Ok att det är svårt, och kanske inte ens önskvärt, att dra skarpa gränser för vad som är och inte är OSR. Men om Drakar och Demoner är OSR är allt OSR. Då finns det inte riktigt någon anledning att ha kvar termen.
Håller helt med, är Drakar och Demoner OSR betyder det också att BRP är OSR, drar man den tankegången bara lite längre så är plötsligt alla rollspel förutom DnD 5e/PF2 och PbtA/BitD också tillslut OSR. Däremot så tror jag att
termen kommer att försvinna, just på grund av att sådana diskussioner ens uppstår.
För precis som att det inte går att kalla Drakar och Demoner för OSR, så är det absolut så att flera spel som på något sätt kommer ur den rörelsen/scenen/kulturen inte heller kan kallas för det utan att begreppet förlorar betydelse (Mothership är väl bästa exemplet, det finns
inget som är "old school" med hur det spelet varken spelas eller fungerar mekaniskt). Rollspel är ett medium som hela tiden utvecklas och förändras, och begrepp och termer förändras med mediet. Jag tror OSR mycket bättre fungerar som en beskrivning av någonting som
hänt snarare än en beskrivning av vad någonting
är. Både begreppen renässans och revolution beskriver ju
skeenden, inte varaktiga tillstånd.
Framöver tror jag snarare man behöver förstå olika rollspelstyper utifrån dess avsedda fokus. Det OSR främst bidragit med är att uppvärdera rollspel med utmaningsfokus, och tydliggöra hur sådan design fungerar och görs på ett bra sätt. Det har sedan kraftigt inspirerat spel som absolut
inte är OSR, som exempelvis Drakar och Demoner. Den typ av spel som fått mest kritik under tiden OSR och utmaningsfokus vuxit sig stort är spel med fokus på plot/handling, och denna typ av design verkar kraftigt ha tappat i popularitet och mer och mer ansetts förlegad. Andra rollspelstyper som varit populära under samma period och inte verkar ha berörts så mycket av OSR alls är spel med samberättande/narrativt fokus (typ PbtA/BitD), eller spel med karaktärs och taktikfokus (DnD 5e, PF2 mfl).
I framtiden tror jag OSR nog enbart kommer användas för material som är direkt kompatibelt med äldre utgåvor av DnD, eller så kommer etiketten helt överges och folk kommer skriva "compatble with Old School Essentials/DCC/S&W/The Black Hack/Knave/Cairn" etc.
I grunden byggde OSR inte egentligen på ett specifikt spel eller regelsystem, utan på en designfilosofi och ett sätt att spela, och det är den filosofin och spelsättet jag tror kommer leva kvar långt efter att själva begreppet slutat användas.