krank said:
Först och främst - "Sanningar". Det är oerhört vanskligt att börja prata om såna, även om man själv upplever dem så. Är man medveten om att graden av sanning beror på ens upplevelser kanske man borde sluta tänka på dem som sanningar öht och börja se dem som rena åsikter.
Visst. Uttryckte mig t.o.m. "saker
jag upplever som sanning".
Jag tycker det är tydligt att jag inte försökte hävda universell sanning, ursäkta om det upplevdes som otydligt.
Heck, jag skulle kunna säga att *** alla sanningar är åsikter med rätt nivå av skepticism, men då får jag stryk av matematiker..
krank said:
Och sedan: Vad man tycker, om det inte är uppbackat av någon form av sammanhållen och på hyfsat logisk grund uppbyggd argumentation, är i mina ögon helt och hållet värdelöst. Jag respekterar alla åsikter, även de jag inte håller med om, om det inte bara är en åsikt utan en genomtänkt, väl argumenterad sådan.
Då får du jobba hårt för att hålla alla trådar, efter denna din standard.
Men visst, du har en poäng.
Jag ska försöka bättra mig, även om det är svårt med ett så diffust ämne.
krank said:
Ursäkta? "Förlängd ungodmsrevolt"? Utveckla. menar du att friformare sysslar med det de gör bara för att vara emot "systemet"? Ett slags reflexmässig upproriskhet utan egentlig bakgrund? Det vore isåfall att kraftigt förminska friformen och dess utövare, så det hoppas jag att du inte menar.
Jag menar* att man** oftast ser friform definerat relativt traditionellt rollspel, det har gett det lite av en ungdoms-personlighet, spelform som sådan.
Typ samma resonemang** man hör hos den normale tonåringen "Jag är inte som er, jag är <Insert term of choice here.>!", vilket jag tycker är lite synd.
Vad jag är intresserad av en mer tydlig definition & mer stabila varianter.. Men den/de *,** verkar vara svår/-a att få just p.g.a. dess natur.
krank said:
Källor? Eller är det bara anekdotiskt? Jag har inte märkt av någon dylik motreaktion.
Då har vi olika uppfattningar.
Källa blir svårt med tanke på ämnet, annat än att surfa upp gamla inlägg på olika forum.
krank said:
"Nästa inkarnation" är väl redan här, i form av faktisk spelteori, Forge och allt sånt?
Det kan diskuteras*, men visst.
Inte så stor revolution som jag hade hoppats på i så fall.
*:
In My Humble Opinion, efterssom vi inte vill ha några missförstånd om att detta inte gäller försök att stämpla mina åsikter som universella sanningar.
**:
Detta är en personlig observation utan värde för personer som Krank. Dylika personer kan hoppa över detta stycke.
***:
Tja, nästan alla.. Annars motbevisar ju skepticismen sig självt & bevisar att sanning inte finns... "Truth claim".