Rickard
Urverk speldesign
Jag gillar för övrigt din friformsdefinition - klart en bästa jag sett någonsin, eftersom den så tydligt visar vad man gör med friform istället för att definiera vad det är.
Det jag tror Tibrand ifrågasatte var nog om regler ser ut som i Avslöja Krilles hemliga regler. Det är ju faktiskt inte regler utan i själva verket tekniker, även om de är uppställda som om de vore regler. Om vi ska ta det ett steg längre så har Feng Shui regeln "Om spelaren säger statsen på monstret så får monstret +5 på alla värden", vilket också bara en är förtäckt teknik i formen av en regel (det är ju så stämningsdödande när spelaren avlöjar en varelses stats).
Jag saknar faktiskt ett rollspel som följer den form av regeluppsättning som i tråden jag länkade till ovan. Jeepform har säkert det, men deras texter är så tråkiga att gå igenom att jag inte har orkat läsa mer än en bråkdel.
/Han som ville snacka om detta men som väntade tills tråden svalnat
Jag hänger med på vad du menar. Allt matematiskt är regler medan sättet att spela på är tekniker. Tekniker är med andra ord också ibland också på vilket sätt man använder reglerna. Matiné och Drakar och Demoner använder samma regelkärna men används på helt olika sätt.Måns said:Regel: Slå 1T20. Kommer du över 10 lyckas du.Tibrand said:Så vad är skillnad på regler och tekniker?
Teknik: En karaktär lyckas alltid om det inte finns någon intressant poäng med att (kunna) misslyckas.
Det jag tror Tibrand ifrågasatte var nog om regler ser ut som i Avslöja Krilles hemliga regler. Det är ju faktiskt inte regler utan i själva verket tekniker, även om de är uppställda som om de vore regler. Om vi ska ta det ett steg längre så har Feng Shui regeln "Om spelaren säger statsen på monstret så får monstret +5 på alla värden", vilket också bara en är förtäckt teknik i formen av en regel (det är ju så stämningsdödande när spelaren avlöjar en varelses stats).
Jag saknar faktiskt ett rollspel som följer den form av regeluppsättning som i tråden jag länkade till ovan. Jeepform har säkert det, men deras texter är så tråkiga att gå igenom att jag inte har orkat läsa mer än en bråkdel.
/Han som ville snacka om detta men som väntade tills tråden svalnat