Nekromanti Vad är grejen med folkvandringstid?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nu har vi Etepetes Fafnir, olabergs Edda och Krilles Järn. Vad är det som gör att alla helt plötsligt intresserar sig för folkvandringstid/senantik/tidig medeltid? Inte för att det är något fel med det, så klart -- jag har själv gått i liknande tankar, men i mitt fall blir det nog snarare någon sorts kombination av två av mina favoritepoker, 500-tal och 1400-tal -- men jag undrar likafullt vad det är i speldesigntidsandan som gör att just denna era helt plötsligt blivit föremål för tre olika spel?

God45

#PrayersForBahakan
Folkvandringstiden är cool eftersom det mer eller mindre är en postapocalyptisk setting där spelarkaraktärerna eller deras nära förfäder inte bara orsakade apokalypsen men också gick fullt ut Lord Humungus direkt efteråt och stal allt som inte var fastspikat eller brinnande från civilisationen som de förintade.

Så här är det. Rom var civilisation. Nej, jag bryr mig inte om det egentligen inte var så eller om detta är en eurocentrisk världsbild eller whatever. Fuck that. Romarriket var civilisation, det var en skinande fyr av vägar och hygien och poesi och strategi och alla de där fina grejerna som vi gillar. Sedan kom ett gäng smutsiga, fula, korkade, degenererade, oorganiserade och ständuigt öldrickande barbarer, brände skiten till marken och pissade på askorna. (Jag bryr mig inte om något av det här stämmer, det är såhär alla "vet" att det gick till) Den enda anledningen till att barbarerna hade en chans var att Rom hade blivit korrupt och att Roms fall berodde inte på barbarerna men på Rom själv.

Vi lever i en tid där vi känner oss som de sista genrationerna av Rommare innan allting går åt helvetet. Europa och Amerika är inte världens mittpunkt längre, vårt finansiella system är påväg åt helvetet, där är terror på våra gator, alla är rädda. Rädda för terrorister, rädda för staten, rädda för polisen och rädda för varandra. Vi kan höra stridstrummorna vid portarna och vi vet att det är vår egen korruption som kommer göra det möjligt för barbarerna att vinna.

Så det känns lugnande att spela ett spel där man spelar de som inte bara överlevde men blomstrade efter den förra apokalypsen. Det känns bra att veta att trots att en civilisation som täcker världen och som ingen kunde tro skulle falla bara kan försvinna från Jordens yta och världen fortsätter att ticka vidare. För de där barbarerna som jag pratade om tidigare? De blev oss. Vi är ättlingar till barbarerna som brände Rom och vi klarade oss rätt bra. Vi återupptäckte vägar, hygien, diktande och resten av de där bra grejerna.

Så jag tror att fokuset på folkvandringstiden kommer från vår egen oro rörande vår egen undergång och att vi gillar historier om att männskligheten fortsätter även efter undergången.

Krille

Super Moderator
Svarte faraonen said:
Nu har vi Etepetes Fafnir, olabergs Edda och Krilles Järn. Vad är det som gör att alla helt plötsligt intresserar sig för folkvandringstid/senantik/tidig medeltid?
Plötsligt och plötsligt - det har varit vurmen i ett par år, och var en av orsakerna till att Fimbulvinter hamnade på is. (Men sen kunde jag inte hålla mig och gjorde Järn i alla fall.)

Och det är inte bara här på forumet - det finns ju Saga of the Icelanders, Yggdrasill och Fate of the Norns: Ragnarök på utrikiska - så det kan inte enbart vara en ackumulerad besvikelse över Drakar&Demoner.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Krille said:
Svarte faraonen said:
Nu har vi Etepetes Fafnir, olabergs Edda och Krilles Järn. Vad är det som gör att alla helt plötsligt intresserar sig för folkvandringstid/senantik/tidig medeltid?
Plötsligt och plötsligt - det har varit vurmen i ett par år, och var en av orsakerna till att Fimbulvinter hamnade på is. (Men sen kunde jag inte hålla mig och gjorde Järn i alla fall.)

Och det är inte bara här på forumet - det finns ju Saga of the Icelanders, Yggdrasill och Fate of the Norns: Ragnarök på utrikiska - så det kan inte enbart vara en ackumulerad besvikelse över Drakar&Demoner.
Krille har en poäng där. För några år sedan skissade jag på en sådan spelvärld, kallad Advesperascit (vilken är latin för "skymningsfall"), som skulle avhandla ett slags folkvandringstid med tillfogade klimatförsämringar sett från "romerskt" håll.

Tyvärr kom verkligheten i vägen och jag tvingades lägga detta projekt och mycket annat på hyllan.

Ond bråd död

Swashbuckler
Kanske handlar det om att senare epoker i Europa är jävligt gjort? Man behöver något nytt men tycker att icke-Europa är för äckligt kitschigt.

Krille

Super Moderator
Ond bråd död said:
Kanske handlar det om att senare epoker i Europa är jävligt gjort? Man behöver något nytt men tycker att icke-Europa är för äckligt kitschigt.
Det ligger nog något i det.

Tittar jag på fantasyspelen i min hylla så utspelar de sig flesta antingen i en odefinierad Robin Hood-riddartid med grevar och baroner, eller i något som mest liknar vilda västern fast med svärd istället för sexskjutare (komplett med salooner och allt). Sen finns det några försök att dra iväg fantasygenren till något annat håll.

Nu står visserligen Yggdrasill i min spelhylla och Saga of the Icelanders ligger i iPaden i väntan på den fysiska boken, men de fanns inte där när jag började skissa på Fimbulvinter.

Just Järn kom till enbart för att jag ville se om jag kunde skriva en BRP som jag skulle trivas med att spela själv. Att det blev just en folkvandringstids-BRP har väl att göra med att Fimbulvinter aldrig blev klart.

Leon

Leo carcion
Även för mig kommer folkvandringstid från Trudvangsbesvikelse. Jag började leka med tanken på olika former av folkloristiska miljöer i djupa skogar ganska tidigt, och nu har jag landat i många mytsagors ursprung, dvs tiden mellan Katalunska fälten och slaget vid Mons Badonicus - Beowulf, Hamlet, Siegfried/urd, Völund, Waltersången etc etc, och den ursprungliga Mörkmården (Myrkvidr).

Dessutom innebär folkvandringstid:
- Att man kan köra embryofeudalism och romerskt samtidigt, kyrka, hednapräster
- Hela världen är en äventyrsplats - småfurstar och rövarstammar bakom varje hörn

olaberg

Hero
What Etepete said. Plus att i mitt huvud har fantasy alltid luktat vikingasaga. Allt i D&D som inte varit forngermanskt har känts fel. Det är den här tiden som vikingarna diktade sagor om. För mig är denna tid med dvärgar, troll, guldskatter runmagi och ölhallar väldigt lockande.

Dessutom är den oskriven. Man kan alltså utan problem ljuga ihop en massa, t ex tänka sig hur deras religion var (jag tror att den var animistisk), hitta på handelsvägar och småkungariken lite som man vill.

Plus att det är en rolig miljö att spela i.

Sodivra

Champion
God45 said:
Folkvandringstiden är cool eftersom det mer eller mindre är en postapocalyptisk setting där spelarkaraktärerna eller deras nära förfäder inte bara orsakade apokalypsen men också gick fullt ut Lord Humungus direkt efteråt och stal allt som inte var fastspikat eller brinnande från civilisationen som de förintade.

Så här är det. Rom var civilisation. Nej, jag bryr mig inte om det egentligen inte var så eller om detta är en eurocentrisk världsbild eller whatever. Fuck that. Romarriket var civilisation, det var en skinande fyr av vägar och hygien och poesi och strategi och alla de där fina grejerna som vi gillar. Sedan kom ett gäng smutsiga, fula, korkade, degenererade, oorganiserade och ständuigt öldrickande barbarer, brände skiten till marken och pissade på askorna. (Jag bryr mig inte om något av det här stämmer, det är såhär alla "vet" att det gick till) Den enda anledningen till att barbarerna hade en chans var att Rom hade blivit korrupt och att Roms fall berodde inte på barbarerna men på Rom själv.

Vi lever i en tid där vi känner oss som de sista genrationerna av Rommare innan allting går åt helvetet. Europa och Amerika är inte världens mittpunkt längre, vårt finansiella system är påväg åt helvetet, där är terror på våra gator, alla är rädda. Rädda för terrorister, rädda för staten, rädda för polisen och rädda för varandra. Vi kan höra stridstrummorna vid portarna och vi vet att det är vår egen korruption som kommer göra det möjligt för barbarerna att vinna.

Så det känns lugnande att spela ett spel där man spelar de som inte bara överlevde men blomstrade efter den förra apokalypsen. Det känns bra att veta att trots att en civilisation som täcker världen och som ingen kunde tro skulle falla bara kan försvinna från Jordens yta och världen fortsätter att ticka vidare. För de där barbarerna som jag pratade om tidigare? De blev oss. Vi är ättlingar till barbarerna som brände Rom och vi klarade oss rätt bra. Vi återupptäckte vägar, hygien, diktande och resten av de där bra grejerna.

Så jag tror att fokuset på folkvandringstiden kommer från vår egen oro rörande vår egen undergång och att vi gillar historier om att männskligheten fortsätter även efter undergången.
Nice

Leon

Leo carcion
God45 said:

..........................

Låter vettigt. Just de här ideerna (grundade eller ogrundande) gör temat relevant. Och oavsett vad man tror om undergång så är det tydligt att vi lever i en tid av kris och förrändring. Precis som folk gjorde under tidig folkvandringstid.

Sodivra

Champion
God45 said:
Jag blev väldigt fascinerad av tanken på att vår kultur speglar politisk ideologi sedan det här inlägget.

Rising said:
Hela prylen med kollektiv intelligens och varelser utan individuella särdrag är ett gammalt stilgrepp från amerikanska science fiction-författare som använde insekter som metafor för kommunister. Sedan har andra influerats av detta stilgrepp och återanvänt det, varpå det tappat sitt sammanhang och blivit en genrekonvention som står på sina egna ben. Ungefär på samma sätt som begreppen "ädla vildar" och "okorrumperade jordbundna oanseliga folk".