OSR Vad är grejen med OSR?

Cyberhest

Konträr kverulant
Därav min fråga tidigare i tråden. Den approach som DoD tar på rollspel är mycket lik den som folk beskriver som OSR. Det enda som saknas är en tydlig koppling till tidiga Dungeons and Dragons regelverk. Det finns dock många andra likheter som jag tycker väger tyngre.
Jag tycker att om man gör OSR-begreppet tillräckligt brett för att inrymma Drakar och Demoner och Svärdets sång, så är OSR-begreppet för brett för att vara användningsbart för något överhuvudtaget. För mig handlar det inte om att de spelen inte är Äkta, utan att termer och begrepp bör vara hyfsat specifika för att vara relevanta.

Det kommer alltid komma glidningar och förskjutningar av begreppsinnebörder, men man kan alltid fäktas vilt för att försöka stoppa dem, så att man i alla fall kan dö med stövlarna på.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Jag tycker att om man gör OSR-begreppet tillräckligt brett för att inrymma Drakar och Demoner och Svärdets sång, så är OSR-begreppet för brett för att vara användningsbart för något överhuvudtaget.
Är det inte bara att inse att rollspel inspireras av varandra och smälter samman? Neo-trad är exempelvis en rätt död term, eftersom en klar majoritet av rollspelen är det idag.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Absolut! Jag förstår OSR-kopplingen (inspiration/sammansmältning) för ett spel som Mothership, men... Drakar och Demoner?
Jag håller med. Ok att det är svårt, och kanske inte ens önskvärt, att dra skarpa gränser för vad som är och inte är OSR. Men om Drakar och Demoner är OSR är allt OSR. Då finns det inte riktigt någon anledning att ha kvar termen. Då kan vi bara nöja oss med att allt är rollspel.

Cyberhest

Konträr kverulant
För mig handlar det någonstans om vad nyttan är med olika begrepp. Jag tänker att en av de viktigaste funktionerna för kategorisering av olika sorters rollspel handlar om konsumentupplysning. För mig skulle en OSR-etikett – i den bästa av världar – innebära att en produkt är hyggligt möjlig att använda för någon som kör 1974-versionen av D&D, för någon som kör AD&D (1 eller 2) och för någon som spelar typ Lamentations.

Det var väl i alla fall ett decennium sedan OSR-etiketten användes så strikt (i bemärkelsen "mer eller mindre kompatibel med gamla D&D"), men jag tänker ändå att det fortfarande går att sålla fram potentiellt intressant content till min AD&D-kampanj genom att hålla utkik efter saker som "är OSR", men då kan Svärdets Sång inte vara OSR.

Ok att det är svårt, och kanske inte ens önskvärt, att dra skarpa gränser för vad som är och inte är OSR. Men om Drakar och Demoner är OSR är allt OSR. Då finns det inte riktigt någon anledning att ha kvar termen.
Håller helt med, är Drakar och Demoner OSR betyder det också att BRP är OSR, drar man den tankegången bara lite längre så är plötsligt alla rollspel förutom DnD 5e/PF2 och PbtA/BitD också tillslut OSR. Däremot så tror jag att termen kommer att försvinna, just på grund av att sådana diskussioner ens uppstår.

För precis som att det inte går att kalla Drakar och Demoner för OSR, så är det absolut så att flera spel som på något sätt kommer ur den rörelsen/scenen/kulturen inte heller kan kallas för det utan att begreppet förlorar betydelse (Mothership är väl bästa exemplet, det finns inget som är "old school" med hur det spelet varken spelas eller fungerar mekaniskt). Rollspel är ett medium som hela tiden utvecklas och förändras, och begrepp och termer förändras med mediet. Jag tror OSR mycket bättre fungerar som en beskrivning av någonting som hänt snarare än en beskrivning av vad någonting är. Både begreppen renässans och revolution beskriver ju skeenden, inte varaktiga tillstånd.

Framöver tror jag snarare man behöver förstå olika rollspelstyper utifrån dess avsedda fokus. Det OSR främst bidragit med är att uppvärdera rollspel med utmaningsfokus, och tydliggöra hur sådan design fungerar och görs på ett bra sätt. Det har sedan kraftigt inspirerat spel som absolut inte är OSR, som exempelvis Drakar och Demoner. Den typ av spel som fått mest kritik under tiden OSR och utmaningsfokus vuxit sig stort är spel med fokus på plot/handling, och denna typ av design verkar kraftigt ha tappat i popularitet och mer och mer ansetts förlegad. Andra rollspelstyper som varit populära under samma period och inte verkar ha berörts så mycket av OSR alls är spel med samberättande/narrativt fokus (typ PbtA/BitD), eller spel med karaktärs och taktikfokus (DnD 5e, PF2 mfl).

I framtiden tror jag OSR nog enbart kommer användas för material som är direkt kompatibelt med äldre utgåvor av DnD, eller så kommer etiketten helt överges och folk kommer skriva "compatble with Old School Essentials/DCC/S&W/The Black Hack/Knave/Cairn" etc.

I grunden byggde OSR inte egentligen på ett specifikt spel eller regelsystem, utan på en designfilosofi och ett sätt att spela, och det är den filosofin och spelsättet jag tror kommer leva kvar långt efter att själva begreppet slutat användas.

Last edited:

terje

xenomorf mystiker
Jag har länge känt att beteckningen "old school" medför en del problem. För det första ringar den inte in vad som är särskilt med de spelen / den spelstilen. För det andra lägger den ett olyckligt fokus på att det ska handla om något gammalt - det är många spel som kan beskrivas som gamla, och allt vad tiden går blir de bara fler (är brp och d20 "old school"?).

Helst skulle jag vilja ha ett nytt begrepp (oh nej, ännu en ny standard!) som fångar följande aspekter:
* Emergent fiktion, inte en förutbestämd handling
* Fokus på utforskande av den fiktiva världen, inte rollpersonernas öden / personliga utveckling
* Kreativ problemlösning från spelarna, inte rollpersonens färdigheter och förmågor
* Strid som krig, inte som sport
* Förhållandevis enkla regler

Men vad en sån kategori skulle kallas har jag ingen aning om. Och naturligtvis förstår jag att alla begrepp kommer att tolkas och omtolkas och användas på olika sätt. Kanske måste man skriva ett manifest så att man sen kan fördöma de som inte följer skriften på rätt sätt...

Kanske måste man skriva ett manifest så att man sen kan fördöma de som inte följer skriften på rätt sätt...
Ja! Manifest, nya standarder och komma på nya begrepp och definitioner.
Jag är helt oironiskt oerhört förtjust i sådant, sign me up!

Folk har förstått vad andra menar och hållit med varandra tillräckligt nu tycker jag.

kloptok

Pensionerad astrolog
Det har ju gjorts ett antal försök av den typen under åren. Sword Dream. Artpunk. NuSR. Tror chrull försökte införa Äventyrsrollspel eller någon liknande term. Men inga av dessa riktigt slagit igenom, det är fortfarande OSR folk säger.

det är fortfarande OSR folk säger.
Jo, men vi är på sidan 9 med försök att svara på frågan "det är OSR folk säger om vad?"

Sedan är det ju inte manifestskrivande i sig som skapar nya begrepp eller definitioner, utan de måste ju vara kopplade till någonting verkligt (en kulturell rörelse, eller specifik produkt oftast), men det betyder ju inte att man inte kan göra det för nöjes skull :)

Mogger

Hipsteranka
Tror chrull försökte införa Äventyrsrollspel eller någon liknande term.
ÄSR!

Vitulv

I grunden byggde OSR inte egentligen på ett specifikt spel eller regelsystem, utan på en designfilosofi och ett sätt att spela, och det är den filosofin och spelsättet jag tror kommer leva kvar långt efter att själva begreppet slutat användas.
Var det verkligen så? För så uppfattade aldrig jag det. Jag tolkade alltid OSR som att det skulle uppfylla både sättet att spela, och regelarvet.

Vitulv

Det har ju gjorts ett antal försök av den typen under åren. Sword Dream. Artpunk. NuSR. Tror chrull försökte införa Äventyrsrollspel eller någon liknande term. Men inga av dessa riktigt slagit igenom, det är fortfarande OSR folk säger.
Sword Dream handlade väl bara om någon sorts statement att man inte var rasist (eftersom det finns rasister som bekänner sig till OSR). Jag upplevde det aldrig som ett nytt spelkoncept. Någon sorts twitterbaserad proteströrelse.

Oerhört kontraproduktivt och fånigt initiativ, jag är glad att det aldrig fick fäste.

luddwig

Lawful evil
Helst skulle jag vilja ha ett nytt begrepp (oh nej, ännu en ny standard!) som fångar följande aspekter:
* Emergent fiktion, inte en förutbestämd handling
* Fokus på utforskande av den fiktiva världen, inte rollpersonernas öden / personliga utveckling
* Kreativ problemlösning från spelarna, inte rollpersonens färdigheter och förmågor
* Strid som krig, inte som sport
* Förhållandevis enkla regler

Men vad en sån kategori skulle kallas har jag ingen aning om. Och naturligtvis förstår jag att alla begrepp kommer att tolkas och omtolkas och användas på olika sätt. Kanske måste man skriva ett manifest så att man sen kan fördöma de som inte följer skriften på rätt sätt...
Låter likt NSR men jag tror inte att det begreppet fått någon större spridning.

Jag tolkade alltid OSR som att det skulle uppfylla både sättet att spela, och regelarvet.
Som så ofta beror det på vem du frågar. Vissa tycker att reglerna måste ha sin grund i DnD, andra inte.

kloptok

Pensionerad astrolog
Sword Dream handlade väl bara om någon sorts statement att man inte var rasist (eftersom det finns rasister som bekänner sig till OSR). Jag upplevde det aldrig som ett nytt spelkoncept. Någon sorts twitterbaserad proteströrelse.

Oerhört kontraproduktivt och fånigt initiativ, jag är glad att det aldrig fick fäste.
Ja, det var absolut till allra största delen fokuserat på den sortens saker, men det fanns väl en slagsida mot vissa typer av spel, eftersom det var något som kom ur OSR-communityn. Men ja, det var väl mer ett försök att skapa community än speldesignprinciper. Och det fick ju inte direkt fäste, så jag hittar inte speciellt mycket om det online heller, men det här verkar vara de principer man utgått ifrån. Hur som helst var det väl mest bara ett exempel på hur folk försökt skapa nya grenar av OSR och andra termer genom åren utan att lyckas speciellt bra.

kloptok

Pensionerad astrolog
Var det verkligen så? För så uppfattade aldrig jag det. Jag tolkade alltid OSR som att det skulle uppfylla både sättet att spela, och regelarvet.
Ja, jag skulle väl säga att OSR föddes med retroklonerna som kom i samband med OGL, så där och då var väl regelarvet definitivt högst relevant.

kloptok

Pensionerad astrolog
ÄSR!

Tror ni gjort er skyldiga till att använda samma begrepp oberoende. Nu är det ju så att begreppet äventyrsspel är monopoliserat i dagens rollspels-Sverige, så det blir väl svårt att lansera det som begrepp tyvärr. Skandal.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, jag skulle väl säga att OSR föddes med retroklonerna som kom i samband med OGL, så där och då var väl regelarvet definitivt högst relevant.
Det har väl aldrig funnits en OGL för gam-dnd? Eller rättare sagt har det väl aldrig släppts en SRD för gam-DND.

Jag minns det mer som att retroklonerna dök upp tack vare OSR.

Folk återgick till att spela sina gamla spel (andrahandsmarknaden för rollspel på den tiden var ju något mindre galen, så det var lättare att få tag på faktiska gamla spel). Så föddes OSR. Sen nappade folk på det här med att det inte gick att copyrighta regler och började släppa kloner, för det fanns trots allt begränsade gamla kopior att få tag på.

Sen växte det hela.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det har väl aldrig funnits en OGL för gam-dnd? Eller rättare sagt har det väl aldrig släppts en SRD för gam-DND.

Folk återgick till att spela sina gamla spel (andrahandsmarknaden för rollspel på den tiden var ju något mindre galen, så det var lättare att få tag på faktiska gamla spel). Så föddes OSR. Sen nappade folk på det här med att det inte gick att copyrighta regler och började släppa kloner, för det fanns trots allt begränsade gamla kopior att få tag på.

Sen växte det hela.
Inte riktigt. OSRIC skapades ur SRD för D&D3 utifrån vad OGL medgav. Den var, vad jag vet, den första retroklonen och jag tror inte att begreppet OSR hade myntats då.

Vitulv

Sen växte det hela.
Jag uppfattade det som att någon kom på att OGL medgav att man faktiskt kunde ge ut kloner av gamla D&D, och inte bara från 3.0 och framåt. Så OGL är nog elevant, trots att den inte var en grej på gamla D&Ds tid utan är ett förhållandevis modernt påhitt.

(Jag vet att det finns en diskussion om OGL ens behövs för att klona D&D, men det räcker med att folk uppfattar det så för att det ska vara relevant i sammanhanget.)