Nekromanti Vad är friform?

Wyldstorm

Swordsman
Han tog ett värdeladdat ord för personen vars inlägg han svarade & istället för debattera definitionen, så vred han den stegvis i inlägget.
Samma effekt & snyggt utfört, men det var lite ett "spel på ord" när man i slutet av inlägget leds till en annan betydelse av ordet "spel".

Rising

Vila i frid
Lite "spel" på ord, eller?
Åh, man behöver inte bara använda ord. Det går utmärkt att visa bilder, ge handouts och spela bakgrundsmusik m.m. även i friform.

Allt det där - oavsett hur mycket eller litet man vill använda - fyller samma funktion som grafiken och ljudeffekterna i ett datorspel: De är spelets output.

Du kanske inte gillar om spelledaren bara pratar med spelarna - helt okej - men det är inte så avgörande för den här diskussionen, eftersom:
1. Det går utmärkt att ge handouts och spela upp ljudeffekter även när man spelar friform.
2. Det blir inte mer "spel" bara för att man använder illustrationer eller bakgrundsmusik. Spelighet har ju med val och utmaningar att göra.

Datorspelet Myst har visserligen grafik och ljudeffekter för att presentera sina utmaningar, men jag anser att det går bra även om man framför sådana utmaningar muntligt. Om man använder ord, illustrationer eller handouts är inte så viktigt. Det viktiga är ju hur själva utmaningen fungerar.

Rising

Vila i frid
Han tog ett värdeladdat ord för personen vars inlägg han svarade & istället för debattera definitionen, så vred han den stegvis i inlägget.
Erm... Att visa när en person har fel är inte att "vrida" en definition. Du får gärna försöka argumentera för att inte Myst skulle vara ett "spel" om du vill, men kom inte och försök göra gällande att du skulle ha den allmäna opinionen på din sida, och att du därmed skulle kunna ta det för givet.

Wyldstorm

Swordsman
Påstår mig inte sitta på någon opinion, bara impad av hur du vred på ordet.
Lite av an "åfan, det stämmer ju också" -tanke för mig.
Om något, snyggt inlägg rent retoriskt.

Ta in taggarna, jag var bara impad.

Rising

Vila i frid
Ta in taggarna, jag var bara impad.
Okej, sorry. Precis som du säger så hade jag verkligen taggarna utåt, då jag tolkade ditt första inlägg som en raljant gliring, vilket fick mig att skriva mitt syrliga inlägg om grafik och bakgrundsmusik. Men okej, jag missförstod dig.

Där är den svenska termen överlägsen den engelska eftersom den medger båda tolkningarna och alltså låter hobbyn rymma mer även rent lingvistiskt.
Jag vill påpeka att det svenska ordet också medger båda tolkningarna, vilket du själv visar i meningen just innan den citerade. :gremsmirk:

Friform är "karaktärsteater".
Hur skiljer sig "karaktärsteater" från vanlig teater? :gremsmirk:

Jag skulle nog vara beredd att påstå att rollspel och friform har betydligt mer gemensamt än teater och friform.

Oj sorry, jag läste fel.

Men min poäng kvarstår: bägge språken medger bägge tolkningarna. In English, as well as in Swedish, actors on a stage play roles. That's why they call it a "play".

de flesta i samma hop faktiskt surnar ihop allvarligt om man skiljer på "rollspel" & "friform"..
Det är väl för att det är så otroligt jävla uppenbart, när någon vill skilja på rollspel och friform, att man ägnar sig åt underförstått normsättande: "Friform är inte rollspel. Friform är inte lika bra som rollspel. Friform borde inte få spelas på rollspelskonvent eller diskuteras på rollspelsforum". Rent oförställt snobberi, med andra ord.

För om så inte vore fallet, varför skulle man då inte lika gärna kunna säga att "friform är ett annat slags rollspel", eller "friform är ungefär som rollspel, fast..." eller "friform är en viss typ av rollspel, som dock skiljer sig från vanligt rollspel såtillvida..." — uttryck som, på det rent semantiska planet, säger precis samma sak.

Wyldstorm

Swordsman
krank said:
Först och främst - "Sanningar". Det är oerhört vanskligt att börja prata om såna, även om man själv upplever dem så. Är man medveten om att graden av sanning beror på ens upplevelser kanske man borde sluta tänka på dem som sanningar öht och börja se dem som rena åsikter.
Visst. Uttryckte mig t.o.m. "saker jag upplever som sanning".
Jag tycker det är tydligt att jag inte försökte hävda universell sanning, ursäkta om det upplevdes som otydligt.
Heck, jag skulle kunna säga att *** alla sanningar är åsikter med rätt nivå av skepticism, men då får jag stryk av matematiker..

krank said:
Och sedan: Vad man tycker, om det inte är uppbackat av någon form av sammanhållen och på hyfsat logisk grund uppbyggd argumentation, är i mina ögon helt och hållet värdelöst. Jag respekterar alla åsikter, även de jag inte håller med om, om det inte bara är en åsikt utan en genomtänkt, väl argumenterad sådan.
Då får du jobba hårt för att hålla alla trådar, efter denna din standard.
Men visst, du har en poäng.
Jag ska försöka bättra mig, även om det är svårt med ett så diffust ämne.

krank said:
Ursäkta? "Förlängd ungodmsrevolt"? Utveckla. menar du att friformare sysslar med det de gör bara för att vara emot "systemet"? Ett slags reflexmässig upproriskhet utan egentlig bakgrund? Det vore isåfall att kraftigt förminska friformen och dess utövare, så det hoppas jag att du inte menar.
Jag menar* att man** oftast ser friform definerat relativt traditionellt rollspel, det har gett det lite av en ungdoms-personlighet, spelform som sådan.
Typ samma resonemang** man hör hos den normale tonåringen "Jag är inte som er, jag är <Insert term of choice here.>!", vilket jag tycker är lite synd.
Vad jag är intresserad av en mer tydlig definition & mer stabila varianter.. Men den/de *,** verkar vara svår/-a att få just p.g.a. dess natur.

krank said:
Källor? Eller är det bara anekdotiskt? Jag har inte märkt av någon dylik motreaktion.
Då har vi olika uppfattningar.
Källa blir svårt med tanke på ämnet, annat än att surfa upp gamla inlägg på olika forum.

krank said:
"Nästa inkarnation" är väl redan här, i form av faktisk spelteori, Forge och allt sånt?
Det kan diskuteras*, men visst.
Inte så stor revolution som jag hade hoppats på i så fall.

*:In My Humble Opinion, efterssom vi inte vill ha några missförstånd om att detta inte gäller försök att stämpla mina åsikter som universella sanningar.
**:Detta är en personlig observation utan värde för personer som Krank. Dylika personer kan hoppa över detta stycke.
***:Tja, nästan alla.. Annars motbevisar ju skepticismen sig självt & bevisar att sanning inte finns... "Truth claim".

Rickard

Urverk speldesign
Jag menar* att man** oftast ser friform definerat relativt traditionellt rollspel, det har gett det lite av en ungdoms-personlighet, spelform som sådan.
Var har du varit de senaste femton åren? Det är indie som har ungdomspersonligheten nu.

/Han minns att storebrorsan snackade om friform vs regelspel runt mitten av nittoitalet

Ögat

Hero
Intressant fråga.

Den vanligaste skillnaden är väl att man i en teater har repliker, och att man utifrån att läsa dem förstår sin karaktär.

I rollspel (däribland friform) har varje spelare istället en karaktär, och utifrån den får spelaren själv hitta på repliker.

Så tror jag att man kan förstå den fula termen "karaktärsteater".

För övrigt kan det noteras att distinktionen, och själva definitionen, har hämtats från ASF.

Ögat

Hero
Om ni spelar friform eller inte, antar jag att bara dina spelare vet. En fingervisning kan kanske vara om de nästan enbart spelar mot/med varandra och mot/med saker som de själva hittat på, eller om SL ofta måste vara med i egenskap av just SL. I det första fallet skulle jag satsa mina pengar på att de spelar friform, i det andra fallet skulle jag satsa på att det snarare är rollspel. Så som jag drar skiljelinjen i a f.

Genesis

Ni dés ni maître
Olav said:
Om ni spelar friform eller inte, antar jag att bara dina spelare vet. En fingervisning kan kanske vara om de nästan enbart spelar mot/med varandra och mot/med saker som de själva hittat på, eller om SL ofta måste vara med i egenskap av just SL. I det första fallet skulle jag satsa mina pengar på att de spelar friform, i det andra fallet skulle jag satsa på att det snarare är rollspel. Så som jag drar skiljelinjen i a f.
I så fall är ju väldigt många indierollspel friform. Fan, i så fall spelade jag friform när jag spelade Fading Suns.

Och hur blir det förresten med spelledarlösa rollspel? Eller är det en självmotsägelse? Borde The Shab al-Hiri Roach, Shock:, Polaris, Grey Ranks, Contenders, Breaking the Ice, Shooting the Moon och Oskrivna Blad kallas friform? Jag har svårt att kalla det friform när man har en massa tärningar, regler, skadesystem, grundegenskaper och liknande.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Johannes Climacus said:
Men min poäng kvarstår: bägge språken medger bägge tolkningarna. In English, as well as in Swedish, actors on a stage play roles. That's why they call it a "play".
Jovisst, men såhär: Role-playing, där har vi "role" och "play", där "play" är lek, att spela roll, och att spela spel, där det senare dessutom förstärks av "game". role-playing-game har alltså lek+spela-spel+rollgestaltning.

Det svenska "rollspel" har "roll" och "spel", där "spel" kan vara att spela spel och att spela en roll. "rollspel" har alltså spela-spel+rollgestaltning. Lekkomponenten saknas.

Därav rollspelslek.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lord of Muppets said:
Då har vi olika uppfattningar.
Källa blir svårt med tanke på ämnet, annat än att surfa upp gamla inlägg på olika forum.
Mäh, "gamla inlägg" säger ju ingenting om hur det ser ut idag. Friform vs regelspel är ju en diskussion lika död som Lenin, liksom. Det som händer just nu är den betydligt intressantare och givande diskussionen kring en massa andra olika distinktioner och framförallt hur mand elar upp saker på ett sätt som främjar kreativitet och låter spelskapare utforma spel som tilltalar specifika målgrupper, och hela tänket kring att t.ex regelsystem kan vara med och aktivt förstärka teman i spel och sånt.

Visst kan det finnas konflikter ute i stugorna med kinkiga friformare som gnölar, men åtminstone på den här siten upplever jag hela diskussionen som en aning unken. För att sno en liknelse, så är friform vs regelspel ungefär som att en präst från 1600-talet dyker upp idag och frågar en ateist om han tror på gud eller om han tror på djävulen.

Jag tycker själv att det bjöds på en klockren definition av friform högre upp i tråden - friform skiljer sig från traditionellt rollspel (I betydelsen D&D, DoD, etc) genom att man använder tekniker istället för regler.

Och jag är nog ganska nöjd med den definition jag byggde för rollspel lite högre upp, också. Om du tycker att dessa definitioner inte är tillräckligt fasta får du gärna argumentera mot dem. Det jag uppfattar från din sida är snarare en hoper fördomar angående en sorts rollspel du inte pysslar med - lite som min egen reaktion mot rollspel med metatänkande när jag först kom hit och började diskutera (eftersom alla jag spelat med i mina hemtrakter såg metaspel som fult och självklart dåligt).

Jag ser helt enkelt inte riktigt varför friform inte skulle vara rollspel, och tycker inte att de argument du dragit fram för att det skulle finnas en skillnad riktigt håller vatten. Det verkar mer vara magkänsla, och magkänsla går aldrig att lita på eller bygga argument på.

Mogger

Hipsteranka
ROLLspel vs rollSPEL är en debatt som inte finns längre, tack och lov. Du kan så klart tycka att friform är den nya heta spelformen som andas ungdomlig revolt, men det är inte en uppfattning som delas av speciellt många andra.

Som krank säger så är den nya revolten indiespelen och Forgeskolan, och den finns det ganska många som tycker ganska eller väldigt illa om så den passar perfekt i rollen. Och det är väl ganska typiskt att inte tycka att en revolt är speciellt revolutionerande om man betraktar dem på avstånd och inte är intresserad av den? Det är så det brukar funka. Det kallas att vara konservativ. :gremwink:

Nu syftar du på det här inlägget:

https://www.rollspel.nu/threads/46599

medan jag syftar på det här inlägget:

https://www.rollspel.nu/threads/46599

Där du hävdar att det svenska ordet "rollspel" rymmer mer än det engelska "role-playing game", emedan det svenska tillåter en skådespelstolkning av ordet "spel". Och min poäng var, att det gör faktiskt det engelska ordet också.

Men nu verkar du ju vara på det klara med detta, så därmed har väl denna diskussion kommit till sin slutpunkt.

Men teater kan också spelas mer utifrån karaktärer än utifrån manus. Det finns rentav skådespelsformer som är nästan helt och hållet improviserade. Och det är likväl en himla skillnad mellan dem, och friform.