaler, fast utan sång". Vilket ju liksom inte är poängen.I friform använder man inte regler, som i andra spel, utan spelar med hjälp av tekniker.
"En lös samling oftast missanvända 'best practices' deriverade ur rollspel".Arvidos said:Vad är din definition på friform?
Klockrent.Måns said:Spel med tekniker som system.
Och för att förklara. I friform använder man inte regler, som i andra spel, utan spelar med hjälp av tekniker.
Varför blir det snett? Vad är det för tekniker man använder i friform som man annars inte begagnar sig av?Problemet är att alla de gånger jag har spelat friform (främst på konvent) har man använt samma tekniker som i icke-friform, och då blir det snett.
Det kan man, men det blir fel. Om inte annat eftersom det finns ganska gott om lajv som har regelmekanik i traditionell mening.Tibrand said:Så då kan man alltså säga att friform är som att "lajva" fast man sitter vid ett bord, och fantiserar ihop sin omgivning istället för att springa omkring?
Tekniker är till att börja med generellt inte formaliserade, dvs det finns inte nödvändigtvis något formellt regelverk utan det rör sig om att man har en serie... metoder, som man som spelare och SL använder sig av. Typ.Tibrand said:Så vad är skillnad på regler och tekniker?
Om det nu finns regler i boken...Tibrand said:Regelmekanik, då menar du de reglerna man hittar i boken antar jag?
De två "universella" reglerna är inte det minsta universella ens utanför friform...Tibrand said:Eller skippar friform också de två "universiella" reglerna, 1. SL har alltid rätt 2. Ifall diskussion uppstår se regel nr 1.
Vet inte riktigt om jag räknar det där som regler... är det inte mer rekommendationer, lokala riktlinjer?Tibrand said:Eller regler som "I denna kampanj får ni enbart spela människor, tro på den här guden, vara grisodlare" etc etc
Regel: Slå 1T20. Kommer du över 10 lyckas du.Tibrand said:Så vad är skillnad på regler och tekniker?
Ja, eller husregler. Formaliserad regelmekanik helt enkelt. Ett bredsvärd gör 1T6 i skada, varken mer eller mindre.Tibrand said:Regelmekanik, då menar du de reglerna man hittar i boken antar jag?
Usch. Sorry, men de "reglerna" är roten till allt som är dåligt med rollspel. Och i sammanhanget är de varken regler eller tekniker utan en del av det sociala kontraktet. Men i mina ögon är det en väldigt dålig överenskommelse.Tibrand said:Eller skippar friform också de två "universiella" reglerna, 1. SL har alltid rätt 2. Ifall diskussion uppstår se regel nr 1.
Det beror nog på vad avsikten är. Jag tror att du menar att SL bestämmer för annars funkar inte hans kampanj, men det kan lika gärna vara en teknik för att se vad som uppstår ur en specifik situation. Det kan också vara en del av det sociala kontraktet, "vi tycker att det är tråkigt att spela annat än människor, så det är det vi gör".Tibrand said:Eller regler som "I denna kampanj får ni enbart spela människor, tro på den här guden, vara grisodlare" etc etc